گزارشي از تور رسانهاي بازديد از واحدهاي توليدي و صنعتي استان اصفهان
فولاد مباركه استفاده از آب زايندهرود را متوقف ميكند
نخستين تور رسانهاي بازديد از واحدهاي توليدي و صنعتي از سوي مركز ارتباطات وزارت صمت در دو بخش صنايع فولادي و توليد لوازم خانگي برگزار شد. هدف از برگزاري اين بازديدهاي ميداني، آشنايي هرچه بيشتر رهبران فكري جامعه از شرايط حال حوزه صنعت، معدن و تجارت كشور و ايجاد يك جهاد رسانهاي در اين حوزه با شفافسازي و روشنگري است.
در بخش اول اين بازديدها، اصحاب رسانه از روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه ۱۱ و ۱۲ اسفند ماه از مجموعه مجتمع فولاد مباركه و گروه صنعتي انتخاب الكترونيك بازديد كردند. در بازديد اول، بازديد از واحدهاي توليدي و صنعتي از خطوط توليد و تصفيهخانه پساب شركت فولاد مباركه انجام شد و شركتكنندگان در اين تور، با حضور در خطوط مختلف توليد اين شركت با فرآيند توليد ورقهاي فولادي آشنا شدند. پس از اين بازديد نيز خبرنگاران در جلسهاي با حضور جمعي از معاونان و مديران شركت فولاد مباركه به طرح پرسشهايي پيرامون شركت فولاد مباركه پرداختند. مجتمع فولاد مباركه اصفهان، بزرگترين واحد صنعتي در ايران و بزرگترين مجتمع توليد فولاد در كشور است كه در جنوب شهر كركوند و جنوبغربي مباركه قرار دارد و اكنون به عنوان موتور محرك بسياري از صنايع بالادستي و پاييندستي شناخته ميشود. گروه شركتهاي فولاد مباركه اصفهان اكنون مواد اوليه بيش از ۳ هزار كارخانه و كارگاه توليدي كشور در صنايع لوله و پروفيل، نفت، گاز و پتروشيمي، خودرو، موتورهاي الكتريكي، لوازمخانگي، فلزي سبك و سنگين، ساختماني، غذايي، كشتيسازي و سازههاي دريايي را تامين ميكند.
حاشيههاي بازديد
گرچه اقدام وزارت صمت در آشناسازي خبرنگاران و سردبيران رسانهها با روند توليد در كشور، ستودني است؛ اما در نخستين گام اجراي اين برنامه، شايد به دليل نبود تجربه كافي در مديريت زمان يا رويدادها در روابط عمومي وزارت صمت و حتي شوراي اطلاعرساني دولت، با ناهماهنگيهايي روبهرو شد. بخشي از اين ناهماهنگيها در طولاني شدن روند بازديدها و كپسولي شدن آن بود كه به شدت ديده ميشد. با اين حال اين تور اول بازديدها بود و شايد در ادامه بتوان اميدوار بود كه با تداوم اين روند، كاستيهاي موجود نيز برطرف شود.
اقدام بزرگ فولاد مباركه
شايد مهمترين بخش بازديد نمايندگان رسانهها از فولاد مباركه، اقدام بزرگي است كه فولاد مباركه در راستاي صرفهجويي در مصرف آب اجرا كرده بود. فولاد در ميان محصولات صنعتي يكي از صنايع بهشدت آببر است و ساخت كارخانجات فولاد معمولا در كنار رودخانهها يا درياچهها صورت ميگيرد. اما فولاد مباركه به دليل شرايط جنگي در اواسط دهه 60 در مركز ايران ساخته شده، در سالهاي گذشته مورد انتقاد فعالان محيطزيستي قرار گرفته بود، چراكه بخشي از آب زايندهرود به صورت خام در اين كارخانه مورد استفاده قرار ميگيرد.
در بازديد اخير نمايندگان رسانههاي گروهي از فولاد مباركه مشخص شد كه بخشي از اين مشكل در حال رفع شدن است. مديران اين شركت اعلام كردند كه تا سال 1403 يعني فقط دو سال ديگر، سهم استفاده از آب خام زايندهرود در فرآيند توليد فولاد به صفر ميرسد. روش مورد استفاده فولاد مباركه براي حل معضل كمآبي، جمعآوري و هدايت پسابهاي شهرهاي مجاور و ارتقاي تصفيهخانه پسابهاي آن شهرها، با هدف بهبود وضعيت زيستمحيطي منطقه بوده است. مديران اين شركت در جمع خبرنگاران اعلام كردند كه نزديك به 650 ميليارد تومان صرف ساخت تاسيسات هدايت پساب و تصفيهخانه پساب شده است. بدينترتيب فولاد مباركه موفق شده تا مصرف آب را تا 68درصد كاهش دهد و فقط 5.1درصد از آب حوزه آبريز زايندهرود براي بازچرخاني و اجراي پروژهها مورد استفاده قرار ميگيرد. چنانكه مديران اين شركت ميگويند فولاد مباركه با احداث تصفيهخانه پساب صنعتي و بهداشتي فولاد سبا، استخر ذخيره آب و درياچه مصنوعي در فولاد سبا به تصفيه آب كمك كرده است. فولاد، نصب و راهاندازي سيستمهاي به هنگام پايش آلايندهها و وضعيت تصفيهخانه پساب (Online Monitoring) را در اولويت قرار داد و مشاركت در برنامههاي كاهش گازهاي گلخانهاي از طريق پروژههاي CDM را آغاز كرده است.
بازديد از «انتخاب» و سوالات بيپاسخ
بخش ديگري از بازديد نمايندگان رسانههاي گروهي در اصفهان، از كارخانجات توليد لوازم يدكي انتخاب بود. اين مجتمع در حال حاضر در ميان «انحصار» واردات محصولات لوازم خانگي، با قيمتهايي نزديك به محصولات خارجي، لوازم خانگي خود را وارد بازار ميكند. بازديد رسانهها از اين گروه در قالب خط توليد انواع محصولات لوازم خانگي و البته بخش تحقيق و توسعه اين شركت انجام شد كه اين آخري در فضايي امنيتي و بدون حضور عكاسان و فيلمبرداران صورت گرفت. بازديد از گروه انتخاب براي رسانههاي گروهي بدون حضور مديرعامل اين شركت انجام گرفت و تنها مدير بخش تحقيق و توسعه اين گروه در جمع خبرنگاران حضور پيدا كرد و بخش بزرگي از سوالات خبرنگاران بيپاسخ ماند. سوالاتي مانند چرا قيمت محصولات اين شركت نزديك به برندهاي خارجي است؟ چرا با توجه به هشدارهاي سازمان حمايت از مصرفكننده، اين شركت قيمتها را به روال قبل برنميگرداند؟ چرا مصرفكننده داخلي از محصول توليد شده كه عمدتا مونتاژ هم هست راضي نيست و تعداد شكايات بالاست؟ و دست آخر اينكه آيا اگر واردات لوازم خانگي ممنوع نبود، اين شركت قادر به رقابت در بازار بود؟