• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5045 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۰ مهر

خبر

تمديد امهال  وام  كرونا  از رييس‌جمهور  درخواست  شد
با پايان مهلت اعتبار بسته حمايتي و بازپرداخت وام كرونا و اخطار و هشدار براي جريمه دريافت‌كنندگان اين تسهيلات، مشاور معاونت گردشگري از درخواست مطرح‌شده با رييس‌جمهور براي تمديد مهلت بسته حمايتي تا سال ۱۴۰۱ خبر داد. سيدكاظم خلدي‌نسب كه دبير ستاد هماهنگي خدمات سفر است و به عنوان نماينده معاونت گردشگري در كميته‌هاي ستاد ملي كرونا نيز حضور دارد، به ايسنا گفت كه البته براي پرداخت وام كرونا با شرايط بسته قبلي، مهلت پرداخت وام تا بهمن ‌ماه امسال تمديد شده است، اما درخواست براي تمديد امهال اقساط و بازپرداخت و تسهيلات با رييس‌جمهور مطرح شده و فقط بايد در ستاد ملي كرونا مصوب و ابلاغ شود. او درباره ميزان تسهيلاتي كه براي حمايت از كسب‌وكارهاي آسيب‌ديده در گردشگري تاكنون پرداخت شده است، اظهار كرد: صنعت گردشگري جزو كسب‌وكارهايي است كه بيشترين آسيب را از ويروس كرونا متحمل شده است. بنا بر آخرين آمار كه به سوم مهر ماه ۱۴۰۰ مربوط مي‌شود، ۱۱ هزار و ۴۵۷ پرونده بنگاه‌محور در بانك‌ها براي دريافت تسهيلات حمايتي تشكيل شد كه ۳۸۵ هزار و ۷۷۵ شاغل را پوشش مي‌دهد و ۸ هزار و ۴۳۵ ميليارد ريال براي اين تعداد پرونده و شاغل درخواست تسهيلات بانكي شده كه ۴ هزار و ۹۹۲ ميليارد ريال آن مطابق گزارش پرداخت شده است.  خلدي‌نسب با بيان اينكه ارزيابي خسارت واردشده به اين بخش از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ آغاز شده است و اطلاعات و داده‌ها با همكاري ادارات كل استاني هر سه ماه گردآوري، استخراج و برآورد نهايي شده است، گفت: تا ارديبهشت ‌ماه سال ۱۳۹۹ خسارت واردشده به اين گردشگري حدود ۶۹۰۰ ميليارد تومان برآورد شد. اين عدد در اواخر شهريور ماه سال ۹۹ به ۱۱ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان رسيد و چون بازار گردشگري هنوز مسكوت بود و سلامت موضوع در اولويت‌‌ به نسبت سفر و گردشگري بود و دستوري براي عادي‌سازي سفرها و ورود گردشگران خارجي داده نشده بود، اين خسارت همچنان روند صعودي داشت تا جايي كه در آبان‌ ماه ۹۹ ميزان زيان مالي واردشده به صنعت گردشگري ۴۲ هزار ميليارد تومان و تعداد بيكارها ۸۸ هزار نفر برآورد شد.


استانداردسازي امتحانات و سهم كنكور در دستور كار قرار گرفت
دبير ستاد راهبري نقشه جامع علمي كشور گفت: باتوجه به سهم ۶۰درصدي امتحانات نهايي و سهم ۴۰درصدي آزمون كنكور در سال ۱۴۰۲، استانداردسازي امتحانات نهايي و كنكور در دستور كار قرار گرفت. منصور كبگانيان در گفت‌وگو با مهر، درباره آخرين وضعيت ساماندهي كنكور و وظايف دستگاه‌هاي مربوطه گفت: ما تك‌تك مصوبات را نظارت، راهبري و حمايت مي‌كنيم؛ ۳ دستگاه بزرگ كشور يعني وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و وزارت علوم تكاليف جدي درخصوص اجرايي كردن مصوبه ساماندهي كنكور دارند. خوشبختانه اولين جلسه بعد از اين مصوبه در ستاد نقشه جامع علمي كشور معطوف به وظايف دستگاه‌ها برگزار شد و تك‌تك گام‌هايي را كه بايد اين ۳ وزارتخانه بردارند، مورد بررسي قرار گرفت. دبير ستاد راهبري نقشه جامع علمي كشور افزود: از آنجايي كه امتحانات نهايي در كنكور ۱۴۰۲ تاثير قطعي و در سال ۱۴۰۱، ۴۰درصد تاثير مثبت دارد، وزارت آموزش و پرورش كار جدي و مهمي در پيش دارد و بايد نسبت به ارتقا و استانداردسازي امتحانات دروس عمومي و اختصاصي سال آخر دوره دوم متوسطه اقدام كند. مسوولان آموزش و پرورش در اين جلسه اعلام كردند كارگروهي در اين خصوص و پيگيري امور مربوط به اين وزارتخانه تشكيل شده است.وي افزود: همچنين هر سه وزارتخانه در ايام تنظيم بودجه، بايد هزينه پياده‌سازي اين مصوبه را برآورد كرده و تقديم دولت كنند؛ ما از اين سه دستگاه حمايت خواهيم كرد و اميدواريم سازمان برنامه و بودجه همكاري‌هاي لازم را داشته باشند. به‌ طور مثال تصحيح الكترونيك سوالات تشريحي نياز به نرم‌افزار و سخت‌افزار خاص خود دارد و بايد بودجه لازم در لايحه بودجه ۱۴۰۱ پيش‌بيني شود. كبگانيان امنيت امتحانات نهايي و تصحيح سوالات امتحانات را از ديگر موضوعات مهم عنوان كرد و گفت: درخصوص وزن ۴۰درصدي كنكور، نگراني كمتري داريم ولي سازمان سنجش هم بايد كارهايي را انجام دهد. به‌طور مثال استاندارد‌سازي آزمون است؛ چراكه نتيجه اين آزمون تخصصي و كنكوري كه ۴۰درصد است، دو سال بايد معتبر باشد و ديگر مثل قبل نيست كه داوطلب موظف باشد، سريعا وارد دانشگاه شود.


اولويت‌بندي  ورود  دانشجويان به اختيار  دانشگاه‌ها  است
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: به دانشگاه‌ها اختيار داده‌ايم تا با توجه به امكاناتي كه دارند بتوانند براي ورود دانشجويان اولويت‌بندي كنند. به گزارش ايلنا، محمدعلي زلفي‌گل وزير علوم در مراسم نمادين آغاز سال تحصيلي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به آنچه كه همه شاهد هستيم امسال به معناي دقيق كلمه مي‌توان گفت كه انتظارات علمي دانشجويان محقق مي‌شود. او درخصوص ازسرگيري آموزش حضوري تصريح كرد: بخشي از آموزش حضوري براي دانشجويان تحصيلات تكميلي وجود داشت، اما در مورد دانشجويان سال اول كارشناسي ارشد و مقاطع كارشناسي براي ما اصل سلامتي آنها ملاك است.وزير علوم افزود: طي جلسه‌اي كه با روساي دانشگاه‌هاي وابسته به وزارت علوم داشتيم، مقرر شد تا دانشجويان با اولويت‌بندي ورودي‌هاي مختلف در دانشگاه‌ها حضور يابند. زلفي‌گل اضافه كرد: معاونان آموزشي دانشگاه‌ها برنامه‌ريزي مستقل خواهند داشت تا براي دانشجويان كارشناسي ارشد به دليل آنكه تعداد واحدهاي كمتري نسبت به دانشجويان كارشناسي دارند، تعداد كلاس‌هاي بيشتري را برگزار كنند و كمبود كلاس‌هاي‌شان جبران شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون