• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4983 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲ مرداد

خبرخوان

بازار سيمان در چنبره 30 نفر

به دنبال صعود قيمت هر پاكت سيمان به ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان، پروژه‌هاي اقدام ملي مسكن دچار اختلال شده و سازندگان اميدوارند با وصل شدن برق شبانه كارخانجات سيمان و تحقق وعده ارزاني تا دو، سه هفته آينده كار‌ها را از سر بگيرند؛ در عين حال توليدكنندگان سيمان از چنبره زدن ۳۰ نفر در بازار محصولات خود سخن مي‌گويند. به نوشته ايسنا، با اينكه سيمان در بورس كالا عرضه مي‌شود و همه افراد داراي كد بورسي مي‌توانند دست‌كم ۱۰ تن خريداري كنند، به دليل ماهيت سيمان هنوز قيمت‌گذاري سنتي سيمان در بازار وجود دارد. هم‌اكنون ۴۴ شركت سيماني در بورس كالا پذيرش شده‌اند كه اين تعداد ۷۰ درصد ظرفيت توليد سيمان كشور را در اختيار دارند. اما بنا به گفته سيدجواد جهرمي معاون بورس كالا  منافع ۳۰ درصد باقيمانده به اندازه‌اي است كه نمي‌خواهند وارد بورس شوند؛ بنابراين توافق شده ساير شركت‌ها طي هفته‌هاي آينده در بورس پذيرش شوند، اما وزارت صمت همراهي نكرده؛ چون بخشي از وزارتخانه مخالف و بخشي ديگر موافق عرضه سيمان در بورس هستند.


سرعت ساخت  آزادراه تهران - شمال كند شد

خدايار خاشع، دبير انجمن شركت‌هاي سرمايه‌گذار در آزادراه‌ها گفت: به دليل بروز مشكلاتي در بازار سيمان و كمبود آن، سرعت ساخت قطعه ۲ آزادراه تهران‌ -شمال به دليل داشتن پل و تونل‌هاي متعدد، كاهش يافته است. وي با اشاره به توقف برخي پروژه‌هاي عمراني به دليل كمبود سيمان اظهار داشت: تعدادي از پروژه‌هاي آزادراهي در يك ماه اخير به‌شدت با مشكل سيمان مواجه شده است. وي افزود: در حال حاضر قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال بيش از يك هفته است كه با ۲۰ درصد ظرفيت در حال پيشروي است؛ به گفته يكي از پيمانكاران اين آزادراه، در ۱۰ روز گذشته صرفا به دليل كمبود سيمان، حجم فعاليت ساخت‌وساز به ۲۰ درصد ظرفيت رسيده است.


اضافه شدن 17 هزار مگاوات  به ظرفيت برق كشور

در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم در مجموع ۲۰ هزار و ۱۷ مگاوات ظرفيت جديد توليد برق به بهره‌برداري رسيده است، يعني به‌طور متوسط سالانه بيش از ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات به ظرفيت توليد برق كشور افزوده شده است. به اين ترتيب در دولت يازدهم هفت‌هزار و ۹۲۶ مگاوات و در دولت دوازدهم ۱۲ هزار و ۹۱ مگاوات به ظرفيت توليد برق كشور اضافه شد و مقايسه عملكرد دولت دوازدهم نسبت به دولت يازدهم بيش از ۵۲ درصد رشد را نشان مي‌دهد. در دولت تدبير و اميد در مجموع ۸۶ واحد نيروگاه حرارتي بزرگ با بيش از هفت ميليارد يورو سرمايه‌گذاري به بهره‌برداري رسيده است.


چرا ۱۹۰۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي وارد بخش توليد نشد؟

حسين صمصامي مزرعه آخوند، اقتصاددان با اشاره به پرداخت ۱۹۰۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي در سال ۹۹ گفت: صفر بودن رشد اقتصادي كشور در اين سال نشان مي‌دهد اين تسهيلات وارد بخش توليد نشده كه عملكرد و سياستگذاري‌هاي غلط دولت عامل اين مشكل بوده است. او تسهيلات‌دهي سيستم بانكي را از دلايلِ رشد نقدينگي عنوان كرد و افزود: سال گذشته براساس گزارش بانك مركزي 1900 هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي داده شده است كه تقريبا سه برابر بودجه عمومي دولت است. به گفته اين اقتصاددان توقع مي‌رفت اين تسهيلات در بخش‌هاي مختلف اقتصاد كشور بنشيند و موجب رشد و توسعه شود ولي با نگاهي به آمارِ مركز آمار ايران رشد اقتصادي كشور بدون در نظر گرفتن نفت، صفر درصد بوده است كه با احتساب نفت، اين ميزان تنها 7دهم درصد ‌است.


بازگشت قطعي برق  به شهرستان‌هاي استان تهران

شركت توزيع نيروي برق استان تهران اعلام كرد به علت افزايش دما و رشد نامتعارف مصرف برق احتمال اعمال خاموشي در حوزه شهرستان‌هاي استان تهران وجود دارد و از اين رو با عرض پوزش و قدرداني از بردباري مشتركان برنامه خاموشي احتمالي در محدوده شركت توزيع برق استان تهران اعلام مي‌شود. اميد است با صرفه‌جويي همگاني در مصرف برق شاهد تامين برق پايدار براي مشتركين باشيم‪. مشتركان مي‌توانند براي اطلاع از برنامه خاموشي با جست‌وجوي نام منطقه و آدرس، از بازه زماني خاموشي احتمالي روزانه خود مطلع شوند. مشتركان همچنين مي‌توانند شناسه خاموشي مربوط به اشتراك خود را به خاطر سپرده و پس از آن در آينده با جست‌وجوي شناسه خاموشي مربوطه، سريع‌تر بازه زماني خاموشي خود را پيدا كنند.


۱۶۲۰ ميليارد تومان خسارات خشكسالي بر عشاير

فضل خرم، مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي عشايري ايران ميزان خسارت عشاير از خشكسالي را يك هزار و ۶۲۰ ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: خسارات ناشي از خشكسالي بر جامعه عشايري ادامه دارد و‌ در حال افزايش است.  وي با تاكيد بر اينكه خسارات خشكسالي بر جامعه عشايري بر تمام بخش‌هاي زندگي آن تاثير داشته است، اظهار كرد: خشك شدن مراتع بزرگ‌ترين خسارات را به عشاير وارد كرده، چراكه اصلي‌ترين شغل عشاير دامداري است.  وي ادامه داد: براساس برآورد ما تا امروز عشاير بيش از يك هزار و ۶۲۰ ميليارد تومان خسارت ديده‌اند و اين خسارات همچنان ادامه دارد.  خرم با اشاره به اقدامات انجام‌شده براي كمك به عشاير در شرايط خشكسالي، گفت: طرح خريد حمايتي دام‌هاي عشاير يكي از طرح‌هاي حمايتي است كه در هيات دولت مصوب شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون