• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۰ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5088 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۱ آذر

ادامه از صفحه اول

نوری و اقتصاد آموزش و پرورش

 

 بخشی از بدهی‌های سال قبل را از بودجه سال جدید استفاده می‌کند و این باعث می‌شود تا همیشه این دستگاه درگیر مسائل مالی باشد و به همین دلیل وزیر- هر فردی باشد - در وهله اول به جای پرداختن به امور آموزشی و ارتقای کیفیت، باید به فکر تامین منابع و جبران کسری‌ها باشد و این امر سبب شده تا همواره تربیت و پرداختن به امور کلان آموزشی در حاشیه قرار بگیرد. به همین منظور ازآقای نوری، وزیر دولت سیزدهم که سابقه خدمت در بخش بودجه را دارد و آشنا به مسائل و مشکلات مالی در آموزش و پرورش است و چندی با نهادهای اقتصادی کلان کشور همکاری نزدیک داشته، پیشنهاد می‌شود به نکات زیر که توصیه‌های صاحب‌نظران در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش است توجه جامع‌تری داشته باشد:
1- در تعیین مباحثی مانند تعیین سهم بهینه بودجه آموزش ‌و پرورش از تولید ناخالص ملی، یا تعیین سهم بهینه بودجه پرسنلی (حقوق پرسنل) و بودجه غیرپرسنلی از کل بودجه آموزش ‌و پرورش، یا میزان بهینه تمرکز یا عدم تمرکز در سیاست‌های مدیریتی و بودجه‌ای آموزش‌ و پرورش که بحث‌هایی مطلقا اقتصادی هستند، حضور موثرتری داشته باشند به گونه‌ای که سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه کل کشور در مدت 4 سال دولت به 20 درصد برسد.
2- گردش مالی وزارت آموزش‌ و پرورش سالانه بیش از 260 ‌هزار ‌میلیارد تومان است؛ گردش مالی‌ای که اگر مطالعات اقتصادی موثری توسط تیم اقتصادی قوی انجام شود به گونه‌ای که دست‌کم یک درصد به بهره‌وری آن اضافه شود، صرفه مالی حاصله، از کل بودجه برخی وزارتخانه‌های کشور بیشتر است.
3- وزارت آموزش‌ و پرورش با مدیریت سالانه حدود 14‌ میلیارد نفرساعت از عمر کودکان و نوجوانان کشور در کلیدی‌ترین سال‌های شکل‌گیری مهارت‌ها و توانایی‌های‌شان، جایگاهی کلیدی در افزایش (یا کاهش) بهره‌وری اقتصادی کشور در دو دهه آینده را بر دوش دارد. اگر یک اقتصاددان کل عمرش را برای پژوهش‌هایی صرف کند که نهایتا بتواند فقط یک درصد به بهره‌وری این 14‌ میلیارد نفرساعت اضافه کند، این دستاورد به اندازه‌ای برای اقتصاد ملی ارزشمند خواهد بود که بعید است بتوان دستاوردی قابل مقایسه با آن را ارائه کرد. بدین ترتیب نقش وزیر در ساماندهی منابع اقتصادی این وزارتخانه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
4- بنابر پژوهش‌های اقتصادی متعدد، توسعه عدالت آموزشی و فقرزدایی آموزشی در رده‌های سنی پایه، کلیدی‌ترین رکن کاهش پایدار نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی در هر کشور است.  اگر ‌دولت سیزدهم و نیز وزیر جدید آموزش‌وپرورش ایشان بخواهند رشد قابل ‌توجهی در منابع مالی و سرمایه انسانی این وزارتخانه ایجاد کنند؛ باید موارد زیر را مطمح نظر قرار دهد.
الف- به کارگیری مدل‌های اقتصادی مربوط به «ارزیابی اثربخشی» برای کمی‌سازی جنبه‌های مختلف اثربخشی برنامه‌های مختلف وزارت آموزش‌وپرورش.
ب- شفافیت آماری به معنای انتشار منظم و عمومی آمارهای متنوع مربوط به جنبه‌های مختلف کیفیت آموزشی و عدالت آموزشی برای انجام پژوهش‌های کاربردی از سوی دانشجویان و اساتید و پژوهشگران اقتصادی.
 ج- بازنگری در تعریف مولفه‌های « ارتقای آموزش باکیفیت» متناظر به نیازهای بازار کار در دو دهه آینده و توانمندسازی تک‌تک دانش‌آموزان برای نیازهای بازار کار آینده. 
 د- کاهش تمرکزگرایی مدیریتی به مفهوم زمینه‌سازی برای تشویق نوآوری‌ها در تمامی بخش های آموزشی و اداری. 
 ه- به فعلیت رساندن مفهوم مدرسه‌محوری و زمینه‌سازی برای نقش‌آفرینی تمامی مدارس به‌ویژه مدارس مناطق محروم‌ در برنامه‌های کلان فقرزدایی و توانمندسازی آنان در راستای ارتقای کیفیت آموزش، سلامت جسمی، روحی و تغذیه.
امیدوارم صاحب نظران حوزه اقتصاد به‌ویژه اقتصاد آموزش و پرورش با ورود به این بحث نقش موثری را ایفا کنند تا این نهاد هم بتواند گره های اقتصادی خود را بگشاید و هم برای اقتصاد کشور مفید باشد به‌خصوص در زمینه فرهنگ اقتصاد که آموزش عمومی مثل حوزه بهداشت و درمان و آسیب های اجتماعی می تواند نقش آموزشی و پیشگیرانه ای داشته باشد.

 

ضرورت تغيير تفكر نظام سلامت 

قرباني كردن سلامت جامعه به بهاي سياست؟! در تقابل قرار دادن دين و دانش در پاسخ به پديده‌اي كه تاريخ بشر حكايت از برتري و موفقيت تفكر ايراني - اسلامي در پاسخ به بيماري‌هاي عالمگير داده است؟! عدم بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي ديني و مذهبي و عرفي در پاسخ به كوويد؟! ديدگاه منفعت‌طلبانه مديران سلامت درخصوص واكسن و درمان كوويد؟! قرنطينه‌هاي ابتر و صوري؟! عدم آينده‌نگري و سوء مديريت؟! و … ده‌ها و ده‌ها تصميم نادرست و خطرناك.
- اما در مورد ايدز؛ از يكسو معتقديم كه الگوي سرايت HIV به سرايت جنسي غالب شده و از ديگر سوي دستور منع توزيع وسايل پيشگيري از سرايت جنسي (مشخصا كاندوم) را صادر مي كنيم!
- خدمات تخصصي مرتبط با ايدز و به ويژه مشاوره و آزمايش داوطلبانه HIV موسوم به VCT را در مراكز و مكان‌هاي فاقد امكانات مشاوره‌اي و اساسا بدون مشاوره ارايه مي‌دهيم تا فجايعي نظير رخداد روستاي چنار محمودي رخ دهد! 
- از ارايه اطلاعات و آگاهي‌هاي حداقلي در زمينه سلامت جنسي به نوجوانان و جوانان و جمعيت‌هاي در معرض خطر نه تنها مانع مي‌شويم، بلكه طرح اين‌گونه مسائل را به مثابه جرم مي‌انگاريم!
- پاسخ به ايدز را كاملا دولتي و امنيتي مي‌كنيم تا ايدز همانند بسياري از آسيب‌ها در لايه هاي پنهان جامعه پنهان‌تر شود!
- ميليون‌ها دلار از سهم ايران در برنامه ايدز سازمان ملل موسوم به Global Fund را در مسيرهاي معلوم‌الحال و منافع شخصي به هدر مي‌دهيم و دريغ از يك ريال كه در مسير درست و به نفع مبتلايان صرف كنيم!
- داروي مجعول و تخيلي ايدز مي‌سازيم و جالب اينكه امروز حتي زير بار پذيرش وقوع چنين افتضاحي نمي‌رويم!
به نظر شما تيم تفكر نظام سلامت نبايد همانند ويروس‌ها دستخوش جهش، ارتقا و تغيير شوند؟!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون