• ۱۴۰۳ جمعه ۲۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5138 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۱ بهمن

خبرخوان

ميزباني لاكچري  از  سربازان  غايب  در  بودجه
خريد سربازي بعد از سه سال توقف بار ديگر در حال برگشت به بودجه است، اما مصوبه كميسيون تلفيق براي خريد، ‌عجيب و قابل تامل بوده و بيانگر افزايش هزينه تا ۲۴۰۰ درصدي نسبت به آخرين دوره فروش در بودجه ۱۳۹۷ است. اخيرا در جريان بررسي لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ در كميسيون تلفيق مجلس، موضوع خريد سربازي مصوب شد كه طي آن دارندگان مدرك تحصيلي كارداني و كمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ ميليون تومان، كارشناسي و كارشناسي ارشد با ۴۰۰ ميليون تومان و دارندگان مدرك پزشكي عمومي و دكتراي تخصصي و بالاتر از آن در تمامي رشته‌ها با پرداخت ۶۰۰ ميليون تومان امكان خريد و معافيت خواهند داشت. همچنين مشمولان متاهل به ازاي هر فرزند از ۲۰‌درصد تخفيف تا سقف حداكثر ۶۰ درصد و افراد متاهل تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي از تخفيف ۵۰ درصدي برخوردار خواهند شد. اين مصوبه در حالي بوده كه دولت چنين پيشنهادي در لايحه نداشت و تاكنون نيز نسبت به آن واكنش نشان نداده است، همچنين در اهم آن نظر ستاد كل نيروهاي مسلح مطرح است كه اعلام سخنگوي كميسيون تلفيق نشان مي‌دهد حتي با اين ستاد هنوز مشورت هم نشده است، بر اين اساس راي آوردن مصوبه در صحن علني و بعد از آن نظر شوراي نگهبان حائز اهميت است.


افزايش ۱۸ درصدي  مبادلات ايران  و  ايالات متحده

در سال‌هاي اخير ميزان تجارت تهران و واشنگتن تحت تاثير مسائل سياسي بوده است. به‌طوري‌كه ميزان تجارت ايران و ايالات متحده امريكا در سال ۹۹ نزديك به ۸۰ ميليون دلار بوده كه رقم ناچيزي در تجارت جهاني است. در آمار منتشره سازمان توسعه تجارت به استناد آمار گمرك ميزان تجارت دو كشور ۷۹ ميليون و ۹۷۲ هزار دلار در سال ۹۹ بوده كه از اين ميان تنها ۱۳۶ هزار دلار صادرات ايران به امريكا و در مقابل ۷۹ ميليون و ۸۳۶ ميليون دلار واردات از اين كشور بوده است. اين آمار حاكي از كاهش ۳۹ درصدي نسبت به سال پيش از آن دارد. در سال ۱۴۰۰ ميزان تجارت تهران- واشنگتن به ۶۹ ميليون و ۵۹۴ هزار دلار رسيده كه افزايش ۱۸ درصدي را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان مي‌دهد.


چرا تخم‌مرغ‌ها كوچك شده‌اند؟
در ماه‌هاي اخير اندازه تخم‌مرغ‌هايي كه به بازار عرضه مي‌شوند بسيار كوچك و موجب تعجب خريداران شده است. در اين راستا، ناصر نبي‌پور، رييس هيات‌مديره اتحاديه مرغ تخم‌گذار استان تهران درباره دلايل كوچك شدن سايز تخم‌مرغ‌ها گفت: دليل اين مساله آن است كه جوجه‌ريزي زياد شده و مرغ‌ها خيلي جوان هستند. زماني كه سن مرغ كم باشد اندازه تخم‌مرغ هم كوچك مي‌شود و هر چه مرغ پيرتر مي‌شود اندازه تخم‌مرغ نيز بزرگ‌تر خواهد شد. وي اضافه كرد: بسياري از مرغ‌هايي كه در حال حاضر تخم مي‌كنند حدود هشت ماه سن دارند و همين مساله روي اندازه تخم‌مرغ توليدي موثر است.


علت كندن هر روزه  خيابان‌ها چيست؟
مسعودرضا ثامني، معاون مهندسي و توسعه شركت فاضلاب تهران علت كندن چندباره خيابان‌هاي تهران براي فاضلاب را تشريح كرد و گفت: اين موضوع دلايل متعددي دارد و عمدتا به دليل اينكه بايد هماهنگي بين بخش‌هاي مختلف صورت بگيرد، مجبور به انجام اين كار هستيم. ثامني، با بيان اينكه در حالت معمول يك‌بار طرح شبكه جمع‌آوري فاضلاب اجرا مي‌شود و يك‌بار نصب انشعاب روي خطي كه كار شده است، صورت مي‌گيرد، اظهار كرد: نمي‌توان به‌طور همزمان هم شبكه را اجرا و هم نصب انشعاب را انجا‌م داد. وي درباره چرايي اين مساله، اظهار كرد: ممكن است يكي از محله‌ها آماده نصب انشعاب باشد اما شهرداري به ما اجازه نمي‌دهد كه خيابان‌هاي آن محله به‌طور كامل كنده شود و مردم نتوانند به امور خود برسند، به همين دليل مجبور هستيم اين كارها را به صورت مرحله‌اي انجام fدهيم.


پرايد ۱۹۰ ميليون تومان را  رد كرد
ابراهيم مدديان رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران خودروي تبريز اظهار داشت: با اينكه دلار ۲ هزار تومان ارزان‌تر شده اما هيچ تغييري در قيمت بازار خودرو به وجود نيامده است. دست‌هايي هستند كه بازار را نگه داشته‌اند و نمي‌خواهند وضعيت آن تغيير كند.  وي در ادامه اضافه كرد: چند ماه پيش گفتند كه با افزايش 18 درصدي قيمت خودرو تيراژ توليد خودرو و عرضه آن را افزايش مي‌دهند اما نتوانستند اين كار را انجام دهند. درحالي كه 140 هزار خودرو دپو كرده‌اند و عرضه نمي‌كنند. خودروسازها با عدم عرضه مي‌خواهند قيمت را افزايش دهند. هيچ يك از وعده‌هايي كه در اين مورد داده شد عملياتي نشده است. رييس اتحاديه نمايشگاه‌داران خودروي تبريز با اشاره به نرخ روز خودرو گفت: پرايد 131 حدود 172 تا 173 ميليون تومان، پرايد 111 حدود 192 ميليون تومان، پژو 405 به ميزان 265 ميليون تومان، سمند LX 270 ميليون تومان و پژو پارس 283 ميليون تومان در بازار خريد و فروش مي‌شود. همچنين قيمت دنا پلاس 417 ميليون تومان، دنا 365 ميليون تومان و پژو 206 تيپ 2 حدود 270 ميليون تومان  است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون