• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4427 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ مرداد

محمد‌مهدي تندگويان، رييس ستاد هفته ازدواج در نشست خبري گفت

جوانان خود را بدهكار بانكي نكنيم

گروه اجتماعي | محمدمهدي تندگويان روز دوشنبه در نشست خبري ستاد ملي هفته ازدواج با اشاره به ناكارآمدي وام‌هاي ازدواج گفت: نبايد جوانان خود را در ابتداي زندگي مشترك بدهكار بانكي كنيم. او در خلال اين نشست با اشاره به وضعيت دشوار اقتصادي براي تشكيل‌ زندگي جوانان اذعان داشت: مشكل اصلي جوانان وام نيست، بلكه بايد اشتغال و مسكن آنها فراهم شود تا ازدواج كنند. در ادامه اين نشست تندگويان با اشاره به آمار ثبت شده مبني بر بيش از ۵۶۰ ازدواج ثبت ‌شده در سال ۹۷ اذعان داشت: از اين تعداد ازدواج به ثبت رسيده ۴۸۶ هزار و ۶۶۱ مورد آن شهري و مابقي مربوط به ثبت ازدواج در روستاهاي كشور است. بر اساس آمار و اطلاعات موجود امسال تا پايان خرداد ماه ۲۳۱ هزار و ۶۶۶ فقره تقاضاي دريافت وام به ثبت رسيده است كه از اين تعداد ۱۸۲ هزار و ۵۱۱ نفر با طي مراحل قانوني موفق به اخذ وام ازدواج شده‌اند. تندگويان افزود: تا پيش از اين مدت انتظار وام به دو، سه سال مي‌رسيد اما در حال حاضر بيشترين زمان انتظار براي دريافت وام تنها يك ماه است.

به گفته‌ معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، يكي از مشكلات اصلي اين قانون، عدم تشكيل صندوق ذخيره‌اي است كه قرار بود توسط آن موضوعات مربوط به تسهيل ازدواج جوانان عملياتي شود. تندگويان با اشاره به اينكه از مجلس شوراي اسلامي نيز در خصوص علت عدم اجراي اين قانون سوال شده است، گفت: يكي از خواسته‌هاي ما از مجلس تعيين تكليف براي روشن شدن وظايف ديگر دستگاه‌ها در اين امور است. او با بيان اينكه در صورت بازنگري در اين قانون اقداماتي بهتر در حوزه ازدواج صورت مي‌گيرد، تصريح كرد: تاكنون به دليل مبهم بودن اين قانون نتوانسته‌ايم اقدام قابل توجهي در خصوص ارايه هر چه بيشتر خدمات به اين قشر از جامعه انجام دهيم. تندگويان با اشاره به اينكه مسكن ارزان و اشتغال ايمن مهم‌ترين مقوله براي ازدواج جوانان است، افزود: تا اين دو موضوع به درستي عملياتي نشوند، تبديل وام ۳۰ ميليون توماني به ۵۰ ميليون تومان نيز تاثيري در تشويق امر جوانان به ازدواج ندارد.

اعظم كريمي، مديركل دفتر برنامه‌ريزي و توسعه اجتماعي جوانان در اين نشست به معرفي برنامه‌هاي هفته ازدواج پرداخت كه از 12 تا 18 مرداد همزمان با پيوند آسماني حضرت علي(ع) و فاطمه(س) برگزار خواهد شد. او با اشاره به اينكه همزمان با اين هفته در استان چهارمحال و بختياري براي اولين‌بار مركز تخصصي مشاروه ازدواج مجوز خود را دريافت كرده و مشغول به كار شده است، اشاره داشت: يكي از عمده برنامه‌هاي اين ستاد براي اين هفته برگزاري كمپين‌هاي مشاوره رايگان در سراسر كشور است. طبق اين خبر مردم مي‌توانند از طريق اتوبوس‌هاي مشاوره يا پايگاه‌هاي مشاوره در مترو يا در 66 فرهنگسراي محله از خدمات رايگان مشاوره بهره‌مند‌ شوند. در همين خصوص كريمي گفت: يكي از اين برنامه‌ها به‌طور ويژه در استان گلستان برگزار خواهد شد و قرار است خيران در اين استان از زوج‌هاي سيل‌زده حمايت كنند. علاوه بر اجراي برنامه‌هاي متعدد در استان‌هاي كشور قرار است به مناسبت اين هفته پنج فيلم با موضوع مرتبط با ازدواج پايدار در سالن شماره 8 باغ موزه كتاب به‌طور رايگان اكران شود و در كنار نمايش اين فيلم‌ها متخصصان سينما و روان‌شناسي به بررسي جامعه‌شناختي مقوله ازدواج خواهند پرداخت. علاوه بر اين به گفته كريمي قرار است با همكاري استان‌ها نمايشگاه‌هايي براي فروش جهيزيه داير و محصولات ايراني با تخفيف به زوج‌هاي آينده فروخته شود.

 


۱۲ مرداد هيچ طلاقي ثبت نمي‌شود

همزمان با سالروز ازدواج حضرت اميرالمومنين علي(ع) و حضرت فاطمه الزهرا (س)، هيچ طلاقي در كشور ثبت نمي‌شود.

به گزارش مهر، مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان در نامه‌اي به سيدعليرضا آوايي، وزير دادگستري پيشنهاد عدم ثبت طلاق در روز ۱۲ مرداد ۹۸ مصادف با سالروز ازدواج آسماني حضرت اميرالمومنين علي(ع) و حضرت فاطمه‌الزهرا(س) به منظور گراميداشت اين روز، تكريم نهاد خانواده و امر ازدواج را داده بود كه مورد موافقت وزير دادگستري قرار گرفت. آوايي در نامه‌اي به رييس حوزه رياست قوه قضاييه خواست تا قضات دادگاه‌هاي خانواده سراسر كشور هيچ واقعه طلاقي را در روز ۱۲ مرداد به ثبت نرسانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون