• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5037 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۷ مهر

توانير تكذيب كرد، سازمان بورس تاييد

اخبار ضد و نقيض از دستگاه‌هاي ماينر در شركت بورس

خبر كشف چند دستگاه ماينر در شركت بورس حواشي زيادي را متوجه اين سازمان كرد. اگرچه كه در متن اخبار منتشره آمده بود كه «اين دستگاه‌ها در زيرزمين ساختمان اين شركت و توسط حراست كشف شده و دستگاه‌ها نيز متعلق به فرد خاصي است» اما بعد از چندي مديرعامل اين شركت اين موضوع را رد كرد و معاون سازمان بورس نيز اعلام كرد كه اين دستگاه‌ها شخصي نبوده‌اند اما شركت بورس تهران بايد پاسخگو باشد چون چنين فعاليتي خارج از فعاليت‌هاي اين شركت محسوب مي‌شود، از سوي ديگر اين شركت سهامدار دارد و سهامداران هم بايد خواهان پاسخگويي باشند. نكته ديگر در اين است كه در صحبت‌هاي مجري تامين برق مراكز استخراج رمز ارز شركت توانير آمده «مطالب منتشر شده مبني بر كشف چند دستگاه ماينر در زيرزمين ساختمان شركت بورس تهران از سمت ما تاييد نشده و كذب است. ما اين موضوع را از حراست بورس هم پيگيري كرديم كه اين موضوع را رد كرده‌اند و مورد تاييد آنها هم نبوده است.» با وجود تكذيب‌ها هنوز مشخص نيست كه اين دستگاه‌ها توسط حراست اين شركت كشف شدند و اگر خير چرا در متن اخبار منتشره، حراست را كاشف اين دستگاه‌ها مي‌دانند؟
اما اخبار ضد و نقيض از شركت بورس تنها محدود به وجود و عدم وجود ماينرها نمي‌شود بلكه مصطفي بهشتي سرشت، معاون اجرايي سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است «اين دستگاه‌ها شخصي نبوده‌اند، اما به‌ طور كلي چنين فعاليتي خارج از فعاليت‌هاي شركت بورس محسوب مي‌شود و اين مجموعه بايد پاسخگو باشد.» او در ادامه نيز افزود: «شخصا دستگاه‌ها را رويت نكرده‌ام، اما چند روزي است كه بحث آن مطرح است. باز هم تاكيد مي‌كنم كه اين شركت بايد پاسخگو باشد، چراكه سهامدار دارد و سهامداران هم بايد خواهان پاسخگويي باشند.» چند ساعت پس از صحبت‌هاي بهشتي سرشت شركت بورس و اوراق بهادار تهران طي اطلاعيه‌اي نسبت به اين اخبار واكنش نشان داد و اعلام كرده كه «رمزارزها به عنوان دارايي ديجيتال، نيازمند قانون‌گذاري در كشور است و چندي پيش نيز با توجه به مطالبه فعالان اين حوزه، از سوي مديران سازمان بورس و اوراق بهادار، پيشنهاد تاسيس صندوق‌هاي مبتني بر رمزارز مطرح شد. از ابتداي سال 1399، با توجه به نگراني‌ها از كوچ نقدينگي به سمت رمزارزها و ايجاد بحران خروج نقدينگي در بازار سرمايه، اين موضوع به عنوان پروژه‌اي تحقيقاتي، پس از بررسي در كميته‌هاي فرعي هيات‌مديره و اخذ تاييديه هيات‌مديره وقت بورس تهران (به عنوان نمايندگان سهامداران) و كسب موافقت اصولي وزارت صمت، مطرح و اجراي طرح محدود R&D استخراج رمزارز و محاسبه عيني نرخ ROI آنها توسط شركت بورس اوراق بهادار صورت گرفت و گزارش معاملات آتي اين فعاليت بر روند اصلي بازار سرمايه كشور نهايي شد. اين فعاليت تحقيقاتي و آزمايشي پس از مدت كوتاهي در همان سال متوقف شد. لذا شركت بورس تهران تاكيد مي‌كند هيچ فعاليتي در زمينه استخراج رمز ارز در اين شركت وجود ندارد و موضوع پنهاني كه عده‌اي مدعي كشف آن شده‌اند اساسا تكذيب مي‌شود.» 
گفتني است از ابتداي ماه جاري فعاليت‌هاي دستگاه‌هاي استخراج‌كننده رمزارز به حالت قبل بازمي‌گردد كه اين امر مي‌تواند بر روند مصرف و تعبيه دستگاه‌هاي رمز ارز در نقاط مختلف كشور تاثير بگذارد. با وجود اينكه جايزه‌هاي نقدي فراواني براي معرفي دستگاه‌ها يا مزارع غيرمجاز رمز ارز توسط نهادهاي گوناگون درنظر گرفته شده، اما برخي كارشناسان بر اين باورند كه به دليل پايين بودن قيمت انرژي در كشور، احتمال از سرگيري فعاليت دستگاه‌هاي غيرمجاز از ابتداي ماه جاري دور از ذهن نخواهد بود. گرچه با روند توليد و توزيع برق پيش‌بيني مي‌شود محدوديت‌هايي نيز بر فعاليت آنها مجددا اعمال شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون