• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4902 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۵ فروردين

سخنگوي قوه قضاييه از پرونده «عنابستاني» و «نامداري» گفت

فراز و فرود فيلترينگ «كلاب‌هاوس»

پرونده شكايت سرباز راهور از نماينده اصولگراي مجلس يازدهم، احتمال فيلترينگ «كلاب‌هاوس»، وضعيت پرونده آزاده نامداري، پرونده محمد امامي و البته شكايت مجلس از رييس‌جمهوري كه به قوه قضاييه ارجاع شد، از جمله مهم‌ترين موضوعاتي بود كه در نخستين نشست خبري ۱۴۰۰ سخنگوي دستگاه قضايي تحت امر سيد ابراهيم رييسي مطرح شد. 
عنابستاني در آستانه محاكمه
غلامحسين اسماعيلي در اين نشست خبري از برگزاري دادگاه علي‌اصغر عنابستاني در روزهاي آينده خبر داد. ماجراي كشانده شدن پاي اين نماينده اصولگراي مجلس يازدهم، بهمن‌ماه 99 آغاز شد. زماني كه عنابستاني براي دور زدن ترافيك سعي در عبور از خط ويژه خيابان انقلاب با خودروي خدمت مجلس داشت و سرباز وظيفه راهنمايي و رانندگي به ‌دليل نداشتن مجوز تردد از خط ويژه مانع شد. اين نماينده مجلس اما اجراي قانون را برنتابيد و به‌صورت سرباز عابد اكبري سيلي زد. اما پليس راهور پشت سرباز وظيفه ايستاد و نهايتا شكايتي عليه اين نماينده اصولگرا تنظيم شد. 2 ماه ونيم پس از اين ماجرا و در شانزدهم فروردين سال جاري، سردار كمال هاديانفر، رييس پليس راهور ناجا اعلام كرد كه «پليس راهور شكايت خود از ايشان را به دادسرا ارايه داد و دستگاه قضايي نيز نسبت به احضار فرد خاطي اقدام كرده و طبق اطلاعات ما به‌زودي و طي روزهاي آتي كيفرخواست براي ايشان صادر مي‌شود.» روز گذشته سخنگوي قوه قضاييه نيز با تاييد ضمني گفته‌هاي رييس پليس راهور خبر داد كه «اين پرونده منتهي به صدور كيفرخواست و به دادگاه ارسال شده و به‌زودي جلسات دادگاه آن برگزار خواهد شد.» برگزاري دادگاه براي اين نماينده اصولگرا، مي‌تواند بارقه‌اي از اميد در دل مردم ايجاد كند كه چنانچه مسوولان بارها شعار داده‌اند، اين‌بار قانون براي «همه» اجرا مي‌شود و سمت و موقعيت سياسي افراد نمي‌تواند سرپوشي باشد بر خطاي آنان.
پرونده نامداري در انتظار نظر پزشكي قانوني
يكي ديگر از مواردي كه در حدود يك ماه گذشته به‌طور گسترده مورد توجه افكار عمومي بود، انتشار خبر مرگ آزاده نامداري، مجري پيشين صداوسيما بود. هفتم فروردين‌ماه بود كه خبر آمد پيكر آزاده نامداري در آپارتمان محل سكونتش در منطقه سعادت‌آباد تهران كشف شده است. اگرچه از همان ابتدا برخي خبرگزاري‌ها به نقل از منابع آگاه علت فوت او را «خودكشي» اعلام كردند اما همزمان برخي از شائبه به قتل رسيدن نامداري گفتند. او كه تنها يك سال پس از ازدواج با فرزاد حسني، يكي ديگر از مجري‌هاي صداوسيما، از او جدا شد، با انتشار عكسي از خود با صورتي زخمي و چشماني كبود، خشونت خانگي فرزاد حسني را علت جدايي‌شان اعلام كرد؛ موضوعي كه سبب شد حواشي زندگي شخصي او تا مدت‌ها تيتر اخبار و مورد توجه افكار عمومي باشد. مردادماه ۹۶، تصاويري از اين مجري محجبه صداوسيما منتشر شد كه او را بدون پوشش چادر در پاركي در سوييس نشان مي‌داد؛ تصاويري كه بلافاصله با انتشار گسترده و البته توام با خشونت كاربراني مواجه شد كه نامداري را به ريا در زندگي حرفه‌اي متهم مي‌كردند. هر چند نامداري توضيح داد كه در جمع محارمش حضور داشته اما نهايتا صداوسيما او را كنار گذاشت و اين تصاوير به زندگي حرفه‌اي به ‌نسبت موفق او پايان داد. موضوعي كه پس از مرگ نامداري از سوي افكار عمومي و برخي مسوولان مورد اشاره قرار گرفت. هرچند ديگر نه گفته‌هاي هيچ‌ كدام از آنها كه فشار افكار عمومي را دليل بركناري نامداري مي‌دانستند، اهميت داشت و نه البته اظهارات آنها كه عملكرد صداوسيما و مديران آن و بركناري نامداري را به ‌دليل بي‌حجابي و مرگ زندگي حرفه‌اش، عامل خودكشي او مي‌خواندند؛ زندگي نامداري براي هميشه پايان يافته و حال در اين ميانه اگرچه يك روز بعد از انتشار خبر مرگ نامداري، سرپرست دادسراي جنايي تهران با اشاره به اينكه در كالبدشكافي جسد، اثري از ضرب و جرح مشاهده نشده، احتمال قتل او را رد كرد و وجود داروي قوي ضدافسردگي در آزمايش سم‌شناسي پزشكي قانوني را نشان‌دهنده خودكشي احتمالي او عنوان كرد اما همچنان فرضيه به قتل رسيدن او به عنوان يكي از گزينه‌ها روي ميز گمانه‌زني‌ها بود. سخنگوي دستگاه قضايي روز گذشته در پاسخ به پرسشي  «درباره ادعاي به قتل رسيدن نامداري» گفت: «آنچه به نوعي در رسانه‌ها تكذيب شد ناظر بر اين بود كه نظريه پزشكي واصل نشده و خبري منتشر شد در رابطه با پزشكي قانوني در حالي كه نظريه پزشكي واصل نشده و تا امروز بررسي‌هاي قضايي و پزشكي قانوني جنايي بودن اين موضوع را منتفي كرده و پرونده جنايي نيست و با توجه به بررسي‌ها در ساير جهات در فضايي مبتني بر نظر پزشكي قانوني قاضي تصميم لازم را اتخاذ خواهد كرد.»  بنابراين بايد براي تعيين تكليف آنچه براي اين مجري اخراجي صداوسيما افتاده، منتظر نظر دقيق پزشكي قانوني بمانيم. 
«كلاب‌هاوس» فيلتر مي‌شود؟ 
در بخش ديگري از چهل و يكمين نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه تحت امر سيد ابراهيم رييسي ماجراي احتمال فيلترينگ «كلاب‌هاوس» مطرح شد؛ شبكه اجتماعي گفت‌وگومحوري كه طول يك ماه گذشته با استقبال چشمگير ايرانيان مواجه شده و در حالي كه وزير ارتباطات گفته بود كه اين شبكه اجتماعي فيلتر نخواهد شد اما حالا چند روزي است كه «كلاب‌هاوس» با اختلالاتي اساسي روي خطوط اينترنت همراه اول، مخابرات و ايرانسل روبه‌رو است؛ آن ‌هم پس از آنكه مدتي كاملا از دسترس كاربران خارج شد. اما نامه وزارت ارتباطات براي رفع اين اختلال هم راه به جايي نبرد. غلامحسين اسماعيلي هم در پاسخ به پرسشي كه ديروز درباره احتمال فيلترينگ مطرح شد، از ارايه پاسخي روشن خودداري كرد و بار ديگر از رهاشدگي فضاي مجازي گفت با بيان اينكه مديريت اين فضا به ‌عهده دولت و وزارت ارتباطات است، ادامه داد: «چنانچه در انجام وظايف قصور كردند، بايد پاسخگو باشند. ما هم در اين مسير موضوعات را تعقيب مي‌كنيم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون