مديركل دفتر هنرهاي تجسمي:
حرفهاي نيست جشنواره آثار خودش را خريداري كند
مديركل دفتر هنرهاي تجسمي در پاسخ به اينكه چرا برخلاف سال گذشته، در سيزدهمين جشنواره تجسمي فجر برنامهاي براي خريد آثار هنرمندان وجود ندارد، اظهار كرد: بعد از جلسات متمادي به نتيجه رسيديم كه اگر ما جشنوارهاي باشيم كه آثار خودش را خريداري ميكند، شايد چندان منطقي نباشد و از رفتار تخصصي نيز فاصله داشته باشد. هادي مظفري، مديركل دفتر هنرهاي تجسمي در گفتوگويي با ايسنا در اين زمينه توضيح داد: اين موضوع چندينبار در جلسات شوراي سياستگذاري مطرح شد و اعضا اعتقاد داشتند كه جشنواره بايد مسير خود را مشخص كند و بداند كه اكسپو است يا جشنواره؛ چراكه مختصات و مشخصات هر كدام از اين دو متفاوت است. درنهايت به اين نتيجه رسيديم كه اگر ما جشنوارهاي باشيم كه آثار خودش را خريداري ميكند شايد چندان منطقي نباشد و از رفتار تخصصي نيز فاصله داشته باشد. او در پاسخ به اين پرسش كه چرا سال گذشته و در جشنواره دوازدهم تجسمي فجر چنين تصميمي گرفته شده بود، گفت: سال گذشته شرايطي پيش آمده بود كه انتخاب رشتهها سخت شده بود و ما نميتوانستيم به هنرمندان برخي رشتهها جايزه بدهيم و به همين خاطر هم خريد اثر را جايگزين كرديم. اما امسال حجم تقاضا و كميت و كيفيت آثار بهگونهاي بود كه داوران به راحتي ميتوانستند آثار برتر را انتخاب كنند. مظفري در پاسخ به اين پرسش كه آيا در طول سال برنامهاي براي خريد آثار براي گنجينه دفتر هنرهاي تجسمي وجود دارد، خاطرنشان كرد: به طور كلي باتوجه به ميزان اعتباري كه سالانه در اختيار داريم، ميزان خريد آثار نيز متفاوت است. هميشه يك رديف اعتباري براي خريد اثر هنري داشته و سعي كردهايم از اين رديف براي كمك به رشد و معرفي هنرمندان جوان و از سوي ديگر به منظور خريد آثار اساتيد استفاده كنيم اما در سالهاي اخير با توجه به شرايط مالي و فشارها و افزايش هزينهها، نميتوان گفت خريد آثار هنري صورت نگرفته، اما به مبلغ محدودي انجام شده است. مديركل دفتر هنرهاي تجسمي درباره امكان نمايش گنجينه اين دفتر نيز با بيان اينكه «تاكنون در اين زمينه برنامهريزي صورت نگرفته است»، گفت: بيشتر ترجيح ميدهيم كه با توجه به بازگشايي موزه هنرهاي معاصر تهران، در يك فرآيند طولاني مدت آثار موجود در گنجينه موزه را به نمايش بگذاريم. به هر حال بايد اين نكته را در نظر داشت كه برخي از آثاري كه براي گنجينه دفتر تجسمي خريداري ميشود، بيشتر با هدف حمايت از هنرمند است و شايد از اين نظر نيز نمايش آنها از جذابيت كمتري نسبت به آثار موزه هنرهاي معاصر تهران برخوردار باشد. مظفري همچنين درباره اينكه چرا آثار پيشكسوتان در جشنواره تجسمي فجر ديده نميشود،خاطرنشان كرد: شما نميتوانيد بگوييد كه حضور پيشكسوتان در جشنوارههاي تئاتر و موسيقي وجود دارد، اما در جشنواره تجسمي وجود ندارد. پيشكسوت نياز به اينكه اثرش را ارسال كند تا قضاوت و داوري شود، ندارد. مهم اين است كه استعدادهاي هنري از يك جشنواره استقبال كنند. او در پاسخ به اين پرسش كه پس تفاوت ميان جشنواره تجسمي فجر و جوان در چيست، خاطرنشان كرد: محدوديت سني اين دو جشنواره با هم تفاوت دارد. جشنواره جوان با رده سني از ۱۵ تا ۲۴ سال است، اما در جشنواره تجسمي فجر معدل سني ۳۰ سال است. در واقع قيد سني در جشنواره تجسمي فجر وجود دارد. از سوي ديگر طبيعتا در جشنواره جوان به استعداديابي توجه ميشود و ممكن است آثار كيفيت پايينتري داشته باشند، اما حتما از هنرمندان بااستعداد براي حضور در جشنواره دعوت شود.