• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4902 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۵ فروردين

سخنگوي دولت در پاسخ به «اعتماد» بر لزوم واردات واكسن كرونا مبتني بر سند ملي تاكيد كرد

شكايت از اخلال‌گران «كلاب‌هاوس» و گلايه از بدعت شكايت از رييس‌جمهوري

ابعاد اتفاقي كه براي سايت هسته‌اي نطنز رخ داده همچنان به وضوح مشخص نيست. مقامات امنيتي و نظامي در مورد آن سكوت كرده و سياسي‌ها اگر اظهارنظري مي‌كنند، توام با محافظه‌كاري است. علي ربيعي، سخنگوي دولت هم كه اتفاقا از جمله چهره‌هاي با پيشينه امنيتي در دولت حسن روحاني شناخته مي‌شود، در نشست خبري روز سه‌شنبه با همين روش و منش در مورد حادثه نطنز صحبت كرد و ترجيح داد كه بيشتر به ابعاد و تاثيرات بين‌المللي آن بپردازد تا اصل ماجرا و چگونگي وقوع آن. او ضمن تاكيد بر «خرابكاري» در «كانال‌هاي برق‌رسان به سامانه ماشين‌هاي سانتريفيوژ» و آسيب ديدن اين سامانه اذعان كرد كه «اين يك حمله بيروني نبوده و محل خرابكاري نيز كاملا مشخص شده است.» ربيعي البته در پاسخي تلويحي به برخي رسانه‌هاي عمدتا خارجي كه ادعا كرده‌ بودند حجم خسارات وارده به راحتي قابل جبران نيست، گفت كه خسارات وارده به سرعت قابل ‌رفع است. اما آنچه ربيعي در قامت سخنگوي دولت بر آن اصرار و تاكيد داشت، تاثير اين «خرابكاري» بر «سياست» و البته ديپلماسي بود. او گفت: «هدف اصلي اين خرابكاري سياسي است تا نگذارند دستيابي مردم ايران به حقوق خود در عرصه جهاني به ثمر بنشيند. هدف اين‌گونه تخريب‌ها هم حمله به توانايي‌هاي فني و هم حمله به توانايي‌هاي سياسي ايران است.» اشاره ربيعي به مذاكرات وين با كشورهاي 1+4 در مورد برجام است كه روزهاي پيش خبرهاي خوشي از آن شنيده شد.  سخنگوي دولت البته اذعان كرد كه جمهوري اسلامي حق «اقدام عليه عاملين و آمرين و مباشرين» را براي خود محفوظ دانسته و قطعا آنها را مجازات خواهد كرد. او توضيح داد: «كانون اين پاسخ نيز در سرزمين متجاوز خواهد بود. پاسخ دوم ما پيشرفت و گسترش فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي است... پاسخ سوم ايران در عرصه سياسي است، با عقب راندن تحريم‌ها و تلاش مضاعف براي كسب حقوق ملت ايران، اهداف تروريست‌ها را ناكام خواهيم گذاشت. ما در دام عمليات تحريكي دشمن قرار نمي‌گيريم.» 

گفت‌وگو با امريكا ضرورتي ندارد
اما همان‌طور كه هر بار صحبت از مذاكرات و تحريم‌ها مي‌شود، پاي «برجام» به ميان مي‌آيد؛ علي ربيعي به پرسشي در مورد احتمال رفع تحريم‌ها و بازگشت ايالات متحده پاسخ داد. او گفت‌وگوهاي كميسيون مشترك برجام را «سازنده» توصيف كرد و گفت كه براي بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات راهي جز لغو تمام تحريم‌هايي كه در دوره ترامپ اعمال شده وجود ندارد و نوبت امريكاست كه ثابت كند براي بازگشت به برجام جدي است. البته آن‌طور كه سخنگوي دولت تاكيد كرده جمهوري اسلامي هيچ عجله‌اي ندارد و منافع خود را از دست نمي‌دهد؛ گرچه نمي‌خواهد براي دولت بعد تحريم‌ها را به ارث بگذارد اما شتابزده رفتار نمي‌كند. 
 ربيعي در ادامه به اين پرسش نيز پاسخ داد كه چرا دولت ايران از مذاكره مستقيم با امريكا طفره مي‌رود؛ موضعي كه برخي تحليلگران آن را منطقي و علمي نمي‌دانند. ربيعي گفت سخت‌گيري ايران براي امتناع از مذاكره با امريكا به اين دليل است كه «جمهوري اسلامي به هيچ‌وجه مذاكره با امريكا خارج از موضوع برنامه‌هاي هسته‌اي و بيرون از چارچوب برجام را به رسميت نمي‌شناسد.»
نمايندگان تمايز ابلاغ و اجرا را نمي‌دانند؟
پس از پاسخ به پرسش‌هايي در مورد ديپلماسي دولت، سخنگو به مساله شكايت برخي نمايندگان مجلس از حسن روحاني به قوه قضاييه به ‌دليل آنچه «استنكاف رييس‌جمهوري از ابلاغ ۱۳ فقره قانون» مي‌دانند، واكنش نشان داد. او تاكيد كرد كه چنين مناقشاتي در شرايط فعلي به نفع مردم نيست. بر اساس توضيح علي ربيعي از 11 مورد ادعايي، ۸ مورد به مجلس دهم مربوط مي‌شود كه توسط رييس مجلس وقت به روزنامه رسمي و ۳ مورد هم توسط رييس‌جمهوري ابلاغ شده، اما روزنامه رسمي آنها را منتشر نكرده است. ۲ مورد ديگر هم مرتبط با اين مجلس است كه توسط رييس مجلس براي انتشار به روزنامه رسمي داده‌ شد. او اين شكايت را «اقدامي عجيب و بدعتي تازه» توصيف كرد كه به اعتقاد حقوقدانان «موضوعيت» ندارد؛ چراكه «قانون، فرآيند ابلاغ قوانين را مشخص كرده و گفته كه در صورت ابلاغ نكردن رييس‌جمهوري، رييس مجلس مي‌تواند قانون را ابلاغ كند.» او با كنايه به مجلسي‌ها گفت كه گويا تفاوت ميان اجرا و ابلاغ را نمي‌دانند و البته از ترافيك لوايح دولت در مجلس يازدهم و عدم رسيدگي به اين لوايح به بهانه‌هاي واهي گلايه كرد و برخي از اين لوايح را نام برد.
همزمان با اين نشست خبري، غلامحسين اسماعيلي، سخنگوي قوه قضاييه نيز در يك نشست خبري، به پرسشي در اين رابطه پاسخ گفت: «نمايندگان مجلس علاوه بر مكاتباتي كه انجام مي‌دهند، مي‌توانند از ابزارهاي قانوني در اختيار خودشان مانند سوال و تحقيق و تفحص بهره بيشتر بگيرند و اين ابزارها مي‌تواند به بهبود شرايط كمك كند.» سخنگوي قوه قضاييه با تاكيد بر اينكه مجلس بايد از ابزارهاي نظارتي خود استفاده كند، عملا حاضر به تاييد رويه اخير مجلس نشد و در ادامه گفت: «خيلي به ‌دنبال مچ‌گيري نيستيم. مواردي كه به قوه قضاييه مي‌فرستند اگر توام با اسناد و مدارك و دلايل كارشناسانه باشد، ما را در فرآيند رسيدگي كمك مي‌كند.»

شفافيت در واكسيناسيون؛ محال يا ممكن؟
«واكسيناسيون و عدم‌ شفافيت در اين فرآيند» موضوع پرسش «اعتماد» از سخنگوي دولت بود. ربيعي در پاسخ تاكيد كرد كه «اوايل تكليف بسياري از واكسن‌ها در جهان روشن نبود و برخي واكسن‌ها سوءتفاهم ايجاد مي‌كرد. اما در نشست هماهنگي اقتصادي امروز تاكيد شد كه هر كسي بتواند از هر كانالي تحت‌ كنترل وزارت بهداشت واكسن بخرد» و اطمينان داد واكسن‌هاي وارد شده در مسير سند ملي استفاده خواهد شد و تمام اطلاعات مربوط به آن در سامانه «سيب» و «تيتك» ثبت مي‌شود اما اينكه اطلاعاتي چون شامل برخي اطلاعات شخصي افراد هم مي‌شود، بايد در مورد چگونگي ايجاد شفافيت در آن ضمن رعايت حريم خصوصي به‌زودي تصميم گرفت.

از اختلال‌گران در «كلاب‌هاوس» شكايت مي‌شود
سخنگوي دولت به پرسشي در مورد اختلال‌هاي چند روز اخير در پيام‌رسان «كلاب‌هاوس» نيز پاسخ داد. اختلالاتي كه برخي از آن با عنوان فيلتر ياد كردند اما مقامات رسمي حاضر نشدند كه بر آن صحه بگذارند. سخنگوي دولت در اين مورد خبر داد: «رييس‌جمهوري يكشنبه در دولت به وزير ارتباطات دستور داد تا نخست جزييات را به مردم بگويد و بعد اينكه مطابق قانون از اختلال‌كنندگان شكايت و از اهرم‌هاي قانوني موجود براي پاسخگويي متخلفان و هم براي حفظ فضاي ايجاد شده و باز شده استفاده كنند. ديدگاه دولت مبني بر باز بودن اين شبكه اجتماعي است.»

وزير «عاطفي» بهداشت
وزير بهداشت هميشه گريان و گلايه‌مند دولت نيز كه اخيرا با لحني كنايي در مورد تصميم‌گيري‌هاي اين نهاد سخن گفته‌ بود، ‌محور يكي ديگر از سوالات بود. ربيعي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اختلاف جدي ميان وزير بهداشت و رييس‌جمهوري يا مجموعه دولت وجود دارد، سعيد نمكي را فردي «دلسوز، عاطفي و علاقه‌مند به دولت» توصيف كرد و گفت كه اظهاراتش از سر دلسوزي و نگراني است و مايه پيشرفت كار ما خواهد شد. او تاكيد كرد: با تمام باوري كه داريم، نسبت به صداقت و همراهي و حتي اعتقادات فردي وزير بهداشت نسبت به جمع دولت آگاه هستيم. ربيعي البته خطاب به كساني كه به ‌گفته او، «آتش‌بيار معركه» شده‌اند نيز تذكر داد كه نمي‌توانند از كرونا نمدي سياسي براي خود بسازند. او در بخش‌هاي ديگري از نشست خبري ديروز همچنين به بورس اشاره و تاكيد كرد كه «دولت براي بورس كيسه ندوخته» و در مورد ارتباط دولت ايران و كره و ماجراي پول‌‌هاي بلوكه شده نيز ابراز اميدواري كرد و گفت: «دولت كره به اين درك رسيده كه ادامه وضع سابق ممكن نيست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون