• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5011 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۷ شهريور

اقتصاد بين‌الملل

كوبا هم به انقلاب ارزهاي مجازي مي‌پيوندد

طبق قطعنامه‌اي كه در روزنامه رسمي كوبا منتشر شده است، دولت اين كشور رسما ارزهاي مجازي را براي پرداخت مي‌پذيرد. در اين قطعنامه آمده است بانك مركزي كوبا مي‌تواند استفاده از ارزهاي مجازي را به خاطر منافع اجتماعي و اقتصادي مجاز اعلام كند. البته بانك مركزي كوبا يك‌سري قوانين براي استفاده از اين ارزهاي مجازي در داخل كشور وضع مي‌كند و اعطاي مجوز به تامين‌كنندگان خدمات مربوط به اين ارزها را كنترل خواهد كرد. اين قطعنامه همچنين هشدار مي‌دهد كه عمليات‌هاي مربوط به ارزهاي مجازي نبايد شامل فعاليت‌هاي غيرقانوني شوند. با توجه به سخت‌تر شدن استفاده از دلار امريكا در كوبا به خاطر تشديد تحريم‌ها عليه اين كشور در زمان رياست‌جمهوري ترامپ، ارزهاي مجازي طي ماه‌هاي اخير در ميان مردم اين كشور محبوب شده‌اند. مردم كوبا به خاطر تحريم‌هاي امريكا به امكانات ويزا و مستركارت دسترسي ندارند. وسترن يونيون، بزرگ‌ترين مركز خدمات انتقال پول در دنيا هم انتقال دلار به كوبا را در نوامبر سال گذشته ميلادي متوقف كرد.

هشدار اكونوميست درباره تبعات بي‌عدالتي در تزريق واكسن

واحد اطلاعات اكونوميست EIU كه خدمات پيش‌بيني و مشاوره مالي را در سطح بين‌المللي انجام مي‌دهد، در گزارشي اعلام كرد كه اقتصاد جهان به دليل تاخير در برنامه واكسيناسيون، هزاران ميليارد دلار از توليد ناخالص داخلي خود را از دست مي‌دهد و اقتصادهاي در حال توسعه بيشترين ضرر را به دليل توزيع نامتعادل واكسن متحمل خواهند شد. اين شركت پيش‌بيني كرد كشورهايي كه قادر نيستند 60 درصد جمعيت خود را تا اواسط سال 2022 واكسينه كنند، بين سال‌هاي 2022 تا 2025 به ميزان 2.3 تريليون دلار ضرر خواهند ديد. آگاته دماريس، مدير پيش‌بيني جهاني EIU مي‌گويد: كشورهاي در حال توسعه حدود دو سوم اين ضررها را متحمل مي‌شوند و همگرايي اقتصادي خود را با كشورهاي توسعه‌يافته بيشتر به تاخير مي‌اندازند. براساس اين گزارش، آسيا «با فاصله زياد» از ديگر قاره‌ها بيشترين آسيب را از اين موضوع خواهد ديد و پيش‌بيني مي‌شود ضررها به 1.7 تريليون دلار يا 1.3 درصد از توليد ناخالص داخلي اين قاره برسد. واحد اطلاعات شركت اكونوميست همچنين گفت: اين برآوردها قابل توجه است اما آنها فقط تا حدي فرصت‌هاي از دست رفته اقتصادي را به ويژه در درازمدت پيش بيني مي‌كنند. تاثير همه‌گيري كرونا بر آموزش در اين پيش‌بيني در نظر گرفته نشده است. اين واحد افزود: كشورهاي ثروتمند در حين قرنطينه به آموزش از راه دور متمركز شدند، اما بسياري از كشورهاي در حال توسعه چنين گزينه‌اي نداشتند. داده‌هاي گردآوري‌شده توسط دانشگاه جانز هاپكينز نشان مي‌دهد بيش از 213 ميليون نفر به بيماري كوويد 19 مبتلا شده‌اند و حداقل 4.4 ميليون نفر در طول همه‌گيري جان خود را از دست داده‌اند.

اوپك‌پلاس به افزايش توليد مصوب پايبند مي‌ماند

با بهبود قيمت‌هاي نفت از ريزشي كه در ماه ميلادي جاري داشتند، پيش‌بيني مي‌شود اوپك و متحدانش در نشست هفته جاري افزايش توليد برنامه‌ريزي شده را تاييد كنند. گروه اوپك‌پلاس كه در راس آن عربستان سعودي و روسيه قرار دارد، به‌تدريج در حال احياي ميزان عظيمي توليد فريز شده نفت در دوران پاندمي هستند و طبق نظرسنجي بلومبرگ از معامله‌گران و تحليلگران، احتمالا در نشست اول سپتامبر افزايش توليد ماه آينده را تصويب خواهند كرد. چندين نماينده اوپك‌پلاس به‌طور محرمانه پيش‌بيني مشابهي داشتند. بازارهاي نفت خام اوايل ماه ميلادي جاري در واكنش به افزايش دوباره شيوع بيماري كوويد ۱۹ و به خطر افتادن روند احياي تقاضا در چين و امريكا ريزش كردند اما قيمت‌ها از آن زمان بهبود پيدا كرده زيرا معلوم شد مصرف سوخت در برابر جديدترين موج شيوع بيماري انعطاف‌پذير مانده و به اوپك و متحدانش فضاي بيشتري براي تنفس بخشيده است.

تركيه چقدر ذخاير ارزي دارد؟

 بانك مركزي تركيه در بيانيه‌اي اعلام كرد حجم ذخاير طلا و ارز اين كشور تا پايان ماه جولاي به ۱۰۵.۸ ميليارد دلار رسيده است. بانك مركزي تركيه در بيانيه‌اي اعلام كرد حجم ذخاير طلا و ارز اين كشور تا پايان ماه جولاي به ۱۰۵.۸ ميليارد دلار رسيده كه در مقايسه با ميزان ذخاير ارزي اين كشور در ماه قبل ۸.۱ ميليارد دلار افزايش يافته است. طبق اعلام بانك مركزي تركيه، ۶۲.۶ ميليارد دلار از ذخاير ارزي اين كشور به شكل اسكناس بوده كه نسبت به ماه قبل ۱۲.۶ ميليارد دلار بيشتر شده است. ذخيره طلا نيز با ۲.۴ ميليارد دلار افزايش به ۶۲.۶ ميليارد دلار رسيده است. ركورد ذخاير طلا و ارز تركيه در سال‌هاي اخير مربوط به دسامبر سال ۲۰۱۳ بوده است كه طي آن اين كشور ۱۳۶ ميليارد دلار ذخاير طلا و ارز شامل ۲۱ ميليارد دلار طلا در اختيار داشت. ماه گذشته و به دنبال بحران ارزي كه منجر به سقوط ۱۴ درصدي ارزش پول ملي اين كشور شد، بانك مركزي مجبور شد بخش بزرگي از ذخاير ارزي خود را به بازار تزريق كند اما با بهبود تدريجي وضعيت، روند تقويت ذخاير ارزي مجددا آغاز شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون