• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5032 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۳۱ شهريور

زواياي گوناگون شخصيت و كارنامه هاشمي در كلاب‌هاوس بررسي مي‌شود

هاشمي؛ از انقلاب تا اعتدال

احسان مازندراني|اكنون 5 سال است كه اكبر هاشمي‌رفسنجاني، در ميان ما نيست و شايد بتوان با فاصله گرفتن از يك شخصيت تاريخي، قضاوت دور از احساسات و نزديك‌تري به عقلانيت و انصاف در مورد او داشت. كلاب كافه خبر تصميم دارد كه هر چهارشنبه از ساعت 20، زواياي مختلف شخصيت و كارنامه هاشمي و عملكرد او را با حضور چهره‌هاي متفاوت و با گرايشات مختلف فكري و سياسي مورد ارزيابي قرار دهد و در نخستين نشست، به شخصيت‌شناسي اكبر هاشمي‌رفسنجاني از زواياي گوناگون خواهيم پرداخت.
محورهاي شخصيت‌شناسي: 
تفاوت‌هاي هاشمي جلوت با هاشمي خلوت، او در بيرون و اندرون، در جلسات خصوصي و عمومي چه تفاوت‌هايي باهم داشت؟ از نظر شخصيت‌شناسي آيا هاشمي‌رفسنجاني داراي يك شخصيت بود يا به اصطلاح شخصيت‌هاي متفاوتي داشت؟ تضادهايي كه هاشمي در آن ناگزير به حضور و تصميم‌گيري بود چگونه در شخصيت او قابل جمع شدن بود، مانند تفاوت صلح‌طلبي با فرماندهي جنگ، تفاوت سياستمداري با صداقت، تفاوت شفافيت با رازداري، تفاوت سخاوت با امانتداري بيت‌المال، تفاوت مدارا با قاطعيت و از اين‌گونه تفاوت‌ها چگونه در شخصيتش جمع مي‌شد؟ چرا هاشمي بيش از هرشخصيت ديگري در تاريخ معاصر ايران تخريب شد و چرا كمتر از ساير شخصيت‌ها مورد دفاع دوستان و همراهان قرار گرفت؟ آيا دليل اين در شخصيت او بود كه موجب تخريب حداكثري و دفاع حداقلي مي‌شد يا وي عمدا خويش را در معرض تخريب قرار مي‌داد و با وجود قدرت رسمي و سياسي، براي دفاع از خود سازماندهي نمي‌كرد؟ هاشمي چه تفاوتي با ساير شخصيت‌هاي انقلاب داشت كه بيش از سايرين مورد اعتماد امام خميني بود، آيا عقلانيت ويژگي خاص او بود يا وفاداري و صراحت؟ نقاط ضعف شخصيت هاشمي‌رفسنجاني در چه بود يا اگر او چه ويژگي‌هايي داشت موفق‌تر از اين عملكرد را مي‌توانست داشته باشد: 
 نام اكبر هاشمي‌رفسنجاني، موجي از موافقت و مخالفت را در هر محفلي با خود مي‌آورد، او در نيم قرن اخير يكي از بحث برانگيزترين و تاثيرگذارترين چهره‌هاي سياسي ايران بوده است، از دوران مبارزه و زندان‌هاي ساواك تا پيروزي انقلاب و بحران وجنگ، از توسعه و بازسازي وسازندگي تا ديپلماسي و تنش‌زدايي، از مصلحت تا ميانه روي و از اعتدال تا ايستادگي، از اقتصاد تا سياست و فضاي باز فرهنگي، كمتر موضوعي است كه در جامعه مطرح باشد و از تصميمات و مواضع هاشمي‌رفسنجاني به عنوان نقاط عطف موضوع ياد نشود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون