• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5070 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۲۰ آبان

خبر جهان

كرملين: هيچ توافقي درباره ديدار پوتين- بايدن صورت نگرفته است

«ديميتري پسكوف» سخنگوي كرملين روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران درخصوص ديدار احتمالي «ولاديمير پوتين» و «جو بايدن» روساي جمهور روسيه و ايالات متحده امريكا تصريح كرد، هنوز هيچ توافقي درباره نشست ميان بايدن و پوتين صورت نگرفته است اما «همه‌چيز محتمل است.» بنا بر گزارش خبرگزاري روسي «تاس»، پسكوف در پاسخ به سوالي مبني بر اظهارنظر درباره برخي گزارش‌ها مبني بر احتمال برگزاري نشست آنلاين پوتين و بايدن قبل از پايان سال جاري ميلادي و احتمال برگزاري نشست حضوري آن دو در سال آينده ميلادي، توضيح داد: «در واقع، هر چيزي ممكن است.» روزنامه روسي «كامرسانت» پيش‌تر به نقل از برخي منابع گزارش داده بود كه رييس‌جمهور روسيه و ايالات متحده احتمالا قبل از سال جاري ميلادي به صورت ويديوكنفرانس ديدار مي‌كنند و اوايل سال آينده ميلادي نيز به صورت حضوري نشست برگزار خواهند كرد. پسكوف نيز قبل از اين گفته بود كه مسكو و واشنگتن به برقراري تماس‌هاي مستقيم بين روساي جمهور روسيه و امريكا در آينده‌اي نزديك علاقه‌مند هستند. طبق گزارش خبرگزاري تاس، «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه اواخر اكتبر ماه (ماه گذشته ميلادي) در حاشيه اجلاس 20 كشور صنعتي جهان موسوم به گروه 20 (G20) درباره تماس‌هاي سطح عالي روسيه و امريكا با بايدن بحث و گفت‌وگو كرده بود. وي همچنين به شبكه تلويزيوني «روسيه-1» گفته بود كه رييس‌جمهور امريكا براي تماس‌هاي بيشتر با همتاي روس خود ابراز تمايل كرده است. اواخر اسفند ماه 99، بايدن در مصاحبه با شبكه «اي بي‌سي نيوز»، با اتهام‌زني عليه رييس‌جمهور روسيه، گفت «ولاديمير پوتين» براي مداخله در انتخابات امريكا تاوان خواهد داد و او را «قاتل» توصيف كرد. از آن زمان جنجال بين دو رييس‌جمهور آغاز شد و پوتين نيز بايدن را دعوت كرد كه زنده در يك برنامه تلويزيوني با يكديگر بحث كنند كه بايدن نپذيرفت و از آن زمان گمانه‌زني‌هايي درباره ديدار روساي جمهور دو كشور روسيه و امريكا مطرح است. اظهارات سخنگوي پوتين درباره ضرورت ديدار روساي جمهور روسيه و امريكا در شرايطي مطرح شده كه اخيرا «ويليام برنز» رييس سازمان اطلاعات مركزي امريكا (سيا) به مسكو سفر كرد. طبق گزارش‌ها، رييس سيا در اين سفر با مقام ارشد اطلاعاتي روسيه ديدار دوجانبه ترتيب داد و همچنين با رييس‌جمهور روسيه به صورت تلفني گفت‌وگو كرد.


سفر وزير خارجه طالبان به پاكستان

«اميرخان متقي» وزير خارجه‌ دولت موقت روز چهارشنبه با استقبال معاون بخش تشريفات وزارت خارجه‌ پاكستان و فرستاده ويژه‌ پاكستان در امور افغانستان وارد فرودگاه اسلام‌‌آباد شد. روز دوشنبه وزارت خارجه طالبان گفت كه قرار است هياتي به سرپرستي «اميرخان متقي»، سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان، به پاكستان سفر كند. «عبدالقهار بلخي»، سخنگوي وزارت خارجه طالبان در اين باره گفت: اين هيات در ديدار با مقام‌هاي پاكستاني درخصوص روابط اقتصادي، ترانزيت، مهاجران و گسترش تسهيلات براي رفت و آمد مردم گفت‌وگو خواهد كرد. همچنين روزهاي گذشته رسانه‌هاي پاكستاني گزارش داده بودند كه شاه‌محمود قريشي؛ وزير خارجه پاكستان از امير خان متقي؛ سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان دعوت كرده تا به اسلام‌آباد سفر كند. به گزارش روزنامه اكسپرس تريبيون، منابع گفتند كه متقي دعوت همتاي پاكستاني خود را پذيرفته و قرار است در روزهاي آينده عازم اسلام‎آباد شود. طبق اين گزارش، در اين سفر مقامات طالبان و پاكستان درباره روابط دوجانبه گفت‌وگو خواهند كرد. يك مقام ارشد پاكستاني به اين روزنامه گفته كه هيات طالبان قرار است درباره طيف گسترده‌اي از مسائل با مقامات پاكستاني گفت‌وگو كند؛ اما اين ديدار به معني به‌رسميت شناختن دولت طالبان نخواهد بود. منابع گفته‌اند كه طالبان ضمن درك نگراني‌هاي جامعه جهاني آماده رسيدگي به آنها است؛ اما درباره تفسير دولت فراگير مسائلي وجود دارد. پيش از اين وزير خارجه پاكستان در سفر به كابل گفته بود كه شاهد تغييرات قابل مشاهده در رويكرد دولت طالبان در قبال پاكستان است.


مركل از پوتين خواست بلاروس را تحت فشار بگذارد

صدراعظم آلمان از ولاديمير پوتين درخواست كرد تا دولت بلاروس را درخصوص مساله بحران مهاجرتي در مرز بلاروس، تحت فشار قرار دهد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، آنگلا مركل، صدراعظم آلمان در تماس تلفني با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه گفت كه «ابزاري كردن مهاجران» توسط بلاروس كاري غيرانساني و غيرقابل قبول است و از پوتين خواست تا دولت بلاروس را در اين زمينه تحت فشار قرار دهد. كاخ كرملين پيش‌تر اتحاديه اروپا را مسوول بحران در مرز بين بلاروس و لهستان دانست و اعلام كرد اين اتحاديه در حفظ ارزش‌هاي خود ناكام مانده است و تلاش مي‌كند تا بلاروس را با برنامه‌هايي براي بستن بخشي از مرزها «خفه» كند. بيش از ۳۰ هزار مهاجر از ابتداي سال ۲۰۲۱ تلاش كرده‌اند تا از مرز لهستان-بلاروس عبور كنند. ورشو در مناطق هم مرز بلاروس، وضعيت فوق‌العاده اعلام كرده و بيش از ۱۰ هزار سرباز را به نزديكي مرز اعزام كرده است. همچنين طرف لهستاني يك حصار سيم خاردار بنا كرده است. در روزهاي اخير، چندين هزار مهاجر به مرز لهستان نزديك شدند و برخي از آنها سعي كردند تا حصار را از سر راه برداشته و وارد لهستان شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون