چرا ايربگ خودروها در تصادف بهبهان باز نشد؟
ساعت ۷ و ۵۰ دقيقه صبح روز دوشنبه 20 ديماه به دليل مه شديد در محور مواصلاتي بهبهان - رامهرمز روبهروي روستاي دودانگه حدود ۵۹ خودرو دچار سانحه و تصادف زنجيرهاي شدند كه بر اثر اين حادثه ۴ خودرو دچار آتشسوزي شده و ۵ نفر جان خود را از دست داده و ۴۱ نفر نيز مصدوم شدند در ميان فوتيها يك نفر زن و مابقي مرد بودند.
پيمان پيرايش، مديركل نظارت بر اجراي استاندارد صنايع فلزي در اين باره گفته است: بايد در اين موضوع نخست بررسي شود آيا ايربگهاي سمت سرنشين قفل بوده كه باز نشده يا خير! در ضمن اگر پليس گزارش تخلف خودروساز را به ما ارايه كند، از مراجع قضايي پيگيري ميكنيم.
او در خصوص اظهارات اخير رييس پليس راهور مبني بر اينكه در حادثه تصادف بهبهان ايربگ هيچ خودرويي باز نشده است، اظهار داشت: تمام خودروهاي توليدي از سال 1389 مشمول استانداردهاي اجباري هستند و بايد آزمونهاي لازم را انجام دهند.
پيرايش با بيان اينكه حتي برخي آزمونها در خارج از كشور روي محصولات اعمال ميشود، افزود: تازماني كه اين آزمونها انجام نشود گواهي لازم براي اخذ مجوز شمارهگذاري صادر نخواهد شد. براساس همين مطلب اينكه محصولي از شركت خودروساز بدون لحاظ استانداردها خارج شود، غيرممكن است.
مديركل نظارت بر اجراي استاندارد صنايع فلزي سازمان ملي استاندارد ايران با تاكيد بر اينكه در آزمونها برخورد از روبهرو، عقب و سمت راست و چپ خودرو انجام ميشود، گفت: اين آزمونها نشان ميدهد كه در نهايت محصول امكان شمارهگذاري دارد يا خير.
او اضافه كرد: البته بايد دقت كرد خودروهاي حادثه ديده قبل از سال 89 توليد شدهاند يا خير، زيرا نصب ايربگ از سال 92 اجباري شده و از سال 89 استانداردهاي اجباري براي شمارهگذاري خودرو مورد تصويب قرار گرفته است.
مديركل نظارت بر اجراي استاندارد صنايع فلزي با اعلام اينكه بايد توجه كنيد كه اين حادثه بسيار شديد بوده است، گفت: پليس راهور مورد به مورد اگر گزارشي مبني بر تخلف خودروساز در اين حادثه دارد به ما اعلام كند كه ما از مراجع قضايي پيگيري كنيم. به عنوان نمونه اگر برخورد از روبهرو صورت گرفته و ايربگ باز نشد و پشت و سقف خودرو سالم است تخلف انجام شده و بايد پيگيري لازم صورت گيرد.
همچنين سردار كمال هاديانفر، رييس پليس راهور در واكنش به باز نشدن ايربگ خودروهاي حادثهديده گفته است؛ فوتيهاي ناشي از كرونا به ٢٠ نفر رسيده، اما تصادفات همواره هست و خواهد بود، به ازاي هر نفر فوتي، ٢٠ الي ۲۵ نفر مجروح و معلول داريم، امروز در سال ۱۴۰۰ رشد ١٢ درصدي در ترددهاي كشور و ١١ هزار و ۱۴۷ نفر جانباخته داشتيم.
رييس پليس راهور فرماندهي انتظامي كشور به حادثه تصادف بهبهان اشاره و تصريح كرد: در همين حادثه بهبهان كه بسيار دلخراش بود، ايربگ هيچ خودرويي باز نشد. چرا ارابه مرگ توليد ميكنيم؟ چرا استانداردها كنترل نميشود؟ چرا وزارت صمت كنترل نميكند؟ حتما بايد خودروسازها در اين حادثه به مراجع قضايي معرفي شوند. اينكه بگوييم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشتهاند درست است اما سازمانهاي مربوط چه نقشي داشتند؟
رييس پليس راهور انتظامي گفت: در ناوگان بار و مسافر ۲۱۰۰ كشته داشتيم كه بيشترين كشتهها براي تريلي و كاميون است. رانندگان كاميون و تريلي بهترين رانندگان هستند اما شاهد حوادث زيادي از سوي آنها هستيم.
وي افزود: شركتهاي اتوبوسراني نيز مسوول هستند؛ اتوبوسها را كنترل كنند؛ سرنشينان بايد كمربند ايمني را ببندند؛ همچنين موتورسواران كه قشر زحمتكش بوده و ۸۵ درصد براي تامين معاش از موتوسيكلت استفاده ميكنند بايد مقررات را رعايت كرده و در اتوبانها خلاف جهت حركت نكنند، چراكه در صورت تصادف، سهم تقصير برايشان تعيين ميشود.
گفتني است؛ قيمت خودروي داخلي به دليل شرايط تورمي و افزايش هزينههاي توليد، در ماههاي گذشته دوباره افزايش پيدا كرده، اما بيكيفيت بودن اين خودروها كماكان به قوت خود باقي است. خودروهايي كه در اين سالها از سوي مردم ارابههاي مرگ لقب گرفتهاند، به دلايلي چون نبود بازار رقابتي و گزينههاي انتخابي ديگر و همچنين قيمتهاي سرسامآور معدود خودروهاي باكيفيت خارجي در كشور، ايرانيها همچنان ناچار به استفاده از همين خودروها هستند.
در چنين شرايطي كيفيت و امكانات جانبي، آخرين درجه اهميت را در انتخاب و خريد خودرو از سوي مردم دارد كه منجر به تكرار حوادث خونبار جادهاي در كشور ميشود. بر اساس آمارها امروز ۳۲ درصد از فوتيها مربوط به سرنشين خودروها هستند. ۲۵ درصد فوتشدگان، رانندگان هستند كه عامل مرگ ديگران نيز ميشوند؛ ۲۴ درصد فوتشدگان، موتورسواران و ۱۹ درصد عابران پياده هستند.