• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۰ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5020 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۷ شهريور

پيدا و پنهان

هشدار استاندارد  نسبت به كيفيت سوخت

غلامرضا شريعتي رييس سازمان ملي استاندارد با اشاره به تعليق چهار استاندارد از استانداردهاي ۸۵گانه خودرو به دليل تحريم‌ها، اظهار كرد: استانداردهاي تعليق‌شده تاثيري در ايمني خودرو نداشته، اما در جلسات اخير شوراي عالي استاندارد، معاون اول رييس‌جمهور بر اصلاح اين روند تاكيد كرده است. مساله ديگري كه در اين بخش وجود دارد پلتفرم‌هاي قديمي است كه بايد در يك برنامه زمان‌بندي جايگزين شوند. وي با بيان اينكه همچنان بين استانداردهاي روز دنيا و انتظارات مصرف‌كنندگان با خودروهاي داخلي فاصله وجود دارد كه با برنامه‌هاي طراحي‌شده از خودروسازان مي‌خواهيم اين فاصله را كم كنند، در پاسخ به سوالي درباره زمان اجراي استانداردهاي تعليق‌شده، گفت: سايپا متعهد شده تا پايان امسال يا ابتداي سال آينده و ايران‌خودرو تا ۱۴۰۲ استانداردهاي تعليق‌شده را اجرا كنند. پلتفرم‌هاي جديد نيز براي هر دو خودروساز در راه است و استاندارد مرتب در اين زمينه فشار وارد مي‌كند. 

يك دليل تازه براي گراني گوشت قرمز

منصور ‌پوريان رييس شوراي تامين دام كشور معتقد است؛ تصميمات غيركارشناسي در وزارت جهاد كشاورزي و ساير مجموعه‌هاي مرتبط با توليد دام، تاثير ۵۰ تا ۶۰ درصدي در بالا رفتن قيمت گوشت داشته است. وي با اشاره به شرايط بد اقتصادي دامداران اظهار كرد: چند دليل بر ايجاد شرايط بد اقتصادي دامداران موثر بوده كه از جمله آنها خشكسالي و گراني نهاده خوراك دام است. وي ادامه داد: خشك شدن مراتع و نبود علف براي تعليف دام‌ها در پي خشكسالي از يك سو و كمبود و گراني نهاده خوراك دامي از سوي ديگر موجب شده به شكل كم‌سابقه‌اي شاهد شرايط بد اقتصادي در بخش پرواربندي كشور باشيم. به گفته وي؛ اما شايد مهم‌ترين دليل ايجاد شرايط كنوني براي صنعت دامپروري كشور وعده‌هاي عمل‌نشده مسوولان باشد. 

صادرات فولاد به افغانستان  از سر گرفته شد

سيف‌الله اميري، مدير كل دفتر صنايع معدني وزارت صمت گفت: صادرات به افغانستان به علت مشكلات سياسي كه در اين كشور به وجود آمد به مدت دو هفته متوقف شد و ماشين‌هاي حمل بار هم در گمركات مانده بودند، وضعيت خطر در اين كشور شديد بود و خود راننده‌ها هم اين ريسك را نمي‌كردند. ولي خوشبختانه دوباره از سر گرفته و مشكل صادرات به اين كشور حل شد.  وي در مورد وضعيت توليد فولاد در كشور اظهار كرد: مطابق سال‌هاي گذشته توليد و صادرات در حال انجام بود و مشكل خاصي هم نبود و حتي توليد بسيار بيشتر از سال‌هاي گذشته بود اما با شرايطي كه با قطع برق براي واحدهاي فولادي به وجود آمد توليد آنها كاهش يافت. ميزان كاهش 30 تا ۴۰ درصد بوده است. وي افزود: در سال 99 حدود 29 ميليون تن توليد فولاد داشتيم كه اين رقم در 5 ماهه سال 1400 به 10.5 ميليون تن مي‌رسد كه به نظر چندان عقب نيستيم. در محصولات فولادي نيز در سال 99 حدود 20.7 ميليون تن توليد داشتيم كه در پنج‌ماهه 1400 به 9.7 تا 10 ميليون تن رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون