• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4902 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۵ فروردين

مسعود پزشكيان از شعار انتخاباتي خود رونمايي كرد

«صداقت، عدالت و انصاف» در سايه بازار آزاد

۶۶ روز تا انتخابات رياست‌جمهوري زمان باقي است. تكليف صف طويل كانديداهاي احتمالي يك به يك مشخص مي‌شود. برخي كه در شش و بش آمدن يا نيامدن بودند، بالاخره رسما اعلام حضور كرده‌اند و برخي هم كه از كانديداهاي رسمي بودند، رسما از عدم حضورشان در انتخابات پيش‌رو گفته‌اند. مسعود پزشكيان، نماينده اصلاح‌طلب تبريز در ۴ دوره هشتم، نهم، دهم و يازدهم كه سابقه نايب‌رييسي مجلس دهم را نيز در كارنامه دارد، از آن گزينه‌هايي است كه رسما اعلام كانديداتوري كرده است. او كه پزشكي سياستمدار است و سبد راي‌دهندگانش براي مجلس را عمدتا ترك‌زبانان تشكيل مي‌دهند، اين روزها در خلال مصاحبه‌ها و سخنراني‌ها يا جلسات پرسش و پاسخ از نگاهش به دولت‌داري مي‌گويد. پزشكيان اخيرا در برنامه‌اي كه اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل با عنوان «تحول در حكمراني، عدالت و كارآمدي» برگزار كرد، در مورد نگاه اقتصادي‌اش، در مورد ديپلماسي، يارانه‌ها و حتي حوادث و اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ اظهارنظر كرده و به نوعي از شعار  انتخاباتي‌اش  رونمايي كرده است.
مسعود پزشكيان در بخشي از اين نشست به ماجراي آبان‌ماه ۹۸ و اعتراضات پس از مصوبه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي در خصوص افزايش قيمت بنزين اشاره كرد و گفت كه معتقد است كه قيمت بنزين بنزين آزاد بايد ۲۰ هزار تومان باشد و به هر ايراني هم چند ليتر بنزين سهميه داده شود تا اگر مي‌خواهد استفاده كند وگرنه در بازار آزاد بفروشد. با وجود افزايش ۳ برابري قيمت بنزين در سال ۹۸ اما پزشكيان تاكيد دارد: «ما با روشي كه در آبان ۹۸ اتخاذ كرديم فقرا را فقيرتر و ثروتمندان را ثروتمندتر كرديم. به همين خاطر مردم براي اعتراض به خيابان‌ها آمدند.» راهكار او براي حل مشكلات اقتصادي همچنين حذف يارانه‌ها، بازار آزاد و پرداخت يارانه به دهك‌هاي پايين است. اين كانديداي احتمالي انتخابات رياست‌جمهوري پيش‌رو در بخش ديگري از سخنانش باز هم به «بازار آزاد» تاكيد كرده و گفت كه معتقد به بازار آزاد و اخذ ماليات از مردم است. او توضيح داده كه «بايد سازوكاري تعيين شود كه براساس كدملي، كدپستي و... واحدهاي مالياتي تشكيل دهيم و آن را به بانك‌ها متصل كنيم. آنگاه لازم نيست دنبال مفسد بگرديم، چراكه هر پولي كه جابه‌جا شود، رصد مي‌شود. معتقدم كه شفافيت چرخه مالي بايد مشخص شود و به‌طور همزمان دولت موظف است كسري بودجه  خود را  جبران  كند.»
پزشكيان البته اگرچه اذعان كرده كه هنوز برنامه‌اي براي كابينه خود ندارد، اما در عين حال تاكيد كرده است كه شعار انتخاباتي‌اش «صداقت، عدالت و انصاف» است. به باور او شعار «لغو همه تحريم‌ها و بازگشت به همه تعهدات» شعار عملي نيست. پزشكيان معتقد است: «امريكا به منابع كشورهاي دنيا نياز دارد؛ در عين حال اگر شعار فوق براي رهبري است بايد آن را انجام دهيم. من در مورد برجام نظري ندارم اما FATF را قبول دارم. اگر ما FATF را بپذيريم و با كشورهاي منطقه تعامل كنيم، امريكا نمي‌تواند ما را تحريم كند، چرا كه ديگر يك كشور  نيستيم  چندين كشوريم.»
FATF تنها يكي از صدها موارد چالش‌انگيز ميان دولت و مخالفانش و محل‌ مناقشه است كه مشخص نيست تا پايان دولت به سرانجامي برسد. با اين حال اين كانديداي احتمالي انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم، آن را يكي از مباني كاري خود مي‌داند و گفته گام نخست براي ايستادن جلوي رانت، فساد، رشوه و قاچاق اين است كه FATF را بپذيريم. پزشكيان در اين نشست همچنين گفته كه اساسا 2 راه پيش‌روي ماست؛ «يا اينكه FATF داخلي و مطابق با استانداردهاي خارجي داشته باشيم يا اينكه سازوكارهاي FATF خارجي را بپذيريم»؛ چراكه اگر FATF را امضا نكنيم، حتي نمي‌توانيم با چيني‌ها به عنوان يكي از شركاي مهم تجاري ايران، مبادله بانكي داشته باشيم و حتي ديپلماسي منطقه‌اي هم بدون تصويب FATF به درد نمي‌خورد و راه به جايي  نخواهد  برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون