• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4937 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۵ خرداد

خبر

ظريف: ايران شريكي قابل اعتماد براي آفريقاست

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز سه‌شنبه چهارم خرداد ماه و همزمان با حضورش در باكو به منظور ديدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوري آذربايجان در توييتي ضمن تبريك روز آفريقا نوشت: ايران با الهام از پيروزي آفريقا در مقابل سلطه در كنار آفريقا مي‌ايستد. او افزود: در حالي كه كوويد-۱۹ همچنان جهان را ويران مي‌كند، ما دوباره در مبارزه عليه آپارتايد در كنار هم ايستاده‌ايم  اين‌ بار عليه آپارتايد واكسن. وزير خارجه بيان كرد: ايران هميشه شريكي قابل اعتماد براي همه دوستان در آفريقا خواهد بود. ۲۵ ماه مه ‌سالروز تاسيس سازمان وحدت آفريقا به عنوان روز آفريقا گرامي داشته مي‌شود. سازمان وحدت آفريقا ۲۵ مه ‌۱۹۶۳ تاسيس شد و در اين روز رهبران ۳۰ كشور مستقل قاره آفريقا منشوري را در آديس‌آبابا، پايتخت اتيوپي براي تاسيس سازمان مذكور امضا كردند و در سال ۲۰۰۲ در نشست سران آفريقا در شهر دوربان آفريقاي جنوبي اتحاديه آفريقا جايگزين اين سازمان شد. در حال حاضر اتحاديه آفريقا شامل ۵۵ كشور آفريقايي و مقر آن هم در آديس‌آبابا قرار دارد.


ديدار برجامي دومينيك راب با اشكنازي

وزير خارجه انگليس روز چهارشنبه براي گفت‌وگو با همتاي اسراييلي خود در زمينه آخرين تحولات منطقه از جمله مذاكرات هسته‌اي ايران به فلسطين اشغالي سفر مي‌كند. به نوشته وبگاه «عروتص شوع»، «دومينيك راب» روز چهارشنبه با سفر به اسراييل با «گابي اشكنازي» وزير خارجه رژيم اسراييل ديدار خواهد كرد. محور اصلي نشست اين دو آخرين تحولات در غزه و توافق هسته‌اي ايران است. گفته مي‌شود كه وزير خارجه مجارستان نيز روزهاي آينده به فلسطين اشغالي سفر خواهد كرد. اين كشور در نشست اخير اتحاديه اروپا درخصوص غزه، جنايات اسراييل را محكوم نكرد. وزير خارجه انگليس در جريان نبرد ۱۲ روزه اسراييل با مقاومت بدون اشاره به جنايت آنها در حمله به نوار غزه، حملات راكتي حماس به شهرك‌هاي يهودي‌نشين را محكوم كرده بود. انگليس از جمله كشورهاي حاضر در مذاكرات هسته‌اي ايران در وين است. وزير خارجه اين كشور در مذاكرات اخير با همتاي ايراني خود مدعي شده بود كه كشورش براي به ثمر نشستن اين مذاكرات تلاش خواهد كرد.


آخرين مراحل تكميل ديوار مرزي ۱۴۴ كيلومتري تركيه با ايران

رسانه‌هاي تركيه‌اي از آخرين مراحل ساخت ديوار مرزي با ايران خبر داده‌اند. به گزارش فارس به نقل از روزنامه «ديلي صباح» تركيه براي جلوگيري از حملات تروريست‌هاي «پ.ك.ك» و از بين بردن تهديدات تروريست‌ها يك سري اقدامات امنيتي در مرز خود با عراق ، سوريه و ايران انجام داده و ساخت ديوار در مرز تركيه و با ايران در آخرين مراحل است. اين ديوار به ارتفاع 3 متر، عرض 30 سانتي‌متر شامل برج‌هاي ديده‌باني، دوربين‌هاي امنيتي، سيستم‌هاي روشنايي و نظارتي همچنين يك مسير امنيتي براي ماموريت‌هاي گشتي و دروازه‌هاي عابر پياده و وسايل نقليه براي موارد اضطراري است. دروازه‌هاي كنار ديوار مرزي از شيشه ضد گلوله ساخته شده‌اند كه به نيروهاي امنيتي امكان مي‌دهد با خيال راحت ماموريت‌ها را انجام دهند و از نفوذ مرزي جلوگيري كنند. يك مقام مسوول در اين زمينه گفت:«ساخت ديوار 144 كيلومتري در مرز با ايران تقريبا به پايان رسيده است.» «سليمان سويلو» وزير كشور تركيه پيش‌تر گفته بود كه كار ساخت و ساز ديوار در منطقه مرزي با ايران تا 75 درصد تكميل شده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون