در بازار خودرو چه ميگذرد؟
شگرد تازه دلالان
براي افزايش قيمت خودرو
در حالي كه معاملهگران از توقف معاملات در بازار خودرو خبر ميدهند، برخي فعالان اين بازار در فضاي مجازي شگردي تازه را براي پيشگيري از ريزش قيمت در دستور كار قرار دادهاند. بازار خودرو تحتتاثير دو اتفاق مهم قرار دارد؛ از يك سو ركود شديد بازار اين انتظار را در ميان خريداران و فعالان ايجاد كرده كه بهاي خودرو دستخوش كاهش شود. از سوي ديگر مذاكرات وين با مخابره سيگنال مثبت، سبب شده است احتمال ريزش قيمتها حتي از سوي رييس اتحاديه نمايشگاهداران مطرح شود. قيمت خودرو در هفتههاي اخير رشدي قابل توجه را تجربه كرده و گزارشها نشان ميدهد پرايد حتي قيمت باورنكردني ۱۹۱ ميليون تومان را نيز در كارنامه خود ثبت كرده است. با اين حال گزارشهاي رسيده نشان ميدهد خريد و فروش چنداني بر اين قيمتها صورت نميگيرد. خبرآنلاين در تماس با آگهيدهندگان براي اطلاع از قيمتها دريافت كه بخش مهمي از آنها حاضر به تخفيف در صورت خريد قطعي هستند، اما بالا نگه داشتن قيمت با اين هدف صورت ميگيرد كه اگر كاهش قيمتي در اثر توافق وين رخ داد، بهاي خودرو كاهش چندان بزرگي را تجربه نكند. يك آگهيدهنده در بازار كه قيمتي بالاتر از هفته گذشته را براي خودروي خود در آگهي برگزيده بود در پاسخ به اين سوال كه دليل بالا رفتن قيمت چيست، گفت: جاي تخفيف گذاشتيم. از سوي ديگر خريداران خودرو نيز منتظرند قيمتها با كاهشي هر چند اندك روبرو شوند تا بلكه شرايط براي خريد مهيا شود. صنعت خودرو اين روزها با بحراني بسيار جدي و عميق روبروست. انتقاداتي كه به كيفيت خودروهاي ايراني وارد شد در كنار بالا بودن قيمت در عين كاهش شديد قدرت خريد همگي سبب شد صنعت خودروي ايران با نگاه نقادانه افكار عمومي مواجه شود. سيگنالهاي رسيده از وين نشان ميدهد توافق به زودي حاصل خواهد شد. برخي گزارشهاي رسيده دلالت بر آن دارد كه پيشنويس توافق قابل دستيابي است. ميخاييل اوليانوف، مذاكرهكننده ارشد روسيه در توييتي نوشت كه گفتوگوهاي ايران و هياتهاي اروپايي به نقطه حساسي رسيده است و به زودي پيشنويس توافق وين تنظيم ميشود. اينها همگي نشاندهنده ان است كه توافق در وين قابل حصول است. رييس اتحاديه نمايشگاهداران، سعيد موتمني نيز بر اين اعتقاد است كه قيمتها در اين صورت دستخوش كاهش ميشود. اين در حالي است كه معاملهگران بازار به استناد اضافه شدن ماليات جديد به خريداران خودرو از كارخانههاي خودروسازي از يك سو و مشخص نبودن امكان ورود يا عدم ورود خودروهاي خارجي از سوي ديگر ميگويند آينده واردات خودرو چندان روشن نيست و احتمالا ريزش قيمتها كمتر از انتظارات شكل گرفته در جامعه باشد. هر چند برخي نمايندگان مجلس مكرر استناد به قطعي بودن واردات خودرو ميكنند، تكليف طرح واردات خودرو روشن نيست و اين طرح براي سومينبار است كه در كميسيون تلفيق تصويب ميشود يا از شوراي نگهبان برگشت ميخورد يا از مجمع تشخيص مصلحت نظام و حالا دوباره اين طرح براي بررسي به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال شده و مشخص نيست كه اين بار واردات خودرو آزاد شود يا خير؟ از اين رو بسيار احتمال آزاد شدن واردات خودرو را بسيار كم ميدانند. از سوي ديگر برخي برآوردها نشان ميدهد بيش از هشتاد درصد از كساني كه خودروي صفر خريدهاند، با هدف سرمايهگذاري و نه مصرف شخصي چنين اقدامي را انجام دادهاند. اين دسته از افراد كه به قصد سرمايهگذاري خودرو خريدهاند، از عرضه خودرو با قيمتهاي بسيار پايين خودداري كرده و خودروهاي خود را در پاركينگ نگهداري ميكنند. فعالان بازار خودرو معتقدند قيمت خودرو تنها در صورتي ميتواند دستخوش كاهش شود كه تورم عمومي مهار شود و در نتيجه در طول زمان قيمت خودرو خود را با كاهش كمتر تورم منطبق خواهد كرد.