جانشين مدير فني مترو تهران به «اعتماد» توضيح ميدهد
تعطيلي دو ساعته خط 5 مترو
حميدرضا خالدي/ خط 5 مترو تهران ديروز با تعطيلي دوساعته خود، دوباره مترو را خبرساز كرد. ديروز حدود ساعت 11 ظهر، خبري به نقل از روابط عمومي و امور بينالملل شركت بهرهبرداري مترو در خبرگزاريها منتشر شد كه در كمتر از چند ساعت، به سرعت يكي از پربازديدكنندهترين خبرهاي شبكههاي اجتماعي شد. براساس اين خبر، شركت بهرهبرداري مترو اعلام كرده بود به دنبال قطع برق مترو از طرف نيروهاي تامينكننده برق، خط ۵ مترو تهران تا اطلاع ثانوي سرويسدهي نخواهد داشت. در چنين شرايطي و درحالي كه پيشبيني ميشد خط 5 مترو به اين زوديها، دوباره به راه نيافتد، در ساعت 13 ديروز و دركمتر از 2 ساعت از پخش خبر اول، روابط عمومي و امور بينالملل شركت بهرهبرداري مترو در اطلاعيهاي دوباره، اعلام كرد كه مشكل قطع برق رفع شده و خط 5 مترو دوباره آغاز به كار كرد. اين اطلاعيههاي متناقض باعث شد تا بازار اظهارنظرها و شايعات در شبكههاي اجتماعي داغ شود؛ اظهارنظرهايي در شبكههاي اجتماعي كه به گفته كاربران آن، دليل قطع برق، بدهي مترو به شركت برق عنوان ميشد. همچنين با توجه به مضمون دو اطلاعيه، برخي ديگر از شهروندان معتقدند كه قطع برق توسط برخي نيروهاي معترض صورت گرفته است. ضمن آنكه تعدادي از اعضاي كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر نيز از وقوع چنين حادثهاي اظهار بياطلاعي كردند. از سويي اين سوال بزرگ باقي است كه آيا براي خطوط مترو، سيستم برق اضطراري پيشبيني نشده است؟ و اگر چنين است، چرا خط 5 با قطع برق، به راحتي تعطيلي ميشود؟ اما روايت مسوولان فني اين شركت از اين رخداد، چيز ديگري است. علي عبداللهپور، جانشين فني مديرعامل شركت بهرهبرداري مترو، در گفتوگو يا «اعتماد» با رد شايعات پخش شده ميگويد: برخلاف شايعات مطرح شده، دليل قطع برق (از ساعت 10:33 تا 11:47 دقيقه) به هيچ عنوان به دليل بدهي ما به شركت برق و وزارت نيرو يا خرابكاري نيروهاي مترو يا شركت برق نبوده است، بلكه تنها دليل آن، مشكل فني پيش آمده در يكي از نيروگاههاي برق بوده است. وي در مورد اينكه چرا روش جايگزيني براي تامين برق درمواقع اضطراري پيشبيني نشده است، ميگويد: براي تامين برق دو كانال ورودي وجود دارد كه اگر يكي از آنها به هر دليلي قطع شود، كانال بعدي برق نيروگاه را به مترو تزريق ميكند ولي در اين مورد مشكل از نيروگاه بوده است و كاري از دست ما برنميآمد. عبداللهپور، در مورد وجود برق اضطراري در مترو تهران گفت: هيچ ژنراتوري نميتواند برق 1500 كيلوواتي حركت مترو را تامين كند، ژنراتورهاي ما در حد برقهاي سالن و چراغها و... است. در واقع در هيچ كجاي دنيا ژنراتورها نميتوانند در مترو كارآمد باشند. اين مقام مسوول با تاكيد براينكه طي 15 سال بهرهبرداري از مترو اين براي نخستينبار است كه چنين حادثهاي رخ ميدهد، گفت: البته بارها اتفاق افتاده كه به دليل اختلال در يكي از قسمتهاي مترو يا قطعات آن، برق يكي از قسمتها قطع شده، كه بهطور اتوماتيك، آن قسمت در كمتر از چند ثانيه روي يك كليد ديگر افتاده و مشكل حل شده است. بنابراين هيچ نگراني براي تامين برق درمترو نداريم.