• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5118 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۸ دي

جلال جلالي‌زاده در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح كرد

وظايف صداوسيما در دلجويي از بازماندگان پرواز 752

خسارت انهدام هواپيماي اوكرايني را همه ملت ايران پرداختند

   آقاي جلالي‌زاده، نقش رسانه‌ها به‌خصوص صداوسيما را در مديريت و كاهش اين ميزان بي‌اعتمادي عمومي كه به ‌باور برخي ناظران در پي بعضي حوادث تلخ اين سال‌ها ازجمله انهدام هواپيماي اوكرايني شاهديم، چطور ارزيابي مي‌كنيد و فكر مي‌كنيد صداوسيما تا چه ميزان مي‌تواند در اين مسير نقش‌آفرين باشد؟
رسانه‌ها هميشه از جايگاه مهمي برخوردار هستند و ميزان و نقش تاثيرگذاري آنها به‌خصوص در اين سال‌هاي گذشته و دوران حاضر بسيار زياد است؛ ‎هم از جنبه مثبت و هم منفي. ‎اما معتقدم مسوولان نبايد طوري رفتار كرده كه فشار بر رسانه مانع از انجام وظايف‌شان شود. امروزه با توجه به اينكه فضاي مجازي گسترشي چشم‌گير يافته و همزمان شاهد سرعت بيش از پيش در انعكاس اخبار هستيم، قاعدتا نمي‌توان انتظار داشته باشد كه رسانه‌اي به عنوان يك تريبون واحد فعاليت كند و زبان مردم را ببندد يا مردم را قانع كند. در اين شرايط معتقدم ‎تنها بيان حقايق است كه مي‌تواند مردم را مجاب كند. اين درحالي است كه صداوسيما در تمامي اين سال‌ها در بزنگاه‌هاي گوناگون، بارها دچار اشتباه شده و متاسفانه نتوانسته افكار عمومي را قانع و جامعه را به سوي مسيري درست و منطقي هدايت كند.
  اخيرا باتوجه به فرارسيدن سالگرد حادثه انهدام هواپيماي اوكرايني، انتقادهايي نسبت ‌به پوشش مراسم سالگرد و نحوه اطلاع‌رساني درباره اصل موضوع مطرح شد؛ آيا شما هم به اين انتقاد قائليد و در اين صورت، به نظر شما، اولين و پررنگ‌ترين خطاي صداوسيما كدام است؟
وقتي يك هواپيماي مسافربري مورد اصابت موشك قرار‎گرفته و سقوط كرده و بهترين فرزندان اين مرز و بوم در پي آن درگذشته و فدا شدند، صداوسيما به عنوان رسانه رسمي دولت و حاكميت، بايد در عين گفتن حقيقت، به‌ نحوي رفتار كند كه به عنوان منبع صداقت و بيان حقيقت شناخته شود؛ نه اينكه به ‌نحوي در پوشش اخبار و تحولات عمل كند كه شهروندان هميشه چشم‌انتظار ديدن و شنيدن از رسانه‌هاي خارجي باشند. به هر حال وقتي شهروندان با سكوت صداوسيما نسبت ‌به يك رويداد مهم يا روايت غيرواقعي آن واقعه روبرو شوند، سراغ ديگر منابع خبري مي‌روند و رسانه‌هاي خارجي و فضاي مجازي نيز از اين فرصت استفاده كرده و در پوشش اخبار پيش مي‌افتند. به هر صورت وقتي خبري از چند كانال و منبع مختلف منتشر شود، هيچ رسانه ديگري نمي‌تواند جلوي آن را بگيرد يا آن را منقلب كند و تغيير دهد. ‎از اين جهت شايد بهترين راه اين باشد كه صداوسيما با انعكاس صحيح اخبار براي جبران گذشته اقدام كند. ضمن آنكه در مورد اصل اتفاقي كه درمورد اين پرواز رقم خورد، اگر اشتباهي شده بايد مسوولان پيشگام شده و از خانواده‌هاي كشته‌شدگان و عموم مردم عذرخواهي كنند. شايد آنچه باعث شده خانواده‌ها هنوز از رفتار مسوولان ناراحت باشند، همين مساله باشد كه مسوولان نتوانستند بازماندگان را مجاب كنند كه اشتباهي ناخواسته رقم خورده و به هر صورت حادثه‌اي اتفاق افتاده است.
  و درنهايت اينكه امروز وظيفه رسانه‌ها در جلب اعتماد از دسته رفته چيست؟ 
‎در پي اين حادثه، خسارتي سنگين متوجه همه ملت و كشور شده و همه ملت خسارت آن را پرداختند. ما متاسفانه بعضي از بهترين شهروندان اين سرزمين را از دست داديم و هنوز زمان چنداني از وقوع حادثه نگذشته و بازماندگان و خانواده‌هاي كشته‌شدگان هنوز به هيچ عنوان آرام نشده‌اند. درنتيجه به نظرم، هم صداوسيما و هم كساني كه مسوول اين كار هستند، بايد فعالانه رفتار كنند و ضمن عذرخواهي و دلجويي از بازماندگان و عموم مردم، تلاش كنند كه به نوعي رضايت خاطر خانواده‌هاي كشته‌شدگان را به دست آورند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون