گفتوگو با «سينا فرحي» مغز متفكر كمپينهاي اينستاگرام
از سير تا پياز حضور جنجالي پرسپوليس در يك برنامه تبليغاتي
علي ولياللهي
چند روز اخير حضور باشگاه پرسپوليس با پيج رسمي اينستاگرامش در يك كمپين تبليغاتي حسابي خبرساز شده است. اين كمپين طي يك قرارداد بين كارگزار جديد پرسپوليس يعني شركت آتيه دادهپرداز، شركت تبليغاتي هشتگ مديا و باشگاه انجام ميشود. اين كمپين اينستاگرامي به اين صورت است كه پيج رسمي پرسپوليس اسپانسرهاي كمپين را در ليست فالووينگهاي خودش قرار ميدهد. كاربراني كه ميخواهند در اين برنامه باشند بايد تمام آن فالووينگها را فالو كنند تا در قرعهكشي شركت داده شوند. به گفته كساني كه برنامه را راهاندازي كردهاند اين فرصت خوبي است كه شركتها و بيزينسها و افراد مختلف بتوانند خودشان را در فضاي اينستاگرام مطرح كنند و باشگاه هم به سود خوبي برسد. با اين وجود از زمان اعلام اين كمپين كه شروع رسمياش از امروز است، سوالات زيادي براي هواداران ايجاد شده و آنها نسبت به چنين كمپيني مشكوك شدهاند. سوالاتي از قبيل اينكه «آيا پولي اين وسط به باشگاه ميرسد يا نه؟» يا اينكه «چرا باشگاه پرسپوليس با اين پيشينه بايد در چنين همكارياي حاضر شود؟» و اينكه «آيا جوايز حتما داده ميشود؟» بخشي از سوالهاي هواداران در پيج باشگاه بوده است. برخي نيز اين شبهه را مطرح كردند كه دو شركت هشتگ مديا و آتيه دادهپرداز با زد و بند و رانت توانستهاند باشگاه را دور بزنند و كلي پول به جيب بزنند. در چنين فضايي بهتر ديديم با شخصي كه پشت همه اين كمپينهاست يعني «سينا فرحي» مدير هشتگمديا مستقيم صحبت و اين موارد را مطرح كنيم. سينا فرحي در پاسخ به اين سوال كه اين ايده را چطور به دست آورده، گفت: «ايدهاي كه به ذهنمان رسيد نمونه خارجي داشت ولي آن چيزي نبود كه الان ما ارايه ميدهيم. خارجيها يك مسابقه خيلي ساده دو مرحلهاي داشتند كه ما آن را ارتقا داديم. ما براي مسابقه يك برنامه طراحي كرديم و كلي از هنرمندان و ورزشكاران حمايت كردند و توي يك سال ما توانستيم با همه گندههاي ايران كار كنيم. از رامبد جوان تا عليرضا بيرانوند و احمدرضا عابدزاده و باشگاه پرسپوليس. از نظر اينستاگرام بخواهيد حساب كنيد بهترين اينفلوئنسرهاي ايران با ما كار ميكنند. علي صبوري يا محمدامين كرمپور يا سيسي كه توي لايفاستايلهاي نامبروان هستند.» او در واكنش به اين شبهه كه ممكن است جايزهاي در كار نباشد، گفت: «من هميشه دغدغهام اين است كه همهچيز در شفافيت كامل باشد. مثلا با خودمان گفتيم وقتي يك نفر ميخواهد در اين مسابقه شركت كند بتواند همان لحظه كد قرعهكشياش را هم بگيرد. خيلي از قرعهكشيهاي بزرگي كه امروز انجام ميشود اين امكان را ندارند. هشتگ مديا فرقش با همه نمونهها اين است كسي كه پاي لايو نشسته همانجا تكليف همه جايزهها را ميفهمد. ما معروفيم كه جوايز را در كمتر از 24 ساعت ميدهيم و اين در ايران بيسابقه است. مسابقه توسط يك گردونه انجام ميشود. تنها وسيلهاي كه مورد قبول سازمان قرار ميگيرد، همين گردونههاي ساده است. ما ميتوانستيم خفنترين وسايل قرعهكشي را هم استفاده كنيم ولي اين سالمترين راه است و همه ميبينند كه 10 توپ در حال چرخيدن است و هربار يك توپ خارج ميشود. همين كارها و شفافيتها باعث شد مردم خوششان بيايد. اين باعث شد كمپين ما با پرسپوليس كه كمپين سيزدهم است به نتيجه برسد. ما حتي خودمان به صداوسيما گفتهايم ناظر بفرستد. حتي ما گفتيم حاضريم تمام مبالغ جايزه را جايي در حساب صداوسيما بلاكه كنيم تا سر سوزني مشكل پيش نيايد. ما تقريبا 1200 تا جايزه داديم كه بعضي از آنها آنقدر بزرگ بوده كه زندگي بعضيها را عوض كرده.» مدير هشتگ مديا در پاسخ به اين سوال كه چرا بايد پرسپوليس با شما همكاري كند، افزود: «همه ميدانيم كه مثلا كريس رونالدو دو برابر درآمد رايجش از باشگاهها را از سوشيال مديا كسب ميكند. چهار، پنج سال است كه باشگاهها و بازيكنان به اين سمت رفتهاند كه از اين روش درآمدزايي كنند. كمي دير شده ولي خيلي خوب است كه بعد از اين مدت يك باشگاهي مثل پرسپوليس اين جسارت را پيدا ميكند كه بيايد اين كار كند و در يك همكاري مشترك با يك آژانس ديجيتال ماركتنيگ معتبر كه همه مجوزها را دارد و تا به حال 13 كمپين برگزار كرده، حاضر شود.» او همچنين در رابطه با اينكه آيا شما مجوز انجام چنين فعاليتهايي را داريد يا نه، گفت: «مجموعه ما مجموعهاي است كه مجوز تخصصي تبليغات در شبكههاي اجتماعي را از وزارت ارشاد گرفته. ما مجوز صوت و تصوير فراگير را هم داريم. اين مجوزي است كه چند ماه است ابلاغ شده ولي ما آن را هم از صداوسيما گرفتيم.» فرحي در پاسخ به اين سوال كه آيا سرپرست باشگاه يا مدير رسانهاي در جريان چنين برنامهاي هستند، گفت: «در خصوص قراردادمان با باشگاه پرسپوليس بايد بگويم ما با مديرعامل يا سرپرست يا مسوولان ديگر اين باشگاه مذاكره نكرديم. به اين دليل كه تمام فضاهاي تبليغاتي پرسپوليس طي يك قرارداد به شركت آتيه دادهپرداز واگذار شده و اين شركت نماينده پرسپوليس است. نماينده به اين معني كه هر تصميمي كه اين شركت بگيرد با توجه به قراردادي كه با پرسپوليس دارد مورد قبول است و در واقع يك قراداد سهجانبه به حساب ميآيد. تا الان هم اين شركت خوب عمل كرده و پرسپوليس هم در مسير پوكر است و به نظرم بين همه تيمها كمترين مشكل مالي را هم همين پرسپوليس دارد. البته باشگاه هم دو روز قبل طي يك بيانيه رسمي حمايت خود را از اين كمپين اعلام كرد. تيتر جذابي هم زده بودند: «تنفس پرسپوليس در فضاي كسب و كار تازه» كه تيتر بحقي است. از اين منظر كه همه مشكلاتي كه در فوتبال ايران است آخرش به مساله درآمد ميرسد. باشگاهها زمين تمرين و زمين مسابقه درست و حسابي ندارند، نميتوانند بازيكنان گرانقيمت جذب يا قرارداد بازيكنانشان را تمديد كنند. اين مشكلات از جايي ناشي ميشود كه اين باشگاهها نميتوانند براي خودشان درآمدزايي كنند. حالا كه يك باشگاه از اين طريق درآمدزايي ميكند و از پولي كه به دست ميآورد ميتواند مثلا دو تا بازيكن خوب بخرد چرا اين كار را نكند؟ خدا را شكر ما حمايت پيشكسوتها را داشتيم. حميدخان استيلي شب اول برنامه آمد. مهراد ميناوند هم به خواسته ما اضافه شد.» ديگر سوالي كه هواداران پرسپوليس داشتند اين بود كه مهرداد ميناوند به چه عنواني در برنامه حاضر شده است؟ فرحي در پاسخ به اين سوال گفت: «مهرداد ميناوند از دوستان قديمي ماست و در سه تا از كمپينهايي كه تا به امروز برگزار كردهايم، حضور داشته است. ايشان هميشه هواي ما را داشته و كارهاي صفحه مهرداد را هشتگ مديا انجام ميدهد. حتي تيك آبي صفحه ايشان را هم ما گرفتيم. مثل محمدرضا احمدي كه از دوستان خوب فوتبالي ماست. اين يك مساله و مساله مهم ديگر اينكه مهرداد توانايي اجراي برنامه را دارد. بين فوتباليستها يكي علي انصاريان ميتواند اين كار را بكند و يكي هم مهرداد. مهرداد ميناوند انتخاب خود ما بوده و فشاري از طرف باشگاه يا كارگزار وجود نداشته.» او در واكنش به بعضي انتقادات كه در آن گفته ميشود پرسپوليس نبايد جايگاهش را اينقدر پايين بياورد، گفت: «من از بچگي دوست داشتم رييسجمهور شوم. همان موقع هم فكر ميكردم اگر رييسجمهور شوم همه كارها را درست انجام دهم. حالا هم كه كلي از آن سالها گذشته نه اينكه بخواهم رييسجمهور شوم اما دوست دارم وقتي كاري را انجام ميدهم به بهترين نحو انجامش دهم چون خودم را نماينده آدمهايي ميبينم كه دوست دارند آن كار را انجام دهند. اگر استوديوي لايو ما را ديده باشيد، برنامهاي كه چيزي بيشتر از يك برنامه زنده اينستاگرامي نيست، ميبينيد تجهيزاتي كه آنجا وجود دارد و هزينهاي كه براي ساختش انجام ميشود، خيلي بيشتر از يك برنامه تلويزيوني است. حميد لولايي به عنوان يك بازيگر معروف وقتي در برنامه ما حاضر شد، گفت پنج، شش تا دوربين اينجا به خط شده و من نميدانم كدام را نگاه كنم. دم تهيهكنندهاش گرم كه براي مخاطبان برنامه ارزش قائل ميشود. عين همين جمله را حميد استيلي هم گفت. ايشان گفت برنامهاي كه ساخته شده در شأن پرسپوليس است.» او در پاسخ به اين پرسش كه بالاخره پولي اين وسط به باشگاه ميرسد و اين مبلغ چقدر است، گفت: «خدا را شكر ما همه برنامهريزيها را كرديم و پرسپوليس هم اين وسط كلي منفعت مالي به دست ميآورد. همه باشگاهها بايد به دنبال اين باشند. ما هم راضي هستيم و ميخواهم بگويم اين يك همكاري است كه كلي آدم را خوشحال ميكند. مثل آن هواداري كه بدون پرداخت يك ريال ميآيد در كمپين شركت ميكند. جوايزي هم كه ما ميدهيم جايزههاي خوبي است كه هزينهاش توسط اسپانسرها تامين ميشود. اين يك حركت وين وين است. كمپين بعدي ما هم با احمدرضا عابدزاده است كه قراردادش بسته و تيزرش هم ساخته شده. بعدي هم با رامبد جوان است. ما در هر برنامه 200 هزار نفر شركتكننده داريم.» از فرحي در مورد حياتي هم پرسيديم كه اين روزها حضورش در اين شركت جنجال زيادي به پا كرده است. فرحي گفت: «آقاي حياتي هم در برنامه ما حضور دارند. بخش چه خبر از كمپين را ايشان اجرا ميكنند و هميشه ميگويند هشتگ مديا زلالتر از آب. اين شعار ماست.»
او در مورد اينكه برخي ميگويند ممكن است اسپانسرهاي برنامه نامشان موجب وارد شدن خدشه به نام پرسپوليس باشد و اينكه شما چه ملاكي براي همكاري داريد، گفت: «برنامههاي ما مخاطباني در حد 500 هزار نفر دارد و اين آمار در حد بهترين برنامههاي صداوسيماست. در ايام كرونا ديديم كه لايوهاي مستهجن و غير اخلاقي چقدر زياد شده ولي ما در همين فضا پرطرفدار و پرمخاطب بودهايم. خدا را شكر كه به اينجا هم رسيدهايم. ما با برندهايي كار ميكنيم كه براي مردم جذاب هستند. ما دنبال اين هستيم ببينيم مردم چه دوست دارند و همان را براي آنها بياوريم. اين ملاك اصلي ماست.»