• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۵ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4938 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۶ خرداد

انتخابات رياست‌جمهوري سوريه در سايه مخالفت‌هاي غرب برگزار شد

بشار اسد؛ همچنان رييس‌جمهور

گروه جهان: 

 

«انتخابات آزاد» يا «نمايش انتخابات»؟ مردم سوريه روز گذشته در سايه اين پرسش پاي صندوق‌هاي راي حاضر شده و آراي خود را به صندوق انداختند. دومين انتخابات در سوريه از زمان آغاز ناآرامي‌ها در اين كشور در سال 2011، در حالي برگزار شد كه برخي كشورهاي دوست دولت فعلي مانند ايران و روسيه و بلاروس ناظران انتخاباتي را راهي دمشق كردند و همزمان كشورهاي مخالف بشار اسد، سلامت اين انتخابات را زير سوال بردند. به گزارش رويترز، همزمان با برگزاري اين انتخابات، ايالات متحده، آلمان و چند كشور اروپايي ديگر ادعا كردند كه برگزاري اين انتخابات شرم‌آور است. در حالي كه دولت سوريه از رقابتي بودن فضاي انتخابات سخن مي‌گويد اما تقريبا در تمام رسانه‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي پيش از پايان راي‌گيري در سوريه اعلام شد كه بشار اسد براي چهارمين بار و اين‌بار تا 7 سال ديگر رييس‌جمهور سوريه خواهد بود. يك عضو كميسيون انتخابات ساعتي پس از آغاز به كار حوزه‌هاي راي‌گيري از استقبال بي‌نظير مردم و مشاركت قابل توجه آنها در اين دور از انتخابات سخن گفت. شبكه‌هاي دولتي سوريه نيز از ابتداي روز پخش تصاويري از مردم ايستاده در صف راي را نشان داد كه يا پرچم سوريه را در دست داشتند يا تصويري از بشار اسد را به سينه چسبانده بودند.  نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري كنوني در سوريه «عبدالله عبدالله»، بشار اسد و «محمود مرعي» هستند. به گزارش خبرگزاري رسمي و دولتي سوريه، در اين دور از انتخابات، در داخل و خارج از سوريه، بيش از 18 ميليون نفر واجد شرايط راي هستند.
بشار اسد رييس‌جمهور سوريه و اسما اسد، همسرش با حضور در دوما در حومه دمشق كه تا سال 2018 از اصلي‌ترين مقرهاي مخالفان دولت بود در انتخابات شركت كردند. بشار اسد پس از انداختن راي خود به صندوق در پاسخ به اين اظهارنظر كه اين كشورها انتخابات را «نه آزاد و نه عادلانه » توصيف مي‌كنند، گفت: انتقاد كشورهاي غربي از انتخابات رياست‌جمهوري سوريه براي من «بي‌ارزش» است.
بشار اسد با محكوم كردن كشورهاي غربي به خبرنگاران گفت: «بيشتر آنها تاريخ استعماري طولاني دارند. ما چنين رفتاري را نمي‌پذيريم.»
رييس‌جمهور سوريه در بخش‌هاي ديگري از سخنانش گفت: «ملت سوريه در مقابل تروريسم متحد است، به مردم شهر دوما براي آزادي از دست تروريسم و بازگشت به آغوش وطن تبريك مي‌گويم. تروريست‌ها تلاش كردند در جريان اشغال دوما، وجهه آن را تخريب كنند اما اغلب ساكنان اين شهر با دولت در ارتباط بودند. مردم دوما و منطقه «الغوطه» در كنار ارتش سوريه جنگيدند و چه در بخش ارتش و چه نيروهاي پشتيباني شهيد دادند. سفرم به دوما و شركت در انتخابات از اينجا تاكيدي بر اين امر است كه در سوريه هيچ منطقه‌اي عليه منطقه ديگر يا طايفه‌اي عليه طايفه ديگر نيست.»
به گزارش فارس، او با آزاد و مستقل دانستن تصميمات شهروندان سوري گفت كه جنبش و تحرك مردمي طي انتخابات براي پاسخگويي به اظهارات كشورهاي غربي داراي تاريخ استعماري درخصوص اين انتخابات كافي بود. آنچه در سوريه روي داده، آنچنان كه غرب ادعا مي‌كرد، يك جنگ داخلي نيست.
هنگام راي دادن اسد و همسرش، گروهي از راي‌دهندگان دور اين دو جمع شدند و شعار مي‌دادند: «بشار، با خون خود و با جان خود، جان‌مان را فدايت مي‌كنيم.»
دوما در حومه دمشق كه بشار اسد براي شركت در انتخابات در آنجا حضور يافت، در آوريل سال ۲۰۱۸ شاهد يك حمله شيميايي بود كه بر اثر آن ده‌ها غيرنظامي از جمله كودكان جان خود را از دست دادند. در آن مقطع، كشورهاي غربي حكومت سوريه را مسوول اين حمله دانستند اما دولت بشار اسد دست داشتن در اين حمله را رد كرد و شورشيان و مخالفان دولت را عاملان اين حمله خواند.  دومين انتخابات در سوريه از سال 2011 تاكنون در حالي برگزار شد كه هرچند دولت بشار اسد توانست در ميدان، موفقيت‌هاي بسياري را به نام خود سند بزند و اكنون دوسوم كشور از جمله مراكز عمده پرجمعيت، مجددا تحت كنترل او قرار گرفته اما سال‌ها جنگ داخلي، مبارزه با گروه‌هاي افراطي چون داعش و همچنين دست و پنجه نرم كردن با تبعات تحريم، اوضاع اقتصادي سوريه را نابسامان كرده است. از سوي ديگر بحران كرونا نيز به منابع مالي قابل توجه براي مهار نياز دارد كه تامين آن به شكل مستقل از عهده دولت بشار اسد خارج است. كاهش ارزش پوند سوريه و كمبود مواد غذايي، برق و سوخت باعث بروز ناآرامي در برخي مناطق و انتقاد آشكار كم سابقه رسانه‌هاي اجتماعي طرفدار بشار اسد شده است. 

بيانيه مشترك امريكا و 4 كشور اروپايي 
عليه انتخابات 
به گزارش دويچه وله، همزمان با برگزاري انتخابات در سوريه، وزراي خارجه ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه، آلمان و ايتاليا با صدور يك بيانيه مشترك ادعا كردند كه انتخابات در اين كشور نه عادلانه و نه آزاد است. در بخش‌هايي از اين بيانيه ادعا شده: انتخابات رياست‌جمهوري سوريه نه آزاد و نه عادلانه خواهد بود. ما تصميم اسد مبني بر برگزاري انتخاباتي خارج از چارچوب توصيف شده در قطعنامه ۲۲۵۴ شوراي امنيت سازمان ملل را محكوم و از صداي همه مردم سوريه، از جمله سازمان‌هاي جامعه مدني و مخالفان سوريه كه روند انتخابات را غيرقانوني محكوم كرده‌اند، حمايت مي‌كنيم. همان‌طور كه در قطعنامه آمده است، انتخابات آزاد و عادلانه بايد تحت نظارت سازمان ملل با بالاترين استانداردهاي بين‌المللي شفافيت و حسابرسي برگزار شود. براي اينكه يك انتخابات معتبر باشد، بايد به همه مردم سوريه، از جمله آوارگان داخلي، پناهندگان و سوري‌هاي مقيم خارج كشور، اجازه داده شود در يك محيط امن و بي‌طرف شركت كنند. اين انتخابات تقلبي بدون اين عناصر هيچ پيشرفتي در جهت راه‌حل سياسي محسوب نمي‌شود. ما جامعه بين‌المللي را ترغيب مي‌كنيم اين تلاش رژيم اسد براي به دست آوردن مشروعيت بدون پايان دادن به نقض شديد حقوق ‌بشر و مشاركت معنادار در روند سياسي تسهيل شده توسط سازمان ملل براي خاتمه درگيري را صريحا رد كنند. ما بر حمايت قاطع خود از نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه براي پيشبرد يك توافق سياسي برمبناي تمام جنبه‌هاي قطعنامه ۲۲۵۴ تاكيد مي‌كنيم. قطعنامه‌اي كه از رفاه و حقوق همه مردم سوريه در آينده حفاظت مي‌كند، از جمله حق راي دادن در انتخابات آزاد و عادلانه.
الجزيره در گزارشي اختصاصي از وضعيت سوريه همزمان با برگزاري انتخابات در اين كشور به نقل از يك شهروند سوري مقيم دمشق نوشت: حوزه‌هاي راي‌گيري از نخستين ساعات آغاز به كار با حضور جمعيت قابل توجهي از مردم روبه‌رو شدند، چراكه بسياري از دانش‌آموزان وادار به شركت در انتخابات شدند و همچنين به برخي دانشجوها گفته شده كه در صورت عدم شركت در انتخابات اخراج خواهند شد. همه ما مي‌دانيم كه نتيجه اين انتخابات چيست؟ اين انتخابات چيزي بيش از يك نمايش نيست.  الجزيره به نقل از ناديه، يك شهروند سوري مقيم دمشق كه در انتخابات شركت نكرد، مي‌نويسد: مردم اين روزها با صراحت بيشتري انتقادها از اوضاع اقتصادي را مطرح مي‌كنند اما مساله اينجاست كه مردم از اپوزيسيون بيشتر متنفر هستند تا از رژيم بشار اسد.  الجزيره در ادامه به نقل از يك استاد دانشگاه مي‌نويسد: وضعيت نابسامان اقتصادي، بر ميزان نارضايتي‌ها به خصوص در ميان طرفداران بشار اسد افزوده است. چالش‌ها پس از برگزاري اين انتخابات بيشتر خود را نشان خواهند داد. بشار اسد تا چه زماني مي‌تواند كشور را با اين اوضاع نابسامان اقتصادي سر پا نگه دارد و تداوم اين وضعيت با كمك‌هاي روسيه و ايران هم در درازمدت ممكن نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون