• ۱۴۰۳ يکشنبه ۴ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4608 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۴ اسفند

گسترش ويروس در استان‌هاي جنوبي؟

پايانه‌هاي بار نقطه پرخطر شيوع كرونا

برخلاف تجربه كشورهايي مانند ايتاليا و چين كه با افزايش تعداد مبتلايان به ويروس كرونا، قرنطينه شهري در دستور كار قرار گرفت و رفت و آمد ميان شهرهاي آلوده متوقف شد، در ايران هنوز چنين برنامه‌اي در دستور كار قرار ندارد و هرچند محدوديت‌هايي شكل گرفته اما همچنان تردد در جاده‌هاي مختلف كشور ادامه دارد.از نخستين روزهاي ورود كرونا به ايران، وزارت بهداشت اعلام كرد كه در جاده‌ها، اكيپ‌هاي سنجش سلامت مستقر خواهند شد و درجه تب و ساير نشانه‌هاي سلامتي مسافران را بررسي مي‌كنند. با اين وجود وقتي همچنان سفرهاي بين‌شهري ادامه پيدا كرد، وزير بهداشت تهديد كرد كه در صورت پيدا شدن فردي مشكوك به بيماري، اين فرد به شكل اجباري 14 روز دور از افراد خانواده قرنطينه خواهد شد و اجازه تردد پيدا نمي‌كند.باوجود تمام اين صحبت‌ها، همچنان تردد در جاده‌هاي ايران ادامه دارد و درخواست‌ها براي توقف اين سفرها نيز راه به جايي نبرده است. اين در حالي است كه همچنان بليت حمل و نقل عمومي در ايام نوروز نيز به فروش مي‌رسد و مسافراني كه با وجود ريسك كرونا همچنان قصد سفر دارند، در كنار وسيله حمل و نقل شخصي، امكان استفاده از اتوبوس، قطار و هواپيما را نيز پيدا خواهند كرد.در چنين شرايطي كه يكي از اصلي‌ترين حوزه‌هايي كه نمي‌توان كار آن را تعطيل كرد اما باتوجه به شرايط به وجود آمده بايد محدوديت‌هايي براي آن قائل شد، حمل و نقل باري فعال در جاده‌هاي كشور است. در طول روز تعداد زيادي از كاميون‌هاي فعال در ايران به پايانه‌هاي مرزي و باري مي‌روند و در صورت رصد نشدن شرايط سلامتي آنها، نه تنها خطر گسترش كرونا در سطح كشور افزايش مي‌يابد كه براي رانندگان و فعالان اين حوزه نيز خطرناك خواهد بود.يك راننده كاميون درباره شرايط موجود در اسكله شهيد رجايي به عنوان بزرگ‌ترين بندر اقتصادي ايران، گفته: در ورودي اسكله شهيد رجايي بندرعباس چند گيت ورود وجود دارد كه سه گيت مخصوص كاميون‌هاست. روز گذشته ماموراني از شبكه بهداشت با حضور در ورودي بندر شهيد رجايي، از رانندگان ناوگاني كه قصد ورود به اسكله داشتند تب‌سنجي مي‌كردند اما بيشتر به نمايش شبيه بود چون همزمان هر سه ورودي باز و كاميون‌ها در حال ورود به اسكله بودند و تنها يك مامور با يك دستگاه هر چند دقيقه داخل يك گيت ورودي تست مي‌گرفت. مثلا اگر مامور در گيت اول حضور داشت دليل بر اين نمي‌شد كه گيت ۲ و ۳ بسته باشد و كاميون توقف كند تا مامور بهداشت به آن گيت وارد شده و تست بگيرد. در جاده سيرجان به بندرعباس در محدوده شهر باغات نيز اكيپ تست كرونا فعال شده است و از رانندگاني كه قصد عبور به سمت بندرعباس را دارند تب‌سنجي مي‌شود ولي اين اقدام ۲۴ساعته نيست، به‌طوري كه خود من ساعت چهار صبح از اين مسير بدون انجام تست عبور كردم.فيلم‌هايي كه از بندر امام خميني منتشر شده نيز نشان از ازدحام رانندگان كاميون در فضاهاي دربسته محدود دارد كه هيچ‌گونه تجهيزات پزشكي و بهداشتي نيز در آنها ديده نمي‌شود.باتوجه به افزايش تعداد مبتلايان به ويروس كرونا در برخي استان‌هاي جنوبي كشور مانند فارس و اصفهان، نقش مهم اين كاميون‌ها و ترددها دايمي آنها را نمي‌توان ناديده گرفت. در شرايطي كه وزير بهداشت چند روز قبل اعلام كرده بود: در برخي از استان‌ها شرايط تقريبا متعادل شده و در برخي از نقاط كشور به دليل جابه‌جايي موارد آلودگي، خيز جديدي از بيماري در حال شكل‌گيري است، رعايت نكردن پروتكل‌هاي بهداشتي براي رانندگان خودروهاي فعال در حمل و نقل عمومي، مي‌تواند به راحتي به گسترش ويروس در نقاط مختلف كشور و دشوار شدن مهار آن منجر شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون