• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5139 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۲ بهمن

اقتصاد بين الملل

درخواست دولت تركيه از مردم براي كنار گذاشتن دلار به نفع لير
دولت تركيه طرح خود براي نجات لير را به مرحله جديدي رسانده و كمپيني تبليغاتي به راه انداخته تا مردم را متقاعد كند پس‌اندازهاي خود را به ارز داخلي تغيير دهند. دولت تركيه با منتشر كردن ويدئويي در تلويزيون ملي و شبكه‌هاي اجتماعي در روز يكشنبه از شهروندان تشكر كرده و از آنها خواسته سرمايه‌ها و منابع مالي خود را در حساب‌هاي مدت‌دار لير سرمايه‌گذاري كنند تا از آسيب‌هاي نوسانات ارزي در امان باشند.ارزش لير طي سال‌هاي اخير به‌شدت در برابر دلار امريكا پايين آمده و در پايان سال گذشته ميلادي تا حد بي‌سابقه‌اي كاهش‌يافته است. رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه در 20 دسامبر اقداماتي براي توقف روند سقوط ارزش لير اتخاذ كرد و ارز تركيه از آن زمان نسبتاً ثابت مانده است.


اتحاديه اروپا در حال مذاكره براي واردات گاز
جوزف بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت اين اتحاديه در حال مذاكره درمورد واردات گاز از امريكا، قطر و آذربايجان در صورت توقف عرضه گاز روسيه است. او اظهار داشت: «ما براي شكست ديپلماسي آماده‌ايم و تمام گزينه‌ها را در نظر مي‌گيريم كه شامل همكاري با شركاي‌مان مانند امريكا، قطر و آذربايجان درمورد عرضه گاز در صورت تصميم تركيه براي كاهش يا توقف صادرات گاز مي‌شود».قبلاً گزارش‌شده بود كه اتحاديه اروپا در حال مذاكره براي يك معامله‌ پاياپاي با چندين كشور جهت جلوگيري از قطع عرضه گاز به اروپاست كه احتمالاً به‌خاطر درگيري بين روسيه و اوكراين اتفاق مي‌افتد. طبق اين گزارشات، اتحاديه اروپا در حال مذاكره براي معاملات پاياپاي با قطر و نروژ است و از نزديك با الجزاير و مصر و همچنين كشورهاي آسيايي هم در ارتباط است تا به يك قرارداد احتمالي برسد.


هشدار فائو در مورد بي‌ثبات شدن بازار غلات دنيا با تشديد بحران اوكراين
سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد (فائو) اعلام كرد درگيري‌هاي بين روسيه و اوكراين تاثير منفي بر بازار غلات جهان خواهد گذاشت چون هر دو كشور از توليدكنندگان بزرگ غلات در دنيا هستند. اما هنوز نمي‌توان ميزان خسارت احتمالي اين درگيري‌ها را محاسبه كرد، چون قيمت مواد غذايي به عوامل مختلفي بستگي دارد.بسياري از رسانه‌هاي غربي و چندين تن از مقامات امريكا از نوامبر 2021 در مورد حمله‌ قريب‌الوقوع روسيه به اوكراين هشدار داده‌اند. كاخ‌سفيد و برخي متحدين امريكا كرملين را تهديد به وضع تحريم‌هاي فلج‌كننده در صورت حمله نظامي كرده‌اند و حركت سربازان روسيه در مرز با اوكراين را نشانه اين نيت مسكو مي‌دانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون