• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5092 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۶ آذر

رييس كل بانك مركزي اعلام كرد

بيش از كل رشد پايه پولي، رشد درآمد ارزي داشته‌ايم

روز گذشته، عليرضا صالح آبادي، رييس كل بانك مركزي با بيان اينكه خوشبختانه در سال جاري دسترسي اين بانك به منابع ارزي كشور بهبود داشته، گفت: در مجموع دسترسي سيستم اقتصادي به منابع ارزي كشور بهبود قابل ملاحظه‌اي داشته است و از نظر ورود ارز به كشور در شرايط بسيار خوبي هستيم و پيش‌بيني اين است كه در آينده نزديك اوضاع روبه بهبود خواهد رفت.
صالح‌آبادي گفت: در سال جاري بازگشت ارز حاصل از صادرات غيرنفتي در سامانه نيما معادل 22.4 ميليارد دلار بوده است كه اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 45درصد افزايش داشته است. همچنين در سال جاري عرضه ارز در سامانه نيما توسط صادركنندگان معادل ۲۰ ميليارد دلار بوده است كه اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 70درصد افزايش داشته است. رييس كل بانك مركزي با اشاره به روند رو به رشد عرضه ارز در سامانه نيما، گفت: روز گذشته معادل 456 ميليون دلار در سامانه نيما عرضه شده است كه از اين ميزان 237 ميليون دلار با متوسط نرخ 23 هزار 400 تومان معامله شده است.
صالح‌آبادي با بيان اينكه تسهيل برگشت ارز حاصل از صادرات به كشور جزو برنامه‌هاي جدي بانك مركزي است و حتما آن را با مشوق‌هايي تسهيل خواهيم كرد، به جلسه اخير با برخي تشكل‌هاي اقتصادي اشاره و تصريح كرد: برخي صادركنندگان خرد در بخش‌هاي كشاورزي و ساير بخش‌هاي صادرات وجود دارند و با برخي اتحاديه‌ها و واردكنندگاني كه نياز به ارز آنها دارند به منظور تسهيل در كار بازگشت ارز حاصل از صادارت گفت‌وگو شده است. رييس شوراي پول و اعتبار افزود: بنابراين يكي از ضرورت‌ها كه به صورت جدي دنبال خواهد شد تقويت عرضه ارز به واسطه مشوق‌هاست و همچنين تقاضاهايي كه ممكن است خارج از بازار رسمي و نيما باشد تسهيل مي‌شود كه فعالان اقتصادي بتوانند از سامانه نيما ارز خود را تامين كنند. 
رييس كل بانك مركزي تاكيد كرد: در ماه‌هاي آينده و با تعاملاتي كه با حوزه نفت و ميعانات و وزارت نفت داريم وضعيت مطلوبي را در بازار حواله و اسكناس خواهيم داشت و مشكلي را در تامين نخواهيم داشت. صالح‌آبادي درباره تامين ارز بابت كالاهاي اساسي يادآور شد: خوشبختانه در هشت و ماه و نيمي كه از سال ابتداي گذشته است، حدود 11 ميليارد دلار براي واردات كالاهاي اساسي و دارو و نيز در حدود 1.5 ميليارد بابت واكسن كرونا تامين ارز صورت گرفته است. اين امر حاكي از آن است كه بانك مركزي در بحث تامين ارز كالاهاي اساسي مشكلي ندارد. 
رييس كل بانك مركزي با بيان اينكه در سال گذشته تورم بالايي را تجربه كرديم، گفت: دولت جديد كار خود را در نرخ‌هاي تورم بالا آغاز كرد ولي خوشبختانه در دو ماهه اخير نرخ تورم نقطه به نقطه در حال كاهش است. البته اين به معناي آن نيست كه تورم نداريم، بلكه به اين معناست كه رشد تورم كاهش يافته است. بر اين اساس در مهر و آبان تورم نقطه به نقطه 13.9درصد كاهش داشته و نرخ تورم دوازده ماهه نيز نزولي شده است و 2.5 واحد درصد كاهش در تورم سالانه رخ داده است.او درخصوص رشد پايه پولي عنوان كرد: رشد پايه پولي در سال گذشته، 30.1 درصد بوده است كه سهم خالص دارايي‌هاي خارجي بانك مركزي در رشد پايه پولي 34.8 واحد درصد بوده است. به اين معنا كه بيش از كل رشد پايه پولي، رشد سهم خالص دارايي‌هاي خارجي بانك مركزي رخ داده است كه در واقع به اين معناست كه بانك مركزي ارزهايي را با نرخ نيمايي به دولت پرداخت ‌كرده است، در حالي كه در بازار به نرخ 4200 يا ترجيحي عرضه مي‌كرده است. 
او در پايان خاطرنشان كرد: لذا براي كنترل تورم، رشد مقداري ترازنامه بانك‌ها را دنبال مي‌كنيم كه اين امر در همان مصوبه و در همان محدوده كنترل شود توسط بانك مركزي به جد دنبال مي‌شود. در كنار آن نيز كنترل اضافه برداشت بانك‌ها نيز يكي از موضوعاتي است كه آن را در ماه‌هاي آينده پي خواهيم گرفت تا بتوانيم كنترل تورم را نيز در اقتصاد كشورمان شاهد باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون