• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4858 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ بهمن

پيدا وپنهان

هيچ برداشتي از بانك مركزي براي تامين بودجه نداشته‌ايم

فرهاد دژپسند، وزير اقتصاد اظهار داشت: از طريق خصوصي‌سازي، ماليات و اوراق سعي كرديم تا نيازي به تامين مالي از طريق بانك مركزي نداشته باشيم. هيچ برداشتي از منابع بانك مركزي براي تامين بودجه نداشته‌ايم. وزير اقتصاد افزود: تصميم ديگري كه پيگير بوديم و در چند روز اخير هم رييس بانك مركزي آن را اعلام كرد تلاش براي تعيين نرخ بهره بين‌بانكي ۱۸ درصدي است كه مي‌توان آن را به عنوان علامتي مثبت در بازار تلقي كرد.


افت توليد دي‌ ماه خودروسازان 

آمار توليد انواع خودروهاي دو خودروساز اصلي در دي ماه سال جاري و مقايسه آن با دي ماه ۱۳۹۸، نشان مي‌دهد كه اين دو خودروساز بزرگ با وجود اينكه توانسته‌اند از ابتداي سال جاري تا پايان دي ماه، ميزان توليد خود را افزايش دهند اما ميزان توليد در دي ماه ۱۳۹۹ نسبت به دي ماه ۱۳۹۸ نزولي بوده است. طبق جديدترين آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، توليد انواع خودروها در گروه صنعتي ايران‌خودرو در دي ماه امسال نسبت به دي ماه ۱۳۹۸، با افت ۱۱.۷ درصدي مواجه شده و از ۵۰ هزار و ۲۲۶ دستگاه به ۴۴ هزار و ۳۳۱ دستگاه رسيده است.


خريد 16 فروند هواپيماي مسافري جديد، به‌زودي

 تورج دهقاني زنگنه، رييس سازمان هواپيمايي كشوري با اشاره به خريد ۱۶ فروند هواپيما در آينده نزديك، گفت: براي تعيين تكليف قرارداد با شركت هواپيمايي بويينگ، مكاتباتي انجام شده است. او همچنين از پرداخت دو هزار ميليارد تومان وام كرونايي به شركت‌هاي هواپيمايي خبر داد و گفت: تاكنون به استثناي چهار شركت هواپيمايي، بقيه شركت‌هاي فعال در حوزه حمل و نقل هوايي موفق به دريافت اين تسهيلات از شبكه بانكي شده‌اند و در صورت دريافت وام توسط اين چهار شركت، وام دريافتي صنعت هوايي به رقم دو هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان خواهد رسيد.


توزيع گوشت قرمز منجمد  از اول اسفند

محمدرضا طلايي، مديرعامل شركت پشتيباني امور دام از توزيع گوشت منجمد از ابتداي اسفند خبر داد و اعلام كرد كه شركت پشتيباني امور دام آمادگي كامل در توزيع مرغ و تخم‌مرغ شب عيد را دارد. او افزود: قيمت مصوب تخم‌مرغ درب مرغداري‌ها هر كيلو ۱۴ هزار تومان، در سازمان ميادين ميوه و تربار شانه‌اي۳۰ تا ۳۲ هزار تومان و قيمت بسته‌بندي آن ۳۶ هزار تومان است.


واكنش بانك مركزي به خبر «چاپ اسكناس»

بانك مركزي در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: خبري جعلي توسط رسانه‌هاي معاند در فضاي مجازي در حال انتشار است مبني بر اينكه رييس كل بانك مركزي عنوان كرده است: «براي جلوگيري از ورشكستي بانك‌ها و تامين منابع مالي چاره‌اي به غير از چاپ اسكناس نداريم» كه بدين وسيله اين خبر تكذيب مي‌شود.


بدهي دولت به بانك مركزي 6 برابر شد

بدهي دولت به بانك مركزي در 7 سال اخير نسبت به پايان دولت دهم، ۶ برابر شده است. در تير ماه سال ۱۳۹۲ بدهي دولت به بانك مركزي ۱۸.۹ هزار ميليارد تومان بود كه در آذر ماه امسال به ۱۱۱.۵ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است. افزايش بدهي دولت به بانك مركزي عمدتا ناشي از استقراض‌هاي دولت از بانك مركزي است.


كارشكني گمرك تركيه  در تجارت با ايراني‌ها

مهرداد سعادت، رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و تركيه اظهار داشت: عدم تحقق همكاري تجاري ايران با تركيه عواملي حاشيه‌اي را به دنبال داشته است كه در پي آن كالاهاي ترانزيتي ايران بعد از بازرسي در تركيه، سالم به دست مصرف‌كننده نمي‌رسد. سعادت گفت: گاهي اوقات كاميون‌هاي ما به طور بلندمدت در گمرك تركيه مي‌مانند، آن‌هم به دلايلي كه كاملا غيرمنطقي بوده است. اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد كارشكني‌هاي گمرك تركيه در تقابل با محدوديت‌هاي موجود در تجارت و گمرك ايران است.


چند نفر با كرونا بيكار شدند؟

مهدي شكوري، مديركل امور بيمه‌شدگان سازمان تامين اجتماعي با بيان اينكه تاكنون يك ميليون و ۲۵۱ هزار و ۹۷۵ نفر بر اثر شيوع كرونا، مشمول بيمه بيكاري شده‌اند، گفت: از اين جمعيت، يك ميليون و ۱۶۹ هزار و ۵۳۴ نفر در حال دريافت بيمه بيكاري هستند. او گفت: اعتبار پيش‌بيني شده در مصوبه ستاد ملي كرونا براي حمايت از بيكاران در دوره پاندومي، كمي بيش از 3 هزار ميليارد تومان بوده است كه تاكنون هزار ميليارد و 286 ميليون تومان از اين اعتبار تخصيص يافته و هزار ميليارد و 750 ميليون تومان باقي مانده است.


رد كليات بودجه  به صلاح اقتصاد ايران نبود 

وحيد شقاقي شهري، اقتصاددان  اظهار كرد: مجلس در‌خصوص رد لايحه بودجه ۱۴۰۰ خطاي بزرگي مرتكب شد و من از اين اقدام شوكه شدم، زيرا به هيچ‌وجه به مصلحت اقتصاد كشور نبود. با رد كليات لايحه بودجه دولت از زير بار پاسخگويي در برابر مشكلات اقتصادي شانه خالي مي‌كند و ابهامات در موارد مهمي مثل ارز ۴۲۰۰ توماني، نرخ تسعير ارز و... سر جاي خودش باقي ماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون