• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4866 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۷ بهمن

خبر

عدم  ارتباط با  همسالان، موجب كاهش اثربخشي آموزش‌ها  مي‌شود

معاونت متوسطه وزارت آموزش و پرورش از كاهش اثربخشي آموزش‌ها در عدم ارتباط با همسالان در فرآيند ياددهي- يادگيري خبر داد و آن را به‌ عنوان يكي از جدي‌ترين آسيب‌هاي  عدم حضور دانش‌آموزان  در مدرسه دانست. به گزارش ايسنا، معاونت متوسطه در خصوص آسيب‌هاي وارده به دانش‌آموزان در ابعاد مختلف آموزش‌ و پرورش به دليل عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس اعلام كرد: آموزش غيرحضوري براي دانش‌آموزان موجب شده برخي از آنان از فضاي تلاش براي يادگيري به ‌خصوص آموزش مهارت‌هاي اجتماعي محروم شوند همچنين رفع اشكال  در فضاي مجازي نمي‌تواند  همانند آموزش حضوري پاسخگوي رفع مشكلات و اشكالات دانش‌آموزان باشد. شرايط روانشناختي پاسخ‌گويي در شرايط حضور به همراه درك موقعيت يادگيري و رفع اشكالات،كاملا با آموزش در فضاي مجازي متفاوت است و دانش‌آموزان را با مشكلات و چالش‌هاي جدي درسي مواجه مي‌كند. درگزارش اين معاونت آمده است: عدم تجربه چنين شرايطي با توجه به مهيا نبودن زيرساخت‌هاي فضاهاي مجازي و عدم امكان سطح دسترسي همه دانش‌آموزان مشكلاتي را براي همه كادر آموزش، معلمان، دانش‌آموزان و اوليا ايجاد كرده است. نبود فرهنگ استفاده صحيح از وسايل و تكنولوژي‌هاي جديد در شرايط و سنين نوجواني بسيار دشوار و آسيب‌زاست. براساس اين گزارش، عدم آموزش به‌ صورت چهره به چهره در شرايط حقيقي باعث كاهش شرايط تربيتي و تمام‌ساحتي خواهد شد و نقش مدارس را كمرنگ خواهد كرد و عدم ارتباط با همسالان در فرآيند ياددهي - يادگيري موجب كاهش اثربخشي آموزش‌ها مي‌شود.
اين معاونت در خصوص آموزش‌هاي مهارتي در فضاي مجازي اعلام كرد: عدم امكان ارايه آموزش‌هاي مهارتي در فضاي مجازي، موجب افت كيفيت اين آموزش‌ها به دليل عدم تكامل فعاليت‌هاي كارگاهي مي‌شود كه در نهايت منجر به دست‌ورزي اين آموزش‌ها با رويكرد تمام‌ساحتي نخواهد شد. به گزارش مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش‌وپرورش افزايش خوداتكايي و باور به توانايي‌هاي فردي دانش‌آموزان، توسعه برنامه‌ريزي و ابداع راهكارهاي آموزشي شخصي دانش‌آموزان براي خود و انتقال تجارب به همسالان توسط شبكه‌هاي مجازي، استفاده از فناوري‌هاي به‌روز(سخت‌افزاري و نرم‌افزاري) و افزايش راندمان بهره‌وري، بهينه‌سازي فعاليت‌هاي  عملكردي دانش‌آموزان براي رفع نيازهاي علمي-  آموزشي، به دور ماندن از آسيب‌هاي اجتماعي كه در شرايط حضوري امكان برخورد با آنها وجود داشت و افزايش رعايت بهداشت فردي و اجتماعي و ايجاد فرهنگ پاكيزگي در ابعاد مختلف از فرصت‌هاي آموزش مجازي است.


شناسايي افراد بي‌سواد  و  بازمانده از تحصيل  در استان تهران

استاندار تهران از شناسايي افراد بي‌سواد و بازمانده از تحصيل در استان تهران خبر داد. به گزارش ايلنا، انوشيروان محسني‌بندپي، استاندار تهران در جلسه شوراي آموزش و پرورش شهر تهران گفت: اجراي مصوبات شوراي آموزش و پرورش استان تهران مشاركت تمامي دستگاه‌ها را مي‌طلبد. عمده‌ترين هدف ما تسريع در اعمال مالكيت مجموعه آموزش و پرورش استان تهران و تثبيت املاك و دارايي‌هاي متعلق به اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌هاست. استاندار تهران خاطرنشان كرد: شهرستان‌هاي استان تهران به ‌شدت از كمبود فضاي آموزشي رنج مي‌برند و تاكيد شد در تغييركاربري‌ها به آموزش و پرورش كمك شود تا كمبود فضاهاي فيزيكي جبران شود. به گفته محسني‌بندپي شناسايي افراد بي‌سواد و‌ بازمانده از تحصيل و باسواد شدن اين افراد در راس اهداف راهبردي شوراي آموزش و پرورش استان است.


صدا و سيما  از تزريق  غم  به كودكان در  بحران كرونا  خودداري كند

به گزارش ايسنا و به نقل از روابط عمومي سازمان نظام روانشناسي و مشاوره، دكتر محمد حاتمي، روز شنبه ۲۵ بهمن، در همايش بين‌المللي روانشناسي مدرسه كه با حضور روانشناسان، مشاوران، وزير و مسوولان وزارت آموزش و پرورش در دانشگاه الزهراء (س) برگزار شد طي سخناني اظهار كرد: مدارس تعطيل هستند، اين وضعيت شرايط نامناسبي براي رشد و تحول اجتماعي، شناختي و جسمي كودكان و نوجوانان ايجاد كرده است. او افزود: در بستر فعاليت‌هاي جمعي، حضوري، مدرسه، همسالان و ارتباط معلم و شاگرد، هويت نوجوانان شكل مي‌گيرد  و رشد اجتماعي محقق مي‌شود. براي شرايط قرنطينه از طريق شبكه شاد، روانشناسان و مشاوران براي خانواده‌ها و معلمان بسته‌هاي آموزشي تهيه كنند و به آنها مشورت‌هاي لازم را بدهند تا ما از اين مرحله عبور كنيم. رييس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره گفت: سنين ۶ تا ۱۸ سال سن ورود به مدرسه و اجتماعي شدن و هويت‌يابي است، اين امر در قرنطينه  خانگي ميسر نخواهد  شد. بايد با كمك روانشناسان و مشاوران جايگزين‌هاي مناسبي براي كودكان و نوجوانان ايجاد كنيم. آموزش و پرورش بايد با آغوش باز از سرمايه اجتماعي روانشناسان و مشاوران استفاده كند. دكتر حاتمي در بخشي ديگر از سخنانش گفت: نقش رسانه‌ها در پُركردن خلأ مدرسه  بسيار پراهميت است، صدا و سيما بايد آموزش را در دستوركار خود قرار دهد. در شرايط بحران از تزريق غم به بدنه جامعه خصوصا براي كودكان و نوجوانان خودداري شود. مجريان صدا و سيما كار حساسي بر عهده دارند. در برنامه‌هاي ورزشي روي آنتن زنده،گريه كردن هر چند عزيزي كه از دست رفته  بسيار براي ما بااهميت باشد  اما رسانه  متعلق به همه است، رسانه شخصي نيست. درگذشت فردي را برجسته كردن و گريه كردن و تزريق غم از طريق آنتن تلويزيون،كار صحيحي نيست. صدا و سيما بايد اميد و تاب‌آوري را  در جامعه افزايش دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون