• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۵ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4938 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۶ خرداد

پاشينيان در ديدار با ظريف:

روابط با ايران داراي اهميت راهبردي براي ارمنستان است

گروه ديپلماسي| محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران روز گذشته در مقصد دوم سفرش و پس از حضور در باكو وارد ايروان شد و مورد استقبال «آرا آيوازيان» سرپرست وزارت خارجه ارمنستان قرار گرفت. ظريف روز سه‌شنبه در سفر به آذربايجان در باكو با «الهام علي اف» رييس‌جمهور اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرده بود.
ظريف آرامش قفقاز را موضوع امنيت ملي ايران خواند 
نخستين ديدار ظريف در ايروان با «آرا آيوازيان» سرپرست وزارت خارجه اين كشور بود. وزير امور خارجه سفر به ايروان را فرصت مناسبي براي گفت‌وگو درباره شرايط ويژه منطقه توصيف كرد و با اشاره به سفر هفته جاري وزير راه و شهرسازي كشورمان به ارمنستان ابراز اميدواري كرد كه اجراي توافقات انجام شده در اين سفر به گسترش روابط دو كشور كمك كند. ظريف قفقاز را منطقه‌اي حياتي و حفظ امنيت و آرامش آن را مساله امنيت ملي ايران برشمرد و با اشاره به سياست اصولي ايران در قبال بحران قره‌ باغ از دهه ۹۰ ميلادي بر احترام به تماميت ارضي، رعايت حقوق همه مردم منطقه و حل و فصل مسالمت‌آميز اختلافات تاكيد كرد. وزير امور خارجه به تلاش‌هاي ايران در ماه‌هاي اخير براي كمك به حل و فصل مسالمت‌آميز اختلافات اشاره كرد و با ابراز نگراني كشورمان از تنش و تشنج اخير بر ضرورت خويشتنداري همه طرف‌ها و احترام به تماميت ارضي يكديگر و تلاش براي حل اختلاف از طريق گفت‌وگو تاكيد كرد. ظريف با بيان اينكه ايران از هر تنشي در منطقه رنج مي‌برد بر تلاش براي كمك به نزديك شدن ديدگاه‌هاي دو كشور تاكيد كرد و ضرورت احترام به مرزهاي بين‌المللي، تماميت ارضي كشورها و عدم تغيير مرزها به عنوان يك خط قرمز از سوي كشورمان را مورد تصريح قرار داد.  ظريف ابراز اميدواري كرد كه اختلافات در منطقه و بين جمهوري‌هاي آذربايجان و ارمنستان به سمت كاهش تنش جريان يافته و كشورهاي منطقه به سوي ثبات و افزايش ارتباطات مفيد براي مردم منطقه حركت كنند. آيوازيان، سرپرست وزارت امور خارجه ارمنستان نيز در اين ديدار با اشاره به دستوركار همكاري‌هاي في‌مابين بر اهميت گفت‌وگوهاي منظم رهبران دو كشور تاكيد و ابراز اميدواري كرد كه روابط دوجانبه در حوزه‌هاي مختلف گسترش يابد. او با اشاره به اختلاف مرزي ارمنستان و آذربايجان در هفته‌هاي اخير اين حوادث را با ثبات و آرامش منطقه ناهمخوان دانست. بنا بر گزارش وزارت خارجه ارمنستان، «آرا آيوازيان» در ملاقات با ظريف گفت:«طرح‌هاي ارمنستان و ايران كاملا جامع است. دوستي ما بهترين نمونه و الگويي از گفت‌وگوي بين فرهنگي، همزيستي اديان و تمدن‌هاي مختلف است و اين كليد دستيابي به صلح و ثبات در منطقه است.»
رايزني‌هاي سياسي و اقتصادي ظريف با پاشينيان
وزير امور خارجه پس از اين ديدار با «نيكول پاشينيان» سرپرست نخست‌وزيري ارمنستان نيز ديدار و گفت‌وگو كرد. وزير امور خارجه با ابراز اميدواري نسبت به تعميق روابط اقتصادي دو كشور در دوره پس از همه‌گيري كرونا، توسعه منطقه آزاد مغري و گشايش مسير ريلي ايران- نخجوان- ارمنستان را زمينه‌هاي مناسبي براي گسترش روابط اقتصادي دو كشور خواند و ابراز اميدواري كرد ايران بتواند با فعاليت موثر در استان سيونيك ارمنستان روابط دوجانبه مستحكم‌تري با ارمنستان داشته باشد. ظريف با تاكيد بر علاقه ايران به حفظ ثبات در منطقه و تضمين تماميت ارضي ارمنستان از برخي تنش‌هاي به وجود آمده طي روز گذشته در مرز با آذربايجان ابراز تاسف كرد.  پاشينيان نيز در اين ديدار روابط با ايران را داراي اهميت راهبردي براي ارمنستان خواند و از اينكه مرز دو كشور همواره مرز دوستي و امنيت بوده، ابراز خرسندي كرد و با اشاره به اقدامات ارمنستان براي توسعه استان سيونيك و از جمله تلاش براي شتاب دادن به ايجاد منطقه آزاد مغري، ابراز اميدواري كرد اين اقدامات به توسعه روابط دو كشور كمك كند. پاشينيان با اشاره به تنش‌هاي اخير در مرز جمهوري ارمنستان و جمهوري آذربايجان درخصوص موضع جمهوري ارمنستان درباره وضعيت مرز، مراجعه اين كشور به سازمان پيمان امنيت جمعي، كشته شدن يكي از نظاميان ارمنستان در روز سه‌شنبه در مرز با جمهوري آذربايجان و وضعيت جاري توضيحاتي ارايه كرد. برنامه تبادل گاز و برق، تمديد قرارداد صادرات گاز و افزايش ميزان گاز صادراتي به ارمنستان، همكاري‌ها در زمينه زيرساخت‌ها و نيز همكاري‌هاي علمي و آموزشي از جمله ديگر محورهاي مورد تبادل نظر در اين ديدار بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون