تحصيل كرونايي در جهان
غزل لطفي
در شرايط فعلي و با گسترش كروناويروس در دنيا، تحصيل هم مانند بسياري از فعاليتهاي ديگر محدود شد و به شكل گذشته (حضور در مراكز آموزشي) امكانپذير نبود اما تعطيل نشد. در همه كشورهايي كه درگير اين ويروس بودند راهكارهاي مختلفي مورد تجربه و آزمايش قرار گرفت. در ايالات متحده امريكا با توجه به اينكه هر ايالت سيستم و سياست آموزشي منحصر به خود را دارد، حدود پنجاه ايالت تصميم به اعلام پايان سال تحصيلي گرفتند و در ايالتهاي ديگر هم شيوه بهرهگيري از آموزش مجازي به عهده مدارس و معلمان بود. كانادا هم اولويت را بر سلامت قرار داد و مدارس تعطيل شدند اما با ثبات نسبي كه به دست آمد هر ايالت با توجه به شرايط خود تصميم به بازگشايي مدارس با در نظر گرفتن روشهاي دقيق پيشگيري گرفت. استراليا از همان ابتدا، سال تحصيلي را طولانيتر كرد و حضور در مدرسه را براي سنين دبستان به يك روز در هفته و استفاده از فضاي مجازي در بقيه روزهاي هفته تغيير داد. در بعضي كشورهاي اروپايي مثل دانمارك فضاي آموزشي از كلاس به محيط باز تغيير كرد و براي دبستانيها بازيهاي آموزشي جايگزين تدريس متداول شد. البته كشورهايي مثل سوئد هم كه اصلا قرنطينه بهصورت منسجم نداشتند تقريبا سيستم آموزشي هم تغيير خاصي نداشت و فقط فاصله گذاري و رعايت دقيق موارد بهداشتي در اولويت قرار گرفت و با توجه به شرايط هر كودك حضور و يا عدم حضورش در مدرسه به عهده والدين و منوط به تاييد مدرسه بود. انگليس بعد از آغاز قرنطينه، سيستم آموزشي مجازي را جايگزين كرد. در كشور امارات متحده عربي هم آموزش مجازي با شروع قرنطينه آغاز شد. در كشورهاي شرق آسيا بعد از يك تعطيلي حدودا دو ماهه مدارس بازگشايي شد و آموزش اصول بهداشتي اولين درسي بود كه تدريس شد. در ژاپن محصلين با ماسك در مدرسه حاضر شدند و در زمان ورود به مدرسه تب سنجي ميشوند؛همچنين استفاده از مواد ضد عفوني كننده در تمام روز به دانشآموزان يادآوري ميشود. چين هم بعد از فروكش كردن همهگيري كروناويروس تصميم به بازگشايي مدارس گرفت البته در استانهايي كه مجدد سير صعودي ابتلا در آنها ديده شد، مدارس تعطيل شد. نكته قابل تامل گسترش آموزش در فضاي مجازي بود كه تقريبا تمام كشورهاي دنيا به نوعي از آن استفاده كردند. بعضي كشورها به صورت موقت و مكمل آموزش و بعضي كشورها مثل ايران به عنوان جايگزين آموزش حضوري. در ايران شبكه آموزش شاد راهاندازي شد و محصلان از امكانات آموزشي و پرورشي اين شبكه استفاده كردند و سال تحصيلي به صورت مجازي به پايان رسيد. با توجه به شرايط نامعلوم پاندمي كرونا در جهان، تغيير روش زندگي و كار كه بيشتر تكيه بر فضاي مجازي و دوركاري و عدم حضور جمعي است، داشتن سيستم آموزشي مجازي منسجم در حال حاضر جزو اولويتهاي همه كشورهاي دنيا است.