• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4858 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ بهمن

انتشار قطعه‌اي با همنوازي سازهاي كوبه‌اي

اقتباس سينمايي رامين بحراني از رمان نويسنده هندي

نمايشگاهي از هنر مدرن ايران
آثاري از هنرمندان پيشكسوت و هنرمندان دهه‌هاي آغازين ورود هنر مدرن به ايران، جمعه۱۷ بهمن ماه افتتاح مي‌شود. به گزارش ايسنا، هفتمين دوره اين نمايشگاه با تعداد ۲۹ اثر از ۲۷ هنرمند چون احمد اسفندياري، ژازه تباتبايي، رضا مافي، ابراهيم فرجي، حسين كاظمي، كريم نصر، نصرالله افجه‌اي، قاسم حاجي‌زاده، ناصر اويسي، جلال شباهنگي، محمد احصايي، علي‌اكبر صنعتي، فريده لاشايي، مهدي حسيني، محمد فاسونكي، حسين محجوبي، واحد خاكدان، گارنيك درهاكوپيان، مجتبي رمزي، محمدعلي ترقي‌جاه، رضا بانگيز، هادي روشن‌ضمير، عبدالرضا قماشچي، علي گلستانه، حامد رشتيان، منوچهر نيازي و عبدالرضا دريابيگي برگزار خواهد شد. نمايش و فروش آثار تا ۲۶ بهمن به مدت ۱۰ روز و افتتاحيه آن روز جمعه ۱۷ بهمن از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالري آرتيبيشن خواهد بود.
انتشار قطعه‌اي با همنوازي سازهاي كوبه‌اي 
دومين قطعه پروژه موسيقايي «همساز» با رنگ و لهجه‌اي متفاوت و با نگاهي به سازهاي كوبه‌اي مناطق مختلف ايران تنظيم و منتشر شد. به گزارش «اعتماد»، حميد قنبري پژوهشگر موسيقي و طراح پروژه «همساز» درباره جزييات دومين قطعه موسيقايي «همساز» تصريح كرد: اين قطعه به همنوازي تنبك و ناقارا اختصاص دارد و نوازندگي ساز ناقارا توسط وحيد اسداللهي، نوازنده ناقارا و دايره آذري انجام شده است. اين قطعه علاوه بر ارايه رنگ و لحن و فضاي موسيقايي خاص به واسطه همنوازي تنبك و ناقارا، به تنوع صوتي و تفاوت تكنيك‌هاي نوازندگي سازها در مناطق مختلف ايران اشاره دارد.
 قنبري همچنين درباره علت طرح اين ايده اظهار كرد: ايده «همساز» از يك حسرت هميشگي براي ديدن صميميت بين اعضاي جامعه و گفت‌وگوي دوستانه براي حل اختلاف‌نظرها و پذيرش سليقه‌هاي مختلف برآمده است. بيان سحرانگيز هنر همواره جذاب بوده است و اين تصور را براي مخاطبان ايجاد مي‌كند كه وارد جهاني شده‌اند كه قواعد آن با جامعه بيروني تفاوت‌هاي ريشه‌اي دارد.  اين كارشناس و پژوهشگر موسيقي، همدلي، همراهي و هم‌انديشي را بنيان همنوازي‌هاي پروژه «همساز» اعلام كرد و افزود: محصول اين همنوازي‌ها كه با تكيه بر هنر بداهه‌نوازي اجرا خواهند شد، در قالب كليپ‌هاي كوتاه تصويري در فضاي مجازي منتشر مي‌شود. نخستين فيلم از پروژه «همساز» به همنوازي تنبك با پژمان حدادي اختصاص داشت. دومين قطعه موسيقايي «همساز» به همنوازي ساز تنبك توسط حميد قنبري و ساز ناقارا توسط وحيد اسداللهي اختصاص دارد. اسداللهي از جمله نوازندگان سازهاي ناقارا، دايره و گارمون در موسيقي آذربايجان است و حميد قنبري به عنوان طراح ايده «همساز»، ضمن پژوهشگري، نوازندگي و تدريس موسيقي، تاليف كتاب ضرب آوا و ويرايش كتاب اميرناصر افتتاح، سرپرستي گروه كوبه‌اي «كلون زمان» و همراهي و همنوازي با اساتيدي چون محمدرضا شجريان و حسين عليزاده را در كارنامه خود دارد.
رامين بحراني و دومين اقتباس از رمان نويسنده برنده بوكر
رامين بحراني، سينماگر ايراني- امريكايي قصد دارد فيلمي بر اساس رمان «عفو» نوشته نويسنده هندي برنده بوكر بسازد. به گزارش ايسنا و به نقل از ورايتي، پس از موفقيت فيلم «ببر سفيد» بر اساس رمان برنده جايزه بوكر نوشته «آراويند آديگا»، رامين بحراني در دومين همكاري خود با اين نويسنده هندي و شبكه نتفليكس، فيلمي اقتباسي از رمان «عفو» خواهد ساخت. «ببر سفيد» اولين رمان نوشته «آراويند آديگا» بود كه در سال ۲۰۰۸ موفق به كسب جايزه‌ ادبي معتبر بوكر شد.  بحراني در بيانيه‌اي اعلام كرد كه نخستين‌باري كه نسخه پيش‌نويس داستان را پنج سال پيش خوانده مجذوب آن شده و بي‌صبرانه در انتظار ساخت فيلمي بر اساس آن است. داستان رمان «عفو» در استراليا روي مي‌دهد و درباره يك مهاجر غيرقانوني به نام دني است كه خانه افراد را نظافت مي‌كند، اما از به قتل رسيدن يكي از كارفرمايان خود آگاه مي‌شود و... بحراني به همراه بهاره عظيمي تهيه‌كنندگي فيلم جديد «عفو» را بر عهده خواهند داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون