• ۱۴۰۳ جمعه ۷ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4956 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۳۰ خرداد

همراه اول رتبه يك ميزباني رومينگ و پوشش مناطق روستايي

محمدرضا صالحي| عملكرد اپراتورهاي تلفن همراه به‌طور منظم توسط سازمان‌هاي ناظر و به‌طور ويژه رگولاتوري مورد بررسي قرار مي‌گيرد. پس از بررسي‌هاي صورت‌گرفته نتايج برخي از اين بررسي‌ها مورد انتشار عمومي قرار مي‌گيرند. در نتيجه هم مشتركان از وضعيت عملكرد اپراتورها و هم رقباي تجاري از وضعيت يكديگر مطلع مي‌شوند. در گزارشي كه در ادامه مي‌خوانيد، نتايج بررسي شده توسط سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در زمينه عملكرد اپراتورها در حوزه روستاهاي تحت پوشش و ميزان ميزباني اپراتورها در طرح رومينگ ملي مورد بررسي قرار مي‌گيرد.به‌طور معمول اولين خدمات رفاهي ابتدا براي شهرها و سپس براي روستاها تعريف و پياده‌سازي مي‌شوند. در ميان شهرها نيز كلانشهرها در اولويتند. يك دليل اين نوع دسته‌بندي اين است كه افراد ساكن در شهرها و به ويژه شهرهاي بزرگ متقاضي تغييرات سريعترند. اما تعريف يك جامعه‌اي كه در آن عدالت اجتماعي حاكم است، الزام مي‌كند كه امكانات و رفاه در شهرها و روستاها و در دوره افتاده‌ترين نقاط به صورت يكسان و همزمان توزيع شوند. يكي از مهم‌ترين امكانات رفاهي دسترسي به ارتباطات سريع و بهينه است. در اين راستا به اقدامات انجام شده توسط اپراتورهاي تلفن همراه در روستاها تا پايان سال ۹۹ مي‌پردازيم و بررسي مي‌كنيم كه كدام اپراتور عملكرد بهتري در اين زمينه داشته است.مطابق اعلام سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تا پايان سه ماهه جهارم سال ۹۹ و ضعيت پوشش روستاها از لحاظ تعداد توسط اپراتورهاي همراه اول، ايرانسل و رايتل به ترتيب ۴۴ هزار و ۹۱۸، ۱۹ هزار و ۱۹۰ و ۶۶۶ روستا بوده است. بنابراين مشخص است كه اپراتور همراه اول در اين زمينه با اختلاف زياد از دو اپراتور ديگر عملكرد بهتري داشته و توانسته نقش موثرتري در ايجاد رفاه عمومي در قالب عدالت اجتماعي داشته باشد.رومينگ ملي طرحي است كه از طريق آن اپراتورهاي تلفن همراه مي‌توانند بدون نياز به نصب تجهيزات جداگانه در همه مناطق از امكانات ساير اپراتورها بهره‌مند شود. اين طرح به ويژه در مناطق صعب‌العبور و جاده‌ها روش بهينه‌اي است كه به‌طور همزمان منافع اپراتور ميزبان و اپراتور مهمان را فراهم مي‌كند.هرچند كه اين روش يك مزيت نسبي براي اپراتورهاي متقابل در اين طرح به شمار مي‌آيد، اما از ديدگاه بيروني اپراتوري كه بيشترين ميزباني را داشته است، نشان مي‌دهد كه از زيرساخت‌هاي قوي‌تري براي ارايه سرويس بهره‌مند بوده است. در ادامه به بررسي عملكرد اپراتورهاي تلفن همراه در نقش‌هاي ميزبان و مهمان مطابق با آماري كه از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ارايه شده است، مي‌پردازيم.مطابق آمار سازمان رگولاتوري تا پايان سه ماهه چهارم سال ۹۹ اپراتور همراه اول به تعداد ۱۰ ميليون و ۲۲۹ هزار و ۲۶۲ مكالمه ميزبان ايرانسل و ۴ ميليون و ۴۰ هزار و ۲۸۵ مكالمه ميزبان رايتل بوده است. اپراتور ايرانسل نيز به تعداد يك ميليون و ۶۹۶ هزار و ۴۱۳ مكالمه ميزبان همراه اول و ۲ ميليون ۳۲۲ هزار و ۲۴۵ ميزبان رايتل بوده است. بنابراين در مجموع اپراتور همراه اول در حدود ۱۵ ميليون مكالمه را ميزباني كرده است در حالي كه ايرانسل در اين زمينه حدود ۴ ميليون مكالمه را ميزبان بوده است. اپراتور رايتل نيز همواره در نقش ميهمان ظاهر شده است. بنابراين مشخص است كه اپراتور همراه اول نقاط بيشتري را تحت پوشش خود داشته و از امكانات و تجهيزات و سرمايه‌گذاري بيشتري در اين زمينه به كار برده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون