گزارش عملكرد سازمان نوسازي درخصوص حذف بخاريهاي غيرايمن منتشر شد
تنها 47 هزار كلاس باقي مانده
گروه اجتماعي
روز گذشته آموزش و پرورش به نقل از آمار و گزارشهاي سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس اعلام كرد كه در طول 7 سال گذشته يعني از ابتداي دولت حسن روحاني سامانههاي گرمايشي ۲۷۶ هزار كلاس درس را استانداردسازي كرده است و «تنها ۴۷ هزار كلاس درس باقي مانده كه در صورت تامين زيرساخت گاز يا برق اين كلاسها نيز به سامانههاي گرمايشي استاندارد تجهيز ميشوند.» بنا بر گزارشي كه مركز اطلاعرساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش منتشر كرده است، آبان ماه سال 1390 بود كه بخشنامهاي به ادارات كل آموزش و پرورش استانها ابلاغ شد كه براساس آن گرمايش مدارس بايد از طريق سيستمهاي حرارت مركزي و استاندارد صورت پذيرد:«همچنين در مدارسي كه به دليل نبود سامانه حرارت مركزي ناچار به استفاده از بخاري هستند، استفاده از بخاري نفتي كاربراتوري استاندارد مجاز است، اما بايد به تدريج حذف بخاريهاي شعله مستقيم از كلاس درس چه به صورت بخاري گازي و چه نفتي انجام شود.» بنا بر اعلام اين سازمان در تدوين شيوهنامه اجراي استانداردسازي سيستمهاي گرمايشي مدارس با دقت خاصي «شرايط اقليمي منطقه»، «توان فني»، «خدمات نگهداري و تعميرات»، «توليد داخلي»، «مصرف بهينه سوخت»، «آلايندگي» و «نوع كاربري» فضاي مورد استفاده مورد توجه قرار گرفته است:«از سال 1392و با آغاز به كار دولت يازدهم تاكنون276 هزار كلاس درسي كه داراي بخاري نفتي و گازي بودند استاندارسازي شدهاند كه 135 هزار كلاس درس سهم دولت يازدهم و 141 هزار كلاس درس نيز از سال 1396 تاكنون به سامانههاي استاندارد مجهز شدهاند.» در بخشي ديگر از اين گزارش خاطرنشان شده است كه حذف بخاريهاي نفتي مدارس با اولويت روستاها از تيرماه 1398 كليد خورد و به همين منظور، با تشكيل كارگروه تخصصي استانداردسازي سيستم حرارتي مدارس، دستورالعمل اجرايي طرح مطابق با دانش و نياز روز و مباحث مقررات ملي ساختمان در تيرماه 1398 تدوين و ابلاغ شد. بدينترتيب حذف تمامي بخاريهاي غيراستاندارد با اولويت بخاريهاي نفتي و مدارس روستايي، در دستور كار قرار گرفت و استانداردسازي سامانه گرمايشي مدارس مشتمل بر استفاده از سيستم حرارت مركزي، بخاريهاي هرمتيك و پكيج با رادياتور تعريف شد. گفته ميشود از سال 1396 تاكنون نيز 141 هزار كلاس درس استانداردسازي شدند كه در هر منطقه كه زيرساخت لازم وجود داشته اين كار با فوريت صورت گرفته است:«در استانهاي آذربايجانشرقي، آذربايجانغربي، البرز، ايلام، تهران، سمنان، كرمانشاه، و هرمزگان علاوه بر بخاريهاي نفتي، بخاريهاي گازي نيز به طور كامل از كلاسهاي درس برچيده شدند و در واقع ميتوان گفت در هر گوشهاي از اقصي نقاط ميهن عزيزمان كه امكان و زيرساخت لازم فراهم بوده استانداردسازي به طور كامل محقق شده است. هر چند ممكن است در ساختمانهاي جانبي مدارس مانند نمازخانه، كتابخانه، كارگاه يا ساختمان سرايداري همچنان بخاري گازي وجود داشته باشد، زيرا اولويت انجام اين كار با كلاسهاي درس است.»
پرونده بخاريهاي ناايمن مدارس تا سال آينده بسته ميشود
حرفها و وعدههاي مربوط به ايمنسازي مدارس با تاكيد بر حذف بخاريهاي نفتي يا غيراستاندارد بيش از يك دهه است كه به بخشي از بيانات مديران آموزش و پرورش در دورههاي مختلف تبديل شده است. آخرين باري كه اين موضوع به دردناكترين شكل ممكن خودش را نشان داد و باعث نقدهاي گسترده به دولت و آموزش و پرورش شد، مربوط ميشود به حادثه آتشسوزي مدرسه اسوه حسنه زاهدان كه در آذر ماه سال 97 رخ داد. مرگ دلخراش 3 دختر بچه بر اثر واژگون شدن بخاري نفتي در كلاس و سوختگي شديدي كه در پي داشت بازتاب فراواني در افكار عمومي پيدا كرد. از همان زمان باز دولت در مورد حذف بخاريهاي نفتي با جديت بيشتري شروع به اظهارنظر كرد.
روز گذشته مهراله رخشانيمهر، رييس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور آخرين وضعيت اصلاح و استانداردسازي سيستمهاي گرمايشي ناايمن مدارس را تشريح كرد و از بسته شدن پرونده سيستم گرمايشي ناايمن مدارس تا پايان سال آينده خبر داد. او در گفت وگو با ايسنا درباره فرصت تعطيلات كرونايي مدارس براي ساخت و ساز فضاهاي آموزشي توضيح داد و در اين باره اظهار كرد: «اينكه كلاسهاي درسي عاري از دانشآموز بود براي ما فرصت ويژهاي به وجود آورد تا همكارانمان بتوانند تعميرات مدارس و اصلاح سيستمهاي گرمايشي و سرمايشي را در دستور كار قرار دهند. مديريت كرديم و كار پيش رفت، اما به طور كلي محدوديتها و پروتكلها به اجراي مدارس نوساز آسيب زد؛گاهي اجازه حمل مصالح و حضور چند كارگر در يك محل و غيره براي ساخت و سازهاي جديد داده نميشد. اما در مدارس موجود، انجام تعميرات و ساخت يا بازسازي سرويسهاي بهداشتي و آبخوري، استانداردسازي سيستمهاي گرمايشي و مناسبسازي فضاي آموزشي ويژه معلولان انجام شد.» او در مورد 47 هزار بخاري غيرايمن باقيمانده هم گفته است:«عملا با اقدامات صورت گرفته ديگر بخاري نفتي يا گازي غيرايمن در كشور باقي نميماند مگر در مناطقي كه نتوانيم به علت نبود امكانات، كاري انجام دهيم، به عنوان مثال در مناطق عشايري كه دانشآموزان در چادر درس ميخوانند و در اين مناطق نه برق هست و نه گاز. اين مدارس بخاري نفتي دارند كه البته از بخاري نفتيهاي خوب پرتابل است كه حادثهخيز نيست.» او اشارهاي به آمار اين تعداد از كلاسهاي درس نكرد.
گفته ميشود بودجه سازمان نوسازي مدارس در لايحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته رشد ۳۵ درصدي يافته و از رقم سه هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان در سال ۹۹ به پنج هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان رسيده است. ايرنا با اشاره به اينكه ۱۱ تبصره از مجموع ۲۱ تبصره لايحه بودجه ۱۴۰۰ به آموزش و پرورش مربوط ميشود به نقل از علي الهيار تركمن معاون برنامهريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نوشت:«گازرساني به مدارس، تجهيزات گرمايشي مدارس، رتبهبندي معلمان و استمرار آن در سال ۱۴۰۰ از بندهاي پيشبيني شده در اين لايحه است. با توجه به اينكه تنها شاخص مالي ما سهم دولت است، در قبال رشد ۴۷.۵درصدي رشد ۷۲.۵ درصدي براي آموزش و پرورش رشد قابل قبولي است اما نيازمند تقويت است.»