• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5161 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۹ اسفند

شنيده‌هايي درباره آماده‌سازي سفارتخانه‌هاي ايران در چين يا روسيه براي اميرحسين قاضي‌زاده‌هاشمي

بنياد شهيد ؛ پله‌هاي صعود

گروه  اجتماعي

رييس بنياد شهيد، 5 ماه بعد از انتصاب به مسووليتي كه به دليل نوع مطالبات متفاوت جامعه هدف، بايد بيش از تمام معاونان رييس‌جمهوري و اعضاي كابينه دولت، صراحت در شفافيت داشته باشد، همچنان قائل به پيشروي با مواضع محافظه‌كارانه‌اي است كه در زمان نمايندگي در مجلس هم به آن متوسل مي‌شد. اميرحسين قاضي‌زاده‌هاشمي، تا امروز دو نشست خبري با خبرنگاران رسانه‌هاي اصولگرا و اصلاح‌طلب و ميانه‌رو داشته اما در هر دو نشست، در پاسخ به برخي سوالات خبرنگاران يا جواب‌هايي داده كه بوي رعايت جوانب احتياط مي‌دهد يا با يك جواب بسيار كلي، راه هر مناقشه براي به چالش كشيدن عملكرد پيشينيان در اين نهاد وابسته به رياست‌جمهوري را مسدود كرده آن هم در حالي كه در دوره‌هايي در اين دهه، اخبار اختلاس‌هاي كلان، تخلفات مالي و مفقودي اعتبارات دولتي در بنياد شهيد و نهادهاي زيرمجموعه و وابسته‌اش از جمله سازمان اقتصادي كوثر و بانك دي، تا آن حد خبرساز شد كه نمايندگان مجلس ناچار به افتتاح پرونده تحقيق و تفحص از عملكرد نهادي شدند كه زيرنظر رييس‌جمهوري اداره مي‌شود و حقوق وابسته هزاران خانواده شهيد و جانباز و آزاده دوران دفاع مقدس را بر گردن دارد. نمونه ديگري از رويكرد محافظه‌كارانه رييس بنياد شهيد در قبال رسانه‌ها، ديروز در پاسخ‌هايي كه به سوالات خبرنگاران روزنامه جام‌جم و اعتماد داد، مشهود بود. ديروز خبرنگار روزنامه جام‌جم، شنيده‌اي درباره انتصاب قريب‌الوقوع قاضي‌زاده‌هاشمي به عنوان نماينده و سفير جمهوري اسلامي ايران در يكي از كشورها مطرح كرد كه رييس بنياد شهيد دولت سيزدهم در پاسخ به اين سوال گفت: «اولين كسي كه بايد اجازه ماندن به ما دهد، خداوند است از طريق جناب عزراييل. عده‌اي هستند كه دوست دارند من بروم حتي به قيمت سفير شدن. حتي سفارتخانه‌هاي چين و روسيه را هم براي من در نظر گرفته بودند. شنيده‌ام حقوق سفرا خيلي خوب است. البته من از بنياد حقوق نمي‌گيرم چون استاد دانشگاه هستم. اين عده مشغول خبرسازي و جوسازي هستند. اين جوسازي‌ها حتي قبل از انتخابات رياست‌جمهوري هم وجود داشت. گروه‌هايي تلگرامي بدون شناسنامه خبر‌سازي مي‌كنند. نظام ‌به من اعتماد كرده و وظيفه دارم كارم را درست انجام دهم تا هر زماني كه مسووليت روي دوشم باشد.»

اين پاسخ در حالي اظهار شد كه طبق شنيده‌ها، قرار است قاضي‌زاده‌هاشمي به عنوان سفير ايران در روسيه منصوب شود و حالا دولت منتظر نتيجه تحولات منطقه بعد از آغاز حمله نظامي روسيه به اوكراين است تا براي اين انتصاب يك تصميم صريح اتخاذ كرده يا كشور مقصد نماينده مجلس سابق و رييس فعلي بنياد شهيد را به چين تغيير دهد. 
نمونه ديگر رويكرد محافظه‌كارانه و توسل به كلي‌گويي رييس بنياد شهيد، پاسخي بود كه به سوالات «اعتماد» داد. 
    
  راجع به رفتار كاركنان بنياد شهيد با جامعه ايثارگري مي‌پرسم. شايد پررنگ‌ترين مصداق خودسوزي فرزند شهيدي بود كه به دليل رفتار كاركنان بنياد شهيد ياسوج دست به خودسوزي زد كه شما دستور عزل داديد و پيگيري كرديد. بنياد شهيد چه تعداد كارمند دارد؟ 
حدود 9 هزار نفر. 
  چه تعداد از اينها از جامعه ايثارگري هستند؟
70 درصد. 
  با توجه به اينكه جامعه ايثارگري ما در حال افزايش سن و سالمندي دارند آيا براي اين كارمندان جوان دوره‌هاي بازآموزي رفتاري برگزار مي‌شود يا خير؟
در گذشته ظاهرا برنامه آموزشي بنياد داشته ولي به دليل شيوع كرونا برنامه‌هاي آموزشي پرسنل بنياد هم محدود شده يا به عبارتي تعطيل شده. درست مي‌گوييد. البته ما در حال تغيير نظام گزينش بنياد هستيم كه از ابتدا افراد بايد با روحيات خاصي در بنياد گزينش شوند. هم به لحاظ اعتقاد به اين خانواده‌ها كه به اين خانواده‌ها عشق بورزند و هم به لحاظ روحيات رفتاري و اخلاقي و صبري كه دارند. 
  طبق قانون جامع حمايت از معلولان سالانه بايد 5درصد از افراد داراي معلوليت جذب و استخدام رسمي شوند. در بنياد شهيد چقدر از اين قانون اجرا مي‌شود؟
وقتي يك سازماني 70 درصد كاركنانش ايثارگر هستند، ما شايد تنها سازماني هستيم كه حتي از خيلي نهادهاي انقلابي حجم ايثارگران مستقر در آن تا اين حد بالاست. عملا سهميه‌ها در بسياري سازمان‌ها اجرا نمي‌شود. سهميه اشتغال ايثارگران كه سرجمع حدود 30درصد است كمتر از 7 درصدش محقق مي‌شود. مثلا وقتي يك دستگاه يك يا سه نفر جذب مي‌كند ايثارگر را از سهميه جذب حذف مي‌كند. 
  در چند سال گذشته طبق اعلام سازمان حفاظت از محيط زيست مشكل جابه‌جايي مين‌هاي بازمانده از دوران جنگ را داشتيم كه همچنان در 5 استان كشور قرباني مي‌گيرد و نمونه‌اش 4 دانش‌آموزي بودند كه در استان ايلام روي مين رفتند ولي عملكرد كميسيون ماده 2 استانداري‌ها و فرمانداري‌ها از مهم‌ترين اعتراضات ساكنان اين 5 استان است، چون جلسات دير تشكيل مي‌شود و گزارشات به موقع به دست بنياد نمي‌رسد و تعداد زيادي از اين افراد همچنان از احراز جانبازي محروم هستند به دليل تعلل استانداري‌ها. 
دبير كميسيون ماده 2 چه كسي است؟ 
  استانداري‌ها. 
من نبايد در مورد عملكرد استانداري‌ها توضيح بدهم. 
  ولي اداره بنياد شهيد استان مي‌تواند توضيح دهد كه چه تعداد گزارش از استانداري به دستش رسيده كه براي افراد پرونده تشكيل بدهند. 
من در مورد كميسيون ماده 2 اطلاعات دقيق ندارم بايد اين اطلاعات را بگيرم، چون در حوزه خارج از مسووليت‌هاي ماست. 

برخي از مهم‌ترين اظهارات رييس بنياد شهيد در دومين نشست خبري با خبرنگاران 
  بيمه دي، بيمه پر مشكلي بوده چون منابع كافي ندارد. قرارداد ما با بيمه دي، 3500 ميليارد تومان بوده در حالي كه عملكرد بيمه 5 هزار ميليارد تومان است و با 1500 ميليارد تومان بدهي مواجه است اگرچه كه پرت منابع هم دارد و امروز برخي مراكز درماني حاضر به عقد يا تمديد قرارداد با بيمه دي نيستند. بانك دي هم از ابتدا وضع خوبي نداشت. از روز اول كه من به اين مجموعه آمدم، هجمه سنگيني درباره اصلاح وضعيت بانك دي مطرح بود چون بانك دي زيان انباشته بالا و فساد بالايي داشت و مديران شركت و مديرعامل بانك را همزمان دستگير كردند. ما وكيل سهامداران بوديم؛ خانواده ايثارگري كه به ما وكالت بلاعزل داده بودند و فقط 7 الي 8درصد سهام متعلق به شركت‌ها بود ولي بعد از ورود من به بنياد، مدعياني درباره سهام بانك دي پيدا شدند كه دستور به بررسي ادعاي اين مدعيان دادم در حالي كه هيچ سندي هم براي اثبات ادعاي خود نداشتند و حتي ديوان عدالت اداري هم درباره ادعاي ايشان از سازمان بورس استعلام گرفت كه معلوم شد اين مدعيان كساني هستند كه سهام‌شان را مدت‌ها قبل فروخته‌اند. 
  حجم زيادي از املاك متعلق به بنياد شهيد، فاقد سند هستند.  از 11 هزار فقره املاك دراختيار بنياد شهيد، بخش زيادي‌شان مشكل حقوقي و معارض داشتند. 
  مركز متد، مدت‌ها به دليل كمبود نقدينگي، امكان ساخت ارتز و پروتز نداشت. 
  بنياد شهيد يك سازمان اجرايي و نهاد عمومي غيردولتي است كه زيرنظر رييس‌جمهوري و دفتر رهبري و در چارچوب قوانين و قيد اعتبارات اداره مي‌شود. قانون به ما مي‌گويد به چه كسي چه خدمتي بدهيم. قوانين خدمت به ايثارگران خيلي با جزييات نگاشته شده و در مورد خدمت‌دهي به جانباز 50درصد يا جانباز 70درصد يا آزاده با دو سال سابقه اسارت كاملا مشخص است. ما مي‌توانيم براي اشتغال به برادر و خواهر شهيد خدمت بدهيم ولي اين افراد مشمول دريافت تمام خدمات نخواهند شد. در واقع قوانين براي ما محدوديت ايجاد كرده اگرچه كه خدمات درماني به دليل پوشش بيمه تكميلي تقريبا كامل است مگر مواردي كه مثلا اگر فرد به پزشك معالج خود زير ميزي پرداخت كرده باشد، بيمه تكميلي پرداخت اين هزينه را تقبل نمي‌كند. ولي با همين پوشش بيمه‌اي، حتي داروي وارداتي و ناياب هم تقبل مي‌شود. در مورد مسكن ايثارگران هم تفكيك خدمات داريم مثلا جانباز كمتر از 25درصد فقط وام مسكن دريافت مي‌كند چون قانونگذار چنين پيش‌بيني كرده و البته طبق برآورد ما، مجموع افرادي از جامعه ايثارگري كه فاقد مسكن هستند و حتي جانباز كمتر از 25درصد يا خواهر و برادر شهيد را هم شامل مي‌شوند، 750 هزار نفر ولي آن قشري كه جمعيت هدف اصلي دريافت مسكن هستند، 300 هزار نفر برآورد شده‌اند. در مورد كمك‌هاي معيشتي، هر كدام از اعضاي جامعه ايثارگري كه در دهك اول اقتصادي باشند تحت پوشش قرار مي‌گيرند. در ماه‌هاي آينده شناسنامه دهك‌هاي پايين با تعيين ميزان درآمد، وضعيت اشتغال، مسكن و آسيب‌ها تهيه و متناسب با آن كمك‌ها انجام مي‌شود. در بخش تعاون كه شامل خدمات معيشتي و رفاهي است، سعي شده تمركز بر دهك پايين باشد و قشري كه نيازمندتر بوده و وضعيت ويژه‌تري دارند، شناسايي شوند. در حال حاضر ۹ هزار خانوار به عنوان مهم‌ترين دهك خدمات‌رساني در اولويت قرار دارند و 280 هزار نفر از جمعيت هدف بنياد، متقاضي شغل هستند. طبق قراري كه با دولت داريم، مقرر شده 10درصد از يك ميليون سهميه اشتغال سالانه دولت و 5درصد از سهميه سالانه طرح مسكن را به جامعه هدف ما بدهند. 
  ما در برآورد اعتبار مورد نياز بنياد شهيد به عدد 126 هزار ميليارد تومان رسيديم كه 70 هزار ميليارد تومان از اين عدد، هزينه‌هاي اجتناب‌ناپذير است. چنان‌كه 14 هزار و 800 ميليارد تومان بدهي به شركت‌هاي هواپيمايي و مراكز طرف قرارداد و شهريه 80 هزار دانشجو و 80 هزار دانش‌آموز داريم و اين رقم بدهي، غير از رقم 70 هزار ميليارد توماني حقوق و مستمري‌هاست علاوه بر آن‌كه ما كلا برنامه‌هاي فرهنگي، عمراني و توسعه‌اي را هم از فهرست هزينه‌هاي اجتناب‌ناپذير كنار گذاشته‌ايم. در كميسيون تلفيق، ضمن افزايش 60درصدي اعتبارات بنياد شهيد براي سال 1401، 20 هزار ميليارد تومان در قالب سهام به ما تعلق گرفته كه پول نقد نيست و اگر اين سهام، سهام ارزنده‌اي باشد مي‌توانيم آن را بفروشيم يا تهاتر كنيم اما حتي اين ميزان سهام هم پاسخگوي طلبكاران ما نيست. 
  در مورد بدرفتاري با جانبازان ساكن در آسايشگاه‌هاي اعصاب و روان، برخي حرف‌ها و شايعات مطرح مي‌شود و البته سيستم ما هم بي‌عيب نيست ولي تمام سازمان‌هاي ما يك سيستم بازرسي دارند و ما هم رسيدگي مي‌كنيم و با بدرفتاري‌ها برخورد مي‌كنيم. 
  عمده شهداي سلامت هنوز پرونده‌هاي‌شان به بنياد ارسال نشده و هر پرونده‌اي كه به بنياد ارسال شده، در جلسات مستمر كميسيون، احراز و پرونده تعيين تكليف شده كه آيين‌نامه معرفي شهداي سلامت هم توسط ستاد ملي مقابله با كرونا تدوين و تصويب شده است.
  مبناي ما براي سقف درصد جانبازي، 70درصد است و در بنياد شهيد، بالاتر از 70درصد جانبازي نداريم اگرچه كه در يگان نيروهاي مسلح، جانباز 80 يا صددرصد هم دارند. كميسيون‌هاي پزشكي بنياد هم با كميسيون‌هاي پزشكي يگان نيروهاي مسلح متفاوت است. البته در حال بررسي برگزاري كميسيون‌هاي مشترك هستيم ولي ملاك قانوني خدمت‌دهي، درصدهاي جانبازي تعيين شده در بنياد شهيد است اما ستاد كل نيروهاي مسلح مي‌تواند نظام درصددهي خود را شبيه به روال بنياد شهيد تغيير دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون