معاون سازمان محيط زيست:
عدهاي تحريم را بهانه كردهاند
مسعود تجريشي، معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست به موضوع حذف فيلتر دوده از توليدات يك خودروساز واكنش نشان داد. تجريشي با بيان اينكه خودروها سهم زيادي در آلودگي هوا به ويژه در كلانشهرها دارند كه در اين ميان سهم اتوبوسها و كاميونها ۷۰ درصد است؛ افزود: «حذف فيلتر دوده
غيرقانوني است.»
به گزارش ايرنا، او گفت: «اينكه تحريم را بهانه كردهاند بايد بگويم زماني كه تحريم هم نبوديم براي وسايل حمل و نقل عمومي اهتمام زيادي به خرج نداديم، مثلا بچهها بايد به مدرسه و افراد سر كار بروند آنها همه نياز دارند تا از يك وسيله نقليه استفاده كنند وقتي وسيله نقليه عمومي نباشد، بنزين ارزان باشد و فرهنگ استفاده صحيح از خودرو جا نيفتاده باشد كاري از پيش نخواهيم برد و يادآوري مناسبتهايي مانند روز بدون خودرو چندان تاثيرگذار نخواهد بود.»
تجريشي تصريح كرد: بنابراين اينكه برخي مدعي شدهاند به علت تحريم، نصب فيلتر دوده حذف شود، كاملا غير قانوني است و امكانپذير نيست، يعني طبق قانون بايد از فيلتر دوده استفاده شود، بانك جهاني در ارزيابي خود روي تمام كشورهاي دنيا، فيلتر دوده را به عنوان يكي از راهكارهاي كاهش آلودگي هوا ارايه كرد؛ بنابراين فيلتر دوده يكي از راهكارهايي است كه اگر مثلا من يك كاميون يا اتوبوس دارم كه در سطح شهر تردد ميكند براي اينكه بتوانم دوده خروجي آن را به حداقل برسانم بايد فيلتر دوده نصب كنم؛ در واقع مهمترين مساله آلودگي هوا ذرات معلق است كه از اگزوز اين خودروها خارج ميشود كه با نصب فيلتر مانع خروج دوده از اگزوز آن به
بيرون ميشويم.
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: نميتوانيم بگوييم چون پول نداريم پس فيلتر دوده نصب نكنيم ؛اين شدني نيست، بحث اين است كه اگر هر كسي بخواهد بگويد من قطعه هواپيما ندارم پس هواپيما نداشته باشيم كه نميشود، متاسفانه وقتي به محيط زيست ميرسيم همه به سمتي ميرويم كه پول خرج نكنيم و در نتيجه، وزارت بهداشت و مردم بايد هزينه انواع بيماريها را تقبل كنند، اين هم جزئي از هزينههاي زندگي شهري و عوارضي است كه بايد پرداخت شود.