• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5154 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱ اسفند

چقدر عجيب است كه از استقلال انتقاد مي‌شود!

فقط گوارديولا بهتر از مجيدي نتيجه گرفته

علي ولي‌اللهي

 

همان‌طوركه برخي به شكل عجيبي بردهاي تيم ملي به همراه اسكوچيچ را شانسي مي‌دانند و از عملكرد سرمربي كروات انتقاد مي‌كنند، عده‌اي نمايش استقلال در ليگ برتر را هم زير سوال مي‌برند. بدون اينكه متوجه باشند «بردن همه‌چيز را حل مي‌كند.» استقلال با برد مقابل تراكتور در زمين حريف ششمين برد متوالي‌اش را جشن گرفت و فاصله‌ سه امتيازي‌اش را در صدر جدول با پرسپوليس حفظ كرد. تك‌گل آبي‌ها را اميرحسين حسين‌زاده زد. استقلال در حالي اين برد را به دست آورد كه هنوز تيم بدون شكست ليگ است و از ۱۸ بازي آمار خيره‌كننده ۱۳ برد و ۵ تساوي را به دست آورده. تيم فرهاد مجيدي ۷۲ درصد برد در اين فصل ثبت كرده و ۸۲ درصد امتيازات ممكن را به دست آورده. اين آماري است كه در هر جاي دنيا فوق‌العاده به حساب مي‌آيد. از فوتبال اروپا تا فوتبال ايران. 
در تمام پنج ليگ معتبر اروپايي امسال تنها منچسترسيتي ميانگين امتيازي بيشتري از استقلال به دست آورده است. سيتيزين‌ها تا به اينجاي فصل ۸۴ درصد امتيازات را دشت كرده‌اند. با اين توضيح كه آنها دو باخت در كارنامه دارند و استقلال بدون باخت است. ساير تيم‌هاي صدرنشين ليگ‌هاي معتبر اروپايي شرايط ضعيف‌تري از استقلال داشته‌اند. رئال‌مادريد ۷۵ درصد و اينتر و ميلان ۷۶ درصد امتيازات را كسب كرده‌اند. حتي در ليگ‌هاي يك‌طرفه‌اي نظير بوندسليگا و ليگ يك فرانسه هم دو تيم بايرن و پاري‌سن‌ژرمن نتوانسته‌اند به اندازه استقلال امتياز بگيرند. بايرن ميانگين امتياز ۷۸ و پاريس ميانگين امتياز ۸۱ را به ثبت رسانده‌اند. اين مقايسه از اين جهت مي‌تواند درست باشد كه به همان اندازه كه ليگ‌هاي نامبرده از ليگ ايران قوي‌تر هستند، ۵ تيم صدرنشين هم به همان اندازه قدرتمند و پرمهره هستند. يعني نسبت فاصله تيم با ليگ حفظ شده است. 
با اين شرايط حرف زدن از اينكه استقلال خوب بازي نمي‌كند يا تماشاچيان را راضي نمي‌كند اصلا محلي از اعراب ندارد. استقلال در اين فصل متوجه شده راه قهرماني به چه صورتي است و به خوبي در حال طي كردن آن است. گل نخوردن در اين مسير مهم‌ترين فاكتور است. استقلال با خوردن تنها ۶ گل در ۱۸ بازي اهميت اين مساله را به خوبي ثابت كرده است.  در سال‌هاي گذشته هواداران استقلال بردهاي يك -هيچ پرسپوليس با برانكو، كالدرون و سپس يحيي را مورد تمسخر قرار مي‌دادند و حتي يك بار رسانه رسمي باشگاه استقلال اين بردهاي يك - هيچ را شانسي و موفقيت پرسپوليس را به بادكنك قرمز تشبيه كرد. چند سال بعد و با وارد شدن ديدگاه‌هاي منطقي‌تر مشخص شده اين نه تنها نمي‌تواند شانسي و اتفاقي باشد كه كاملا مبتني بر برنامه‌ريزي است. فرهاد مجيدي اين برنامه‌ريزي را همراه با گابريل پين دستيار ايتاليايي‌اش انجام مي‌دهد و نتيجه هم گرفته است. 
قهرماني‌هاي پنج دوره اخير پرسپوليس نشان داده يك تيم براي رسيدن به جام بايد حداقل چيزي بين ۷۰ تا ۷۵ درصد امتيازات را بگيرد. استقلال با روندي كه پيش گرفته فعلا از اين ميانگين امتيازي جلوتر است و حتي اگر كمي بلغزد هم مي‌تواند به قهرماني اميدوار باشد. هرچند بعيد به نظر مي‌رسد آبي‌ها با اين فرم خوب در ادامه ليگ دچار مشكل شوند. تنها مساله‌اي كه استقلال را تهديد مي‌كند پا پس نكشيدن پرسپوليس است. سرخ‌ها با توجه به روند خوب حريف هر طور شده بازي‌هاي خود را با برد پشت سر مي‌گذارند و فاصله سه امتيازي را با رقيب حفظ مي‌كنند. در جدولي كه يادآور دهه هفتاد فوتبال ايران است، يعني جايي كه فقط دو تيم استقلال و پرسپوليس در كورس قهرماني حضور داشتند، فعلا استقلال با ۴۴ امتياز صدرنشين است و پرسپوليس با ۴۱ امتياز دوم. با توجه به نتايج تيم سوم يعني سپاهان عملا فقط سرخابي‌هاي پايتخت در ادامه براي قهرماني در ليگ خواهند جنگيد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون