معلمان مطالبهگر، آموزش كارآمد
محمد داوري
كمتر زماني بوده كه مانند اين روزها معلم و معلمي بر سر زبانها افتاده و در راس اخبار رسانههاي داخلي و خارجي قرار گرفته باشد و كمتر سپهر عمومي و افكار عمومي مانند ماهها و هفتههاي اخير متوجه اين صنف و حرفه بوده است. هر چند هر كس كه چند كلاسي سواد دارد يا به درجات عالي تحصيلي رسيده با مدرسه و كلاس و درس و معلم آشناست و بسياري خاطرات نوستالوژيك از دوران مدرسه و معلمان خود دارد، اما آنچه اين روزها معلم و معلمي را به راس اخبار آورده و توجه همگان را جلب كرده وجه مطالبهگري معلمان است كه در اين راستا بايد پرسشي را مورد تامل قرار داد و آن پرسش اين است كه اين مطالبهگري چه نسبتي با كارآمدي نظام آموزشي دارد؟
بيترديد اين پرسش ابعاد گستردهاي دارد، اما براي طرح بحث اشارهاي كلي خواهم داشت تا شايد بهانهاي باشد براي ساير قلم به دستان حوزه آموزش و فعالان رسانهاي تشكلها تا بيشتر به آن بپردازند، چراكه به نظر ميرسد تصويري ناقص از مطالبهگري معلمان در ذهن عموم نقش بسته كه نيازمند اصلاح است تصويري كه مطالبه معيشتي به خاطر انعكاس ناقص رسانهها به ويژه صدا و سيما از مطالبات معلمان شكل گرفته و اين نگراني وجود دارد كه حرفه معلمي به خاطر آن بيش از گذشته آسيب ببيند و به جاي درست كردن ابرو چشم را كور كرده باشيم و بدتر اينكه نه تنها مساله معيشت معلم را حل نكنيم، بلكه منزلت آسيبديده او را هم لگدمال كنيم. متاسفانه توسط عموم مردم و مسوولان و رسانهها فقط شعارهاي معلمان در تجمعات شنيده ميشود شعارهايي كه البته لازم است شنيده شود اما بايد توجه داشت كه اين شعارها نوك كوه يخ مطالبات معلمان است و اگر به تاريخچه مطالبهگري معلمان نگاه جامعتري بيندازيم و علاوه بر شعارها، مقالات و مصاحبهها و تحليلها و تفسيرهاي كنشگران صنفي و مدني و رسانهاي معلمان را نظري بيندازيم در خواهيم يافت كه مطالبات معلمان در واقع يك نقطه محوري دارد و تمام آنچه توسط معلمان معترض فرياد ميشود براي رسيدن به آن نقطه محوري است كه در واقع مطالبه 15 ميليون دانشآموز و 30 ميليون والدين آنها نيز است و آن نقطه محوري چيزي نيست جز «كارآمدي نظام آموزش و پرورش» . كمتر كسي است كه در ناكارآمدي نظام آموزشي ما ترديد داشته باشد و كمتر كسي است كه محوريت معلم را نپذيرد، چراكه اگر معلم را از چرخه آموزش حذف كنيم ساير عناصر آموزشي بيمعنا خواهند شد و تمام عناصر انساني و غيرانساني از بالاترين سطح در وزارتخانه تا پايينترين و مهمترين سطح در مدرسه نقش پشتيبان دارند تا معلم نقش خود را به درستي ايفا كند، لذا هر مطالبهاي در ابعاد منزلتي، معرفتي، مهارتي و معيشتي كه براي ارتقاي حرفه معلمي صورت ميگيرد در اصل مطالبه كارآمدي نظام آموزشي است.