سفرها محدود و معاملات خودرو نيز كاهش يافت
سرماي شب عيد در بازار خودرو
گروه اقتصادي
بازار خودرو مدتهاست كه در خواب فرو رفته و ميزان معاملات خودروهاي داخلي و خارجي به حداقل رسيده و گفته ميشود اين روزها فقط كساني كه مصرفكننده واقعي هستند، نسبت به خريد خودرو اقدام ميكنند.هر چند به گفته فعالان اين بازار بيشتر خودروها با ثبات قيمتي روبهرو هستند و با آرام گرفتن نوسانات بازار ارز، قيمتها در بازار خودرو تا حدي ثابت مانده اما در اين شرايط با توجه به اينكه پيشبيني خاصي براي افزايش قيمت خودرو در بازار نميشود به دليل ادامه تهديد شرايط مربوط به كرونا تقاضا براي خريد خودرو به منظور سفرهاي نوروزي به شدت كم شده است.سعيد موتمني، رييس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو در خصوص وضعيت اين روزهاي بازار خودرو به «اعتماد» گفت: متاسفانه شيوع ويروسكرونا همه بازارها را تحت تاثير قرار داده كه بازار خودرو نيز از اين موضوع مستثني نبوده و ميزان خريدها نسبت به 2 سال گذشته بسيار محدودتر شده است.رييس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو افزود: با محدوديتگذاري در شهرهاي مختلف و لغو مسافرتها ميزان خريد خودرو نيز افت كرده اين در حالي است كه تا قبل از پاندمي كرونا برخي افراد قبل از ايام عيد خودرويي را ميخريدند و پس از عيد آن را ميفروختند اما امسال خريد اين افراد بسيار كمتر شده است.موتمني خاطرنشان كرد: متاسفانه سال ۹۹ سال خوبي براي صنف خودرو نبود و اوضاع به گونهاي بود كه نمايشگاههاي خودرو در طول سال 99 نيمه تعطيل بودند.
تغييرات قيمتي محدود بودند
موتمني با اشاره به قيمت خودرو در بازار هفته دوم اسفندماه اظهار داشت: از 45 روز گذشته تاكنون قيمتها چندان تغييري نداشته و اگر تغييري هم بوده بين 1 تا 2 درصد و به صورت جزيي و به دليل نوسانات نرخ ارز بوده است و همانطور كه پيش از اين نيز گفته بودم با نزديك شدن به شب عيد تغيير قيمتي در بازار خودرو نخواهيم داشت.رييس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو در ادامه با اشاره به قيمت برخي مدلهاي خودرو در بازار تصريح كرد: در بازار امروز قيمت پرايد 131 در محدوده 107 تا 109 ميليون تومان، قيمت تيبا بين 116 تا 117 ميليون تومان، قيمت ساينا 133 تا 134 ميليون تومان و كوئيك از 140 تا 144 ميليون تومان نرخگذاري شده است.موتمني گفت: همچنين قيمت پژو 206 تيپ 2 در محدوده 192 ميليون تومان، پژو تيپ 5 حدود 248 ميليون تومان، سراتوي مونتاژ 762 ميليون تومان، قيمت هايما 695 ميليون تومان، ساندور استپ وي 450 ميليون تومان و ساندرو اتومات 410 ميليون تومان است.رييس اتحاديه نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تصريح كرد: البته در بخش خودروهاي بالاي 700 و 800 ميليون تومان اين روزها خريدار كمتري در بازار وجود دارد و مردم بيشتر به دنبال خريد خودروهاي ارزانقيمت هستند.
تعلل مسوولان در نرخگذاريهاي جديد
احمد نعمتبخش، دبير انجمن خودروسازان نيز در خصوص زمان قيمتگذاريهاي جديد به «اعتماد» گفت: متاسفانه به دليل عدم تصميمگيري به موقع از سوي مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه شوراي رقابت همچنان قيمتگذاري جديد خودرو معطل مانده و صورت نگرفته و قيمت خودروهاي كارخانهاي تعيين تكليف نشده است. او با بيان اينكه عدم توجه به اين موضوع باعث زيان شده است، گفت: اين زيان هم خودروسازيها را در برگرفته و هم افرادي كه در اين بخش سرمايهگذاري ميكنند، زيرا اختلاف قيمت بازار و كارخانجات در مجموع رقمي حدود 100 هزار ميليارد تومان برآورد ميشود كه اين رانت به جيب واسطهگران و دلالان سرازير ميشود.
زيان 17 هزار ميليارد توماني دو خودروساز
دبير انجمن خودروسازان گفت: در 9 ماهه 1399 دو مجموعه ايران خودرو و سايپا حدود 17 هزار ميليارد تومان متضرر شدند كه اين زيان باعث بدهي بيشتر خودروسازان به قطعهسازان شده است، اما متاسفانه در حال حاضر مسوولان و مديران اين بخش شهامت تصميمگيري ندارند.نعمتبخش ادامه داد: در حال حاضر قيمت پژو پارس كارخانهاي 120 ميليون تومان است و در بازار آزاد اين قيمت در محدوده 240 ميليون تومان تعيين و اين دو نرخي بودن باعث زيان خودروسازان شده است اين در حالي است كه اگر قيمت خودرو تكنرخي شود و به عنوان مثال براي خودروي پژو پارس قيمت 160 ميليون تومان تعيين شود هم شرايط بازار بهبود خواهد يافت و هم رانت و فساد حوزه خودرو كم خواهد شد.اين فعال حوزه خودرو افزود: تجربه ثابت كرده كه 80 درصد ثبتنامكنندگان خودرو تنها براي حفظ ارزش پولشان اقدام به ثبتنام ميكنند و نگاه اصلي آنها سرمايهگذاري در اين بخش است.نعمتبخش در مورد بازار خودرو پس از عيد نيز افزود: نميتوان پيشبيني دقيقي كرد و شرايط بازار در سال آينده به وضعيت عرضه خودرو، نوسانات ارزي و سياستهاي اقتصادي دولت بستگي دارد، هرچند رييسجمهور امريكا در تازهترين اظهاراتش از آمادگي براي تعامل دوباره درباره برنامه هستهاي ايران در چارچوب ١+٥ خبر داده اما در عين حال تاكيد كرده كه بايد با اقدامات بيثباتكننده ايران در خاورميانه مقابله كرد و من در اين مسير با شريكان اروپايي و ساير شريكانمان همكاري نزديكي خواهم داشت.
تا پايان دولت يازدهم اتفاق خاصي در وضعيت خودرو نخواهد افتاد
او گفت: اين اظهارات نشان ميدهد كه دستكم تا پايان دولت يازدهم شاهد اتفاق خاصي در سياست خارجي كشور نخواهيم بود و پيشبيني ميشود در 6 ماهه ابتداي سال جاري دولت تصميم جدي براي قيمتگذاريهاي جديد نداشته باشد.دبير انجمن خودروسازان در مورد امكان گسترش همكاريهاي خارجي گفت: هر چند تحريمها باعث شده تا استقلال خودروسازان و قطعهسازان افزايش يابد و بر توانايي خود تكيه كنند اما موضوع سرمايهگذاري خارجي نيز با توجه به اينكه وابسته به نتيجه برجام است به اين اقدام مهم سياسي برميگردد و در صورتي كه تحريمها برداشته شود ضمن تقويت ساخت توليدات داخل ميتوان با همكاري با شركتهاي خارجي اين بازار را تقويت كرد.او اظهار داشت: در همين زمينه چند خودرو در چند سال اخير طراحي، توليد و روانه بازار شده است و اخيرا هم از دو خودروي شاهين و تارا دو خودروساز سايپا و ايران خودرو رونمايي شد.