• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5139 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۲ بهمن

اشلي بارتي فاتح تنيس آزاد استراليا شد

قاتل امريكايي‌ها جام قهرماني را در خانه نگه داشت

مرضيه حسين‌خاني

اشلي بارتي در فينال مسابقات تنيس آزاد استراليا دانيل كالينز را شكست داد و اولين زن استراليايي لقب گرفت كه در ۴۴ سال گذشته موفق شد در كشور خودش قهرماني را به دست بياورد. 

قهرماني بارتي يك قهرماني باور نكردني است. او بدون اينكه حتي يك ست را در طول مسابقات واگذار كند، توانست به جام دست پيدا كند. او دو هفته بدون از دست دادن يك ست را در تنيس آزاد استراليا تجربه كرد. 
بارتي در بازي فينال در ست دوم با حساب ۵ بر يك از حريف عقب افتاد و همه تصور كردند بالاخره او حداقل يك ست را واگذار خواهد كرد، اما اين اتفاق رخ نداد. بارتي در حضور هموطنانش با كامبكي باشكوه درنهايت بازي را به تساوي كشاند و در تاي بريك كار حريف امريكايي‌اش را يكسره كرد. بارتي در ست نخست ۶ بر ۳ پيروز شده بود. 
كريس اونيل در سال ۱۹۷۸ آخرين زن استراليايي بود كه توانست جام قهرماني تنيس آزاد استراليا را در خانه نگه دارد. سال‌ها بود تنيسورهاي استراليايي حسرت به دست آوردن اين جام را به دور بعد موكول مي‌كردند. 
بارتي در ست نخست دو بار موفق شد گيم سرو حريف را بريك كند. اين كار براي اينكه زن شماره يك تنيس جهان ست اول را به سود خود خاتمه دهد كاملا كافي بود.  كالينز خيلي زود به خودش آمد و جواب محكمي به بارتي داد. حريف امريكايي با ضربات زميني پرقدرت و بازي پرفشار در ست دوم در گيم‌هاي دوم و ششم سرو اشلي را بريك كرد. اتفاقي كه كسي در سالن مسابقات نمي‌خواست باور كند. كالينز ۵ بر يك پيش افتاد.  كالينز دو بار فرصت داشت در گيم سرو خودش كار را تمام كند و برنده ست دوم شود. او اگر يك گيم برنده مي‌شد اين شانس را پيدا مي‌كرد تا در ست سوم به سمت نخستين عنوان گرانداسلم خود يورش ببرد. با اين حال بارتي اصلا قصد نداشت ركورد عالي‌اش در اين تورنمنت را از دست بدهد. 
كالينز در گيم هفتم ۳۰ بر صفر پيش افتاد؛ يك فرصت عالي براي برنده شدن ست، اما زماني كه بارتي روي سرو دوم او امتياز را به دست آورد كالينز از لحاظ روحي تحت تاثير قرار گرفت، مخصوصا كه جو سالن به ‌شدت عليه او بود. بارتي ۵ گيم از ۶ گيم بعدي در ست دوم پيروز شد و كار به تاي‌بريك كشيد؛ جايي كه او در آن مهارت دارد. بارتي در تاي‌بريك نفس حريف را بريد و ۴ بر صفر جلو افتاد و درنهايت ۷ بر ۲ كار را به اتمام رساند. اين لحظه پاياني مسابقه بود. 
در پايان بازي بارتي به كالينز تبريك گفت. بارتي حريفش را خطاب قرار داد و او را شايسته قرار گرفتن در جمع 10 تنيسور برتر دنيا دانست. بارتي گفت: «مي‌دانم در آينده براي بسياري از عناوين قهرماني خواهي جنگيد.»
تنيسور ۲۵ ساله استراليايي بعد از مرخصي گرفتن و غيبت در تمام گرنداسلم‌هاي سال‌هاي ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به دوران حرفه‌اي خود بازگشت. بارتي حتي پس از اينكه در سه گرنداسلم سال ۲۰۱۴ در همان دور نخست قصد داشت تنيس را رها كند و به سمت كريكت برود؛ اتفاقي كه نيفتاد. 
او حالا داراي عناوين قهرماني در سه گرنداسلم از چهار گرنداسلم اصلي است. او علاوه بر زمين سخت استراليا در چمن ويمبلدون در سال گذشته و زمين خاكي رولان گاروس در سال ۲۰۱۹ به عنوان قهرماني دست پيدا كرده است. ويترين اشلي تنها يواس اوپن را كم دارد. بارتي يكي از دو بازيكن فعال زن تنيس در دنياست كه در سه گرنداسلم قهرمان شده است. نفر دوم سرنا ويليامز است كه به سال‌هاي پاياني دوران حرفه‌اي خود رسيده.  اوون گولاگونگ نماد تنيس استراليا با هفت قهرماني گرنداسلم و بهترين ورزشكار بومي استراليا سورپرايز مراسم فينال بود. او جام قهرماني را به اشلي بارتي نماد نسل جديد تنس استراليا اهدا كرد.  كالينز ۲۸ ساله چهارمين امريكايي پياپي بود كه در اوپن استراليا به مصاف بارتي رفت. پيش از او آماندا آنيسيموا، جسيكا پگولا و مديسون كيز با بارتي مسابقه دادند و شكست خوردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون