بيانيه «حزب مجمع ايثارگران» در حمايت از مطالبات قانوني فرهنگيان
در ماههاي اخير كشورمان شاهد ظهور نارضايتي و بروز اعتراض فرهنگيان و معلمان زحمتكش در ارتباط با تصويب لايحه «نظام رتبهبندي معلمان» در مجلس شوراي اسلامي بوده است؛ موضوعي كه ريشه در گذشتههاي دور دارد و بارها مطرح شده است و متاسفانه هربار به جاي انجام گفتوگو با نمايندگان معلمان و يافتن راهي براي تامين حقوق آنان، با انتساب اين حركت اعتراضي به احزاب و گروههاي سياسي، با واكنشهايي از جنس شنيده نشدن و سركوب مواجه شده و درنهايت تبديل به آتش زير خاكستر شده است. در وضعيتي كه نظام آموزش و پرورش با كاستيهاي فراوانش، چشمانداز نگرانكنندهاي داشته و نيازمند تغيير و تحول اساسي است و در حالي كه كمتوجهي به جايگاه رفيع معلم، به منزلت اجتماعي اين قشر تاثيرگذار آسيب جدي زده است، بيپاسخ گذاشتن مطالبات و دغدغههاي معيشتي فرهنگيان، پيامدهاي غيرقابل جبراني براي كشور و نظام خواهد داشت و آثار تخريبي آن نه تنها جامعه فرهنگيان را دچار مشكل خواهد كرد بلكه دانشآموزان و خانوادههاي آنان را نيز در معرض بياعتمادي گستردهتر قرار خواهد داد. معلمان همواره تلاش كردهاند با برجسته كردن وجه معنوي كار معلمي، مشكلات معيشتي و عدم امنيت شغلي خود را در مقابل ديدگان دانشآموزان كتمان نمايند اما با توجه به عدم تامين نيازهاي اوليه زندگي مجبور به انتخاب مشاغل دوم و بعضا سوم شدهاند و بدينترتيب علاوه بر كاهش وجهه اجتماعي معلمان، دانشآموزان نيز عملا با افت كيفي آموزش مواجه شدهاند. معلمان برخلاف ساير كاركنان دولت، مجبورند اوقات فراغت خود را صرف اموري كنند كه مرتبط با آموزش است (مطالعه و پژوهش، تهيه جزوات و محتواي درسي براي تدريس، رسيدگي به تكاليف دانشآموزان، تهيه سوالات آزمونها و تصحيح آنها و...) اما هيچجا ديده نميشود و اين قشر زحمتكش، علاوه بر عدم بهرهمندي از حق «رتبهبندي» حتي از حقوقي مانند «سختيكار» كه بسياري از مشاغل از آن استفاده ميكنند، برخوردار نبوده است. دردناكترين و آزاردهندهترين مساله براي فرهنگيان، نوع برخورد مسوولان ذيربط درخصوص تعداد زياد فرهنگيان است كه بدون توجه به مسووليت خطير انسانسازي و تعداد بسيار زياد دانشآموزان در ايران و عدم رعايت استانداردهاي كلاس آموزش در مقايسه با ساير كشورها، مطرح ميكنند بهگونهاي كه گويي فرهنگيان مازاد بر نياز كشور بوده و به دولت تحميل شدهاند. «حزب مجمع ايثارگران» ضمن حمايت از مطالبات قانوني و معقول معلمان و فرهنگيان كشور پيشنهاد ميكند: از نمايندگان تشكلهاي صنفي فرهنگيان و نيز كارشناسان و صاحبنظران براي حضور در كميسيونهاي مربوطه و تنظيم قوانين و بودجه مربوط به فرهنگيان دعوت به عمل آيد و مسير گفتوگو و تعامل با نمايندگان اين قشر تاثيرگذار اجتماعي هموار شود./ در تبصره ۳ ماده ۶ لايحه نظام رتبهبندي معلمان عبارت «منوط به تامين بودجه» حذف شده و دولت «مكلف» يا «موظف» به اجراي رتبهبندي ميباشد، جايگزين شود. / حداقل دستمزد معلمان به گونهاي تعيين شود كه هيچ معلمي زير خط فقر نباشد. / بحث حقوق و ديون معلمان را از طرح رتبهبندي جدا كرده و با توجه به ماهيت متفاوت هر كدام، براي عملي كردن همه مطالبات اقدام شود. / معلمان رنجديدهاي كه تنها به دليل اعتراض مدني به اوضاع كنوني و معيشتي زنداني هستند هرچه سريعتر آزاد شوند. / سندهاي بالادستي نظير برنامه توسعه، سند چشمانداز و سند تحول به صورت دقيق و كامل و در زمان معين اجرايي شود. /توجه ويژه به مقوله عدالت آموزشي با تمركز بر مناطق كمبرخوردار، عشايري، مرزي و... صورت پذيرد. / شرايط استخدام معلمان خريد خدمات آموزشي فراهم شود. / طبق اصل ۳۰ قانون اساسي، آموزش رايگان در تمام مناطق كشور، ساري و جاري گردد. در انتها «حزب مجمع ايثارگران» ضمن اعلام همبستگي با اعتراضات مدني و بحق اين قشر عظيم و دلسوز از دولت و مسوولان ميخواهد به مطالبات قانوني فرهنگيان توجه مضاعف نمايند تا ضمن ارزش نهادن به منزلت معلمان، فضايي به دور از تنش براي آموزش نسل آيندهساز كشور فراهم شود.