به يمن 83 سالگي فرهاد فخرالديني
معمار اركستر ملي ، فخر موسيقي ايران
اسماعيل ساغري
21 اسفند زادروز فرهاد فخرالديني بود و او چند روزي است كه از مرز 83 سالگي گذشته است. اين چهرههاي ماندگار تاريخ موسيقي ايران، براي چند نسل خاطره ساخته. اگر چه قاطبه مردم او را به واسطه ساخت موسيقي تعدادي از آثار شاخص و به يادماندني و تاريخي تلويزيون ميشناسند، اما براي اهالي جدي موسيقي نام فخرالديني با اركستر ملي ايران پيوند خورده. در شرح جايگاه و اهميت فرهاد فخرالديني در موسيقي اركسترال ايران همين بس كه او را معمار اركستر ملي ايران ميشناسيم. كسي كه ۱۱ سال رهبري اركستر ملي ايران را بر عهده داشته است.
فخرالديني زاده تهران است به سال 1316. دانشآموخته هنرستانهاي موسيقي و نيز موسسه موسيقي است. براي يك دوره چهار ساله گذراند. او نوازنده چيرهدست ويولن و در اين زمينه صاحب مهارت و تجربه بسيار است. رصد كار رهبري اركستر توسط فخرالديني ما را به گفتههاي خود او ميرساند. او ميگويد بار اول در سال ۱۳۴۶ بود كه براي ضبط موسيقي فيلم شوهر آهو خانم، رهبري گروه ۱۵ نفرهاي را روي سكو بر عهده گرفت كه جمله آنها از همدورهايهاي خود او بودند. در آن زمان فخرالديني نوازنده اركستر بزرگ رودكي بود كه مديريت آن را حسين دهلوي بر عهده داشت. سال 1352 را براي موسيقي اركسترال ايران سال مهمي ميدانند؛ اما بيراه نيست اگر بگوييم به همان اندازه و شايد بيش از آن براي خود فخرالديني سال مهم و تعيينكنندهاي بود. سالي كه اركسترهاي موجود ترتيب داده شد. مسابقهاي كه فخرالديني در آن حايز بيشترين امتياز شد. فرهاد فخرالديني در سالهايي كه سرپرستي و رهبري اين اركستر را بر عهده داشت، كارهاي مختلف و متنوعي را به اجرا درآورد كه بخشي از آنها كار خود او بود و خيليها هم تنظيمهاي تازهاي از آثار ديگر آهنگسازان ايراني. شايد خيليها ندانند كه روي آوردن فخرالديني به ساخت موسيقي فيلم بيش از آنكه از سر اختيار و ميل باشد، به سبب مشكلات و دشواريهايي بود كه براي كار با اركستر و برگزاري كنسرتهاي بزرگ پيش آمده بود. با اين حال اين همه او در زمينه ساخت موسيقي فيلم و سريال هم آثار درخشاني كه از خود برجاي گذاشته كه از حافظه شنيداري چند نسل قابل تفكيك نيست. از آن ميان ميتوان به موسيقي مجموعههايي مانند «بوعلي سينا»، «سربداران»، «امام علي» و فيلمهايي چون «گزارش يك قتل»، «پرستار شب» و... اشاره كرد. گنجاندن دستاوردهاي يك عكس پربار هنري در يادداشتي از اين دست كوتاه، البته كه ناممكن است. با اين همه بايد اشاره كرد به اينكه فخرالديني براي نخستينبار، تنبور خراسان را به روش ابونصر فارابي كه با روايت خود فارابي نوشته و به وسيله مهدي بركشلي شرح داده شده بود، به درخواست بركشلي پس از ۶ ماه پردهبندي كرد و در بهمنماه ۱۳۴۱در مراسمي كه هنرستان موسيقي ترتيب داده بود، آن را نواخت. ساز جديد را نواخت.