• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5068 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۸ آبان

خبرخوان

براي حداقل‌هاي صنعت نفت به ۳۰۰ ميليارد دلار نياز داريم
مرتضي بهروزي‌فر، كارشناس حوزه انرژي درباره احتمال اينكه كشور به واردكننده نفت و گاز تبديل شود، اظهار داشت: اگر بخواهيم حداقل‌ها را در صنعت نفت داشته باشيم 250 تا 300 ميليارد دلار پول لازم داريم، تا بتوانيم جايگاه قبلي‌مان را در اوپك به دست بياوريم. به عبارت ديگر اگر 160 ميليارد دلار هزينه نكنيم تبديل به واردكننده گاز خواهيم شد. وي افزود: اگر هزينه نكنيم و فقط بخواهيم شرايط فعلي را متناسب با افزايش تقاضا و نه بيشتر حفظ كنيم به صورت بالقوه تبديل به واردكننده نفت و گاز مي‌شويم.


هشدار كانون صرافان به سوءاستفاده از كارت ملي اشخاص
كانون صرافان در اطلاعيه‌اي خطاب به شركت‌هاي صرافي سراسر كشور نسبت به برخي سوءاستفاده‌ها از كارت‌هاي ملي اشخاص با تبليغات در فضاي مجازي هشدار داد. حسب اطلاعات واثق، برخي سودجويان در فضاي مجازي و پلتفرم‌هاي تبليغاتي تحت عناويني همچون «استخدام كارگر يك روزه صرافي‌ها» يا «كسب درآمد بدون سرمايه در صرافي» از عدم آگاهي اشخاص و در قبال پرداخت مبلغ ناچيز از اطلاعات هويتي و مشخصا كارت ملي مشاراليه اقدام به سوءاستفاده مي‌كنند؛ لذا موكدا اعلام و اخطار مي‌شود هر گونه سوءاستفاده از اطلاعات هويتي اشخاص تحت هر عنواني و همكاري صرافان به نحو آگاهانه يا عدم رعايت دستورالعمل‌هاي صادره در خصوص خريد و فروش ارز، بدون احراز هويت اشخاص از مصاديق تخلف بوده و بر اساس اختيارات و وظايف ذاتي نسبت به معرفي صرافي‌هاي متخلف به مراجع ذي‌صلاح اقدام خواهد كرد.


تورم تهران به ۴۱،۲ درصد رسيد

مسعود افشين، معاون آمار و اطلاعات سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان تهران از نرخ تورم سالانه ۴۱،۲ درصدي در مهرماه ۱۴۰۰ خبر داد. وي با اعلام اين خبر گفت: «به اين ترتيب درصد تغييرات شاخص نسبت به دوازده ماه منتهي به ‌‌ماه جاري نسبت به دوره مشابه سال قبل، معادل 41.2 درصد رشد داشته و مقدار اين شاخص در كل كشور 44.6 درصد بوده است و در مهرماه 1400 نرخ تورم سالانه گروه خوراكي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات 60.5 درصد بوده كه در مقايسه با ارقام ماه‌هاي خرداد الي مهر داراي روندي صعودي بوده است». معاون آمار و اطلاعات سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان تهران افزود: «مقدار اين شاخص در ماه‌هاي خرداد، تير، مرداد و شهريور به ترتيب 49.2 درصد، 52.4 درصد و 55.3 درصد و 58.2 درصد بوده است و بيشترين ميزان تغييرات نرخ تورم سالانه در اين گروه مربوط به زيرگروه‌هاي «روغن‌ها و چربي‌ها» و «ماهي‌ها و صدف‌داران» به ترتيب با 78.3 درصد و 73 درصد است».


ردپاي دلالان  در گراني دوباره زعفران
علي حسيني، عضو هيات‌رييسه شوراي ملي زعفران ضمن انتقاد از افزايش قيمت بي‌رويه زعفران در يك ماه اخير گفت: از اين افزايش قيمت‌ها سود ناچيزي به كشاورزان مي‌رسد و منافع كلان آن به جيب كساني مي‌رود كه در انبارهاي چند تني، زعفران‌ها را دپو كرده‌اند. وي با بيان اينكه قيمت زعفران نسبت به يك ماه گذشته دوبرابر شده است، گفت: بهتر است علت افزايش قيمت اين محصول از كساني پرسيده شود كه نقش اساسي در اين گراني دارند و سود چند برابري از موجودي انبارشان مي‌برند. وي ادامه داد: زعفران كالاي گرانبهايي است و ارزش بالايي دارد ولي افزايش قيمت آن بايد منطقي باشد و ضمن در نظر گرفتن حقوق توليدكننده، حق مصرف‌كننده را نيز در نظر داشته باشند. متاسفانه در زعفران قيمت‌ها به نحوي بالا مي‌رود كه انگار مصرف‌كننده داخلي هيچ حقي ندارد.


امكان سفر زميني به تركيه بعد از ۲ سال فراهم شد
محمدجواد هدايتي، مديركل دفتر ترانزيت و حمل و‌نقل بين‌الملل سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي از بازگشايي مرز زميني مسافري ايران و تركيه از هفته آينده خبر داد.وي درباره مذاكرات ايران و آذربايجان براي لغو دستورالعمل‌هاي جديد باكو نسبت به تردد كاميون‌هاي ايراني از مناطق تازه الحاق شده به خاك اين كشور اظهار كرد: تاكنون اتفاق تازه‌اي رخ نداده و دستورالعمل‌هاي قبلي دولت باكو در خصوص اخذ عوارض از كاميون‌هاي ايراني، همچنان در حال اجراست.


 كورس قيمتي انواع خودرو
بازار خودرو در مرداد ماه، ۳۱ روز گرم و پرشتاب را پشت سر گذاشت؛ نوسان قيمت‌ها در اين ماه به گونه‌اي بود كه هر چند روز يك بار افزايش‌هاي بين ۵ تا ۱۰ ميليون توماني براي انواع خودرو ثبت مي‌شد و خريداران نااميدتر از قبل بدون خريد از بازار خارج مي‌شدند. با ورود به شهريور ماه روند صعودي قيمت خودرو متوقف شد و قيمت‌ها يا ثابت ماند يا حداكثر يك تا دو ميليون تومان افزايش داشت. اين افزايش‌هاي چشمگير در حالي است كه وزير صمت دايم وعده بهبود بازار خودرو از طريق افزايش توليد و عرضه را مي‌دهد؛ وي ديروز هم اعلام كرد از هفته بعد ۷۰۰ دستگاه بيش از ظرفيت كنوني خودرو توليد و به بازار عرضه مي‌شود، همچنين خودروهاي باقيمانده در كف پاركينگ خودروسازان تكميل شده و به بازار عرضه خواهند شد؛ اما با اين حال با توجه به وضعيت بازار، به نظر مي‌رسد فعالان بازار خودرو هيچ برداشت مثبتي از اين صحبت‌ها ندارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون