• ۱۴۰۳ جمعه ۲ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5196 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۷ ارديبهشت

مديرعامل اسنا به نامه اخير شهرداري تهران واكنش نشان داد

اگر دولت به وظايف خود عمل كند، نيازي به واردات اتوبوس دست دوم نخواهد بود

جليل هاشمي، مديرعامل اسنا مي‌گويد اين شركت مي‌تواند تنها در يك شيفت كاري سالانه 1500 اتوبوس توليد كند. وي در همين رابطه در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص نامه شهرداري تهران براي واردات اتوبوس دست دوم يادآور شد، استاندارد اتوبوس‌هاي توليدي شركت اسنا از اتوبوس‌هاي دست دومي كه شهرداري تهران مي‌خواهد وارد كند بالاتر است.
توليد 15هزار دستگاه اتوبوس ممكن است
مديرعامل اسنا با اشاره به رويكرد مثبت دولت در بودجه سال 1401 گفت: طبق قانون دولت بايد 82 درصد از هزينه اتوبوس‌هاي شهري را بپردازد و مابقي بايد توسط شهرداري‌ها پرداخت شود. اگر رويكرد دولت جديد اجرا شود، مي‌توان نسبت به رونق اتوبوس‌سازي اميدوار بود.
جليل هاشمي در خصوص كل ظرفيت توليد اتوبوس در كشور گفت: حدود 12 شركت پروانه توليد اتوبوس دارند. اگر شركت‌هاي اتوبوس‌سازي تامين مالي شوند به راحتي توليد 15هزار دستگاه در سال دست يافتني است. اين پيش‌بيني متكي به تجربه بنده است و نه ظرفيت اسمي. شركت اسنا حتي در دوراني كه شهرداري تهران بودجه براي خريد اتوبوس نداشت با پذيرش روش‌هاي مختلف مالي، حاضر به تهاتر با شهرداري تهران شد. 
از فعاليت قطعه‌سازان داخلي استقبال مي‎كنيم
مديرعامل اسنا در خصوص وضعيت قطعات اصلي و يدكي اتوبوس‌ها از شركت‌هاي داخلي گفت: شركت اسنا به عنوان اتوبوس‌‌ساز بايد قطعات اصلي موتور را از برندهاي معتبر بين‌المللي تامين كند و تامين قطعه از جاهاي ناشناخته و نامعتبر امكان‌پذير نيست. تمامي معيارهاي تعريف‌شده بايد رعايت شوند. خودروها بايد حداقل 50درصد داخلي‌سازي شوند. ما از رشد قطعه‌سازان داخلي استقبال مي‌كنيم چرا كه منجر به اشتغالزايي مي‌شود.
گروه بهمن ما را در گارانتي ياري مي‌كند
جليل هاشمي در پاسخ به اين سوال كه «وضعيت امور تامين قطعه و گارانتي چگونه است؟» گفت: در مجموعه اسنا، مجموعه اسنا يدك نيز فعاليت داشت. درباره ون تاكسي رانندگان تا اتمام دوران گارانتي، از خدمات اسنا يدك استفاده مي‌كردند. اما با پايان دوره گارانتي مراجعات به اسنا يدك نيز كاهش پيدا كرد.  وي در خصوص خدمات تامين و نگهداري اتوبوس‌هاي شهري گفت: خريداران اتوبوس شهرداري‌ها هستند و اين مجموعه‌ها به‌طور مستقل امكاناتي را براي تعمير و نگهداري دارند. رابطه ما با اين مجموعه‌ها بيشتر در سطح تجهيز كارگاه‌ها و نظارت است. در همين رابطه سازماني با گروه بهمن ايجاد خواهد شد كه ما را در امور گارانتي و وارانتي كمك خواهد كرد. 
هاشمي: با واردات اتوبوس دست دوم مخالفيم
جليل هاشمي، مديرعامل شركت اسنا در پاسخ به اين سوال كه «نظر شما در خصوص نامه اخير شهرداري تهران در خصوص تسهيل واردات اتوبوس دست دوم چيست» گفت: شركت اسنا و ساير شركت‌هاي اتوبوس‌سازي داخل كشور توانمندي توليد اتوبوس شهري را دارند. اين شركت‌ها مي‌توانند تمام نياز داخل كشور را تامين كنند. 
وي در همين رابطه با اشاره به اينكه مي‌شود به نامه اخير عليرضا زاكاني به ابراهيم رييسي به ديده مثبت نگريست، گفت: مي‌توان به مكاتبه اخير شهرداري تهران با رييس قوه مجريه مثبت نگاه كرد. ناوگان اتوبوس شهري كشور در هشت سال گذشته فرسوده شده است و دولت قبل نتوانست اتوبوس شهري را تامين كند. 
هاشمي در همين رابطه افزود: به دليل فرسودگي شديد اتوبوس‌هاي شهري، اين احتمال وجود دارد كه شهرداري مي‌خواهد با شتاب بالايي مشكل قديمي بودن اتوبوس‌هاي شهري را برطرف كند؛ از همين رو به اين راه‌حل رسيده است كه اتوبوس دست دوم از كشورهاي همسايه وارد كند. اما بنده شخصا با واردات اتوبوس دست دوم مخالف هستم.
چيزي به نام اتوبوس دست دوم نداريم
مديرعامل شركت اسنا در خصوص چرايي مخالفت وي با واردات اتوبوس دست دوم گفت: بنده به عنوان مديرعامل شركتي كه براي دو دهه در زمينه اتوبوس‌سازي فعال است بايد تاكيد كنم هيچ نيازي به واردات اتوبوس دست دوم نيست و من با اين نوع واردات مخالف هستم چرا كه در دنيا چيزي به نام اتوبوس دست دوم مرسوم نيست. 
وي در همين رابطه افزود: ما اطلاعات و آمار اتوبوس‌هاي كشورهاي دنيا و همسايه را داريم. ما كشورهاي همسايه را مي‌‎شناسيم و چيزي به نام اتوبوس دست دوم نداريم بلكه اين اتوبوس‌هاي اسقاطي هستند. البته تعدادي اتوبوس در كشورهايي مانند امارات و كويت هستند كه به عنوان استوك دسته‌بندي مي‌شوند اما اين خودروها سال‌ها بلاتكليف مانده‌اند و وضعيت آنها و ميزان هزينه احياي آنها نامشخص است. به همين خاطر هدف نامه‌نگاري اخير مشخص  نيست.
هاشمي در همين رابطه گفت: در جايي از نامه شهرداري تهران آمده است كه بنا دارند اتوبوس يورو2 وارد كنند كه اين يعني واردات اتوبوس دست دوم كه بسيار از تكنولوژي‌هاي اتوبوس‌هاي توليدي كشور عقب هستند. 
نياز شهرداري تهران را تامين مي‌كنيم
هاشمي در پاسخ به اين سوال كه «واكنش اتوبوس‌سازان داخلي به نامه اخير زاكاني چه بوده»، گفت: نقطه نظرات اتوبوس‌سازها منعكس شده است. ما به شهردار تهران نامه نوشتيم و اعلام كرديم كه مي‌توانيم تنها با يك شيفت كاري در سال يك هزار و پانصد دستگاه اتوبوس شهري يك كابين و دوكابين توليد كنيم. وي در خصوص نحوه پشتيباني دولت از اتوبوس‌سازان گفت: تعرفه گمركي دولت براي اتوبوس‌سازان 26درصد است و يك 9درصد هزينه‌هاي ديگر كه دولت مي‌تواند با كاهش اين تعرفه‌ها به تسهيل واردات اقلام مورد نياز خطوط توليد ما را پشتيباني كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون