• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5156 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۳ اسفند

شبكه اجتماعي جديد «Truth» وابسته به رييس‌جمهور سابق امريكا كار خود را آغاز كرد

بازگشت ترامپ با «شبكه حقيقت»

محمدحسين لطف‌الهي

 

يك سال و يك ماه پس از حادثه ششم ژانويه كه به حذف رييس‌جمهور سابق ايالات متحده از بسياري از شبكه‌هاي اجتماعي منجر شد، دونالد ترامپ با يك شبكه اجتماعي جديد كه در ساخت و توسعه آن مشاركت داشته به فضاي مجازي بازمي‌گردد: «Truth».
ماجراجويي جديد چهل‌وپنجمين رييس‌جمهور ايالات متحده در شبكه‌هاي اجتماعي، Social Truth از يكشنبه شب در اپل استور منتشر شد. منتشركنندگان اين برنامه، استقبال اوليه از آن را شگفت‌انگيز توصيف كردند و مدعي شدند به دليل استقبال گسترده و پيش‌بيني نشده، ثبت‌نام برخي كاربران در اين شبكه اجتماعي جديد با برخي مشكلات همراه بود و تعدادي از علاقه‌مندان موفق به ثبت‌نام نشدند. خبرگزاري رويترز گزارش داده است كه برخي كاربران پس از عدم موفقيت در ثبت‌نام در Truth با اين پيام مواجه شده‌اند كه «به دليل درخواست‌هاي زياد، شما در ليست انتظار قرار گرفته‌ايد.» بنابر اين گزارش، شبكه اجتماعي Truth در حال حاضر فاز آزمايشي خود را سپري مي‌كند و در اين مرحله تنها كاربراني كه از سوي كاربران اين شبكه اجتماعي دعوتنامه داشته باشند، مي‌توانند از برنامه استفاده كنند.
دونالد ترامپ در ژانويه 2021، پس از حمله هوادارانش به ساختمان كنگره امريكا و متهم شدن به انتشار تصاوير خشونت‌آميز براي هميشه از برخي شبكه‌هاي اجتماعي حذف شد. در ابتدا اين توييتر بود كه حساب كاربري رييس‌جمهور وقت امريكا را مسدود كرد و سپس فيسبوك، اسنپ‌چت، اسپاتيفاي، توييچ، شاپيفاي و استريپ نيز در اين مسير به توييتر پيوستند. يوتيوب، ردديت و تيك‌تاك نيز محدوديت‌هاي گسترده‌اي را عليه حساب‌هاي كاربري رييس‌جمهور پيشين امريكا اعمال كردند تا دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهوري كه بخش بزرگي از محبوبيت خود را مديون شبكه‌هاي اجتماعي بود در يك بن‌بست گرفتار شود. هم‌صدايي غول‌هاي بزرگ دنياي فناوري عليه ترامپ تا حدي بود كه وقتي شبكه اجتماعي پارلر تصميم گرفت ترامپ را محدود نكند و اجازه دهد رييس‌جمهور ايالات متحده در اين فضا به كار خود ادامه دهد، اپ استورهاي معتبر اين برنامه را از ليست برنامه‌هاي خود حذف كردند و آمازون نيز از تصميم خود مبني بر عدم ارايه سرويس به پارلر خبر داد.
اين مجموعه اقدامات باعث شد بحث‌هاي زيادي در خصوص محدوده صلاحيت شبكه‌هاي اجتماعي براي ورود در موضوعات سياسي و مساله آزادي بيان در گيرد. اندكي بعد، گروه فناوري و رسانه ترامپ (TMTG) كه توسط «دوين نونز» نماينده سابق جمهوري‌خواه كنگره امريكا رهبري مي‌شود، به عنوان سرمايه‌گذار اصلي Truth، همكاري‌هاي گسترده‌اي را با تعدادي از شركت‌هاي حوزه تكنولوژي آغاز كردند و مدعي شدند در پي به راه‌اندازي شبكه اجتماعي جديدي هستند كه در آن، كاربراني كه احساس مي‌كنند آزادي بيان آنها در شبكه‌هاي اجتماعي ديگر محدود شده، بتوانند با آزادي كامل فعاليت كنند. دوين نونز، روز يكشنبه در گفت‌وگو با فاكس‌نيوز در اين‌باره گفت: «ما مطمئنيم كاربران زيادي را جذب خواهيم كرد. هدف ما اين است كه تا انتهاي ماه مارس، تمام شهروندان ايالات متحده بتوانند از اين برنامه استفاده كنند.»
ترامپ چند روز پيش اولين پيام خود را در شبكه اجتماعي تروث سوشال كه شباهت زيادي به توييتر دارد، منتشر كرد و اين سايت را با اين جمله راه‌اندازي كرد: «آماده‌باش... به‌زودي رييس‌جمهوري مورد علاقه‌ات تو را خواهد ديد.» او پيش از مسدود شدن حساب‌هاي كاربري‌اش در شبكه‌هاي اجتماعي، نزديك به 89 ميليون دنبال‌كننده در توييتر، 35 ميليون در فيس‌بوك و 24 ميليون دنبال‌كننده در اينستاگرام داشت. دو هفته پيش، ترامپ گفت كه كاهش تعداد كاربران فيس‌بوك به‌دليل تمايل آنها براي پيوستن به پلتفرم شبكه اجتماعي جديد اوست. او در بيانيه‌اي كه توسط سخنگوي خود، ليز هرينگتون منتشر شد، گفت: «اين بدان معناست كه مردم از اخبار جعلي و سوءاستفاده، به‌ويژه فريب‌هاي سياسي خسته شده‌اند.»
تحليلگران معتقدند دونالد ترامپ شايد در ابتدا بتواند مخاطب را با خود همراه كند اما اين روند ادامه‌دار نخواهد بود و احتمال اينكه Truth پروژه‌اي موفق باشد زياد نيست. شانون مك‌گرگور، استاد روزنامه‌نگاري و مطالعات رسانه در دانشگاه كاروليناي شمالي در اين‌باره نوشته است: «بازاري به نام شبكه‌هاي اجتماعي وجود دارد و اين بازار مخاطباني دارد اما به اندازه‌اي گسترده نيست كه جا براي شبكه‌هاي اجتماعي جديد به آساني باز شود.» به گفته او، «مشكل ديگري كه پيش روي ترامپ وجود دارد اين است كه بسياري از مخاطبان مايل نيستند از نسخه‌اي از اينترنت استفاده كنند كه در آن همه چيز واقعا و كاملا آزاد باشد.»
كارشناسان معتقدند نمي‌توان به آمارهاي شبكه‌هاي اجتماعي جديدي كه خود را  آلترناتيو و جايگزين شبكه‌هاي اجتماعي بزرگ معرفي مي‌كنند، اعتماد كرد. روزنامه نيويورك‌تايمز مي‌نويسد: «رسانه‌هاي اجتماعي آلترناتيو عموما مدعي هستند كه ده‌ها ميليون نفر از كاربران در آنها ثبت‌نام كرده‌اند اما واقعيت اين است كه اين ادعاي آنها با توجه به مخفي بودن تلفن همراه كاربران و عدم امكان پيگيري فرد به فرد قابل راستي‌آزمايي نيست. از سوي ديگر، آمارهاي مالي اين شبكه‌ها نشان مي‌دهد دست‌كم هنوز نمي‌توانند يك رقيب جدي براي شبكه‌هاي اجتماعي و كمپاني‌هاي بزرگ باشند.» اين روزنامه براي نمونه، از رامبل نام برده است كه در سال 2013 و براي رقابت با يوتيوب تشكيل شد و مدعي است كه در سال‌هاي اخير رشد قابل توجهي را تجربه كرده است اما آمارهاي مالي اين كمپاني حاكي از اين است كه در تمام طول سال 2021 ميلادي درآمد رامبل از تبليغات تنها 7 ميليون دلار بوده درحالي‌كه در اين سال درآمد يوتيوب از تبليغات به مرز 9 ميليارد دلار نزديك شده است. مارك واينستن، يكي از فعالان حوزه اينترنت در ايالات متحده مي‌گويد: «مشكل برنامه‌هايي مانند Truth، Gettr و Parler اين است كه اينها برآمده از ايده توييتر هستند و تنها با انگيزه پژواك دادن به ايده‌ها و انگيزه‌هاي سياسي يك گروه يا يك جريان فكري خاص به وجود آمده‌اند.» به گفته او، «كاربران عادي شبكه‌هاي اجتماعي، معمولا از شبكه‌هايي كه براي پژواك  دادن  به يك  ايده  سيـاسي  به  وجـود  آمده  باشد  استقبال  نمي‌كنند.»
راه‌اندازي اين شبكه اجتماعي جديد از سوي دونالد ترامپ در حالي است كه جو بايدن، رييس‌جمهور ايالات متحده كه در سال 2020 موفق شد در يك رقابت مستقيم ترامپ را شكست دهد، بخش زيادي از محبوبيت خود را از دست داده و دموكرات‌ها و جمهوري‌خواهان در آستانه انتخابات مياندوره‌اي سال 2022 رقابت نزديك و سختي براي در اختيار گرفتن اكثريت مجلس نمايندگان و مجلس سنا پيش رو دارند. تحليلگران سياسي مي‌گويند با توجه به شانس اندك موفقيت Truth در رقابت با شبكه‌هاي اجتماعي بزرگ، احتمالا يكي از انگيزه‌هاي اصلي دونالد ترامپ براي راه‌اندازي اين پلتفرم، انگيزه مالي باشد. براساس اسناد مالي كه ترامپ مديا به صورت عمومي منتشر كرده است، اين كمپاني پس از اينكه در ماه سپتامبر ادغام با Digital World Acquisition را پذيرفت، مشتركا با اين شركت موفق شد مجموعا بيش از يك ميليارد دلار كمك مالي از 36 سرمايه‌گذار جمع كند كه رقمي قابل توجه به حساب مي‌آيد و در صورتي كه رييس‌جمهور سابق امريكا بخواهد از اين مبالغ به دست آمده براي دستيابي به اهداف سياسي مدنظر خود استفاده كند، برگ برنده خوبي در اختيار جمهوري‌خواهان قرار خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون