• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5196 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۷ ارديبهشت

همه حواشي سريال «شهرزاد»

واقعيت محضي به نام پول كثيف

گروه هنر و ادبيات|روز گذشته حكم تهيه‌كننده يكي از پربيننده‌ترين و پرفروش‌ترين سريال‌هاي شبكه نمايش كه از نظر هنري هم كيفيت قابل اعتنايي داشت، صادر شد. سريال شهرزاد كه از هنرنمايي سه نسل از هنرمندان ايراني بهره مي‌برد، يكي از پرهزينه‌ترين سريال‌هاي شبكه نمايش خانگي بود. اما اين روزها آنچه درباره اين سريال‌ بر سر زبان‌هاست، نه كيفيت و ابعاد هنري آن، بلكه مسائل مالي پشت پرده است، چنانكه از آن پروژه پرآوازه، امروز به عنوان مصداقي براي ورود «پول كثيف» به ميدان هنر ياد مي‌شود. برخي فعالان هنري و حتي مديران فرهنگي در سال‌هاي اخير تلاش داشتند بحث پولشويي در سينما را يك توهم و ابهام بي‌پايه و اساس جلوه دهند اما اين مورد امروز ثابت كرد فارغ از مصاديق احتمالي، اصل راه يافتن «پول كثيف» به چرخه اقتصادي توليد و عرضه محصولات هنري متاسفانه يك «واقعيت محض» است. ديروز ذبيح‌الله خداييان، سخنگوي قوه قضاييه طي يك نشست خبري رسما اعلام كرد كه سيدمحمد امامي، سرمايه‌گذار و تهيه‌كننده اين مجموعه به 20 سال حبس محكوم شد. 
سريالي كه از همان قسمت‌هاي آغازين زود جاي خود را در دل مخاطبانش محكم كرد و طرفداران بي‌شماري داشت، داستاني عاشقانه اما سياسي داشت كه بر بستر تاريخ معاصر روايت مي‌شد. قصه، ماجراي شهرزاد (ترانه عليدوستي) دانشجوي پزشكي بود كه با فرهاد (مصطفي زماني) دانشجوي ادبيات و روزنامه‌نگار ارتباط عاشقانه دارند و مي‌خواهند با هم ازدواج كنند اما براي رسيدن به خواسته‌شان با چالش‌هاي غيرقابل‌پيش‌بيني مواجه مي‌شوند و شهرزاد ناچار مي‌شود تن به تصميمي ‌دهد كه راضي به آن نيست.
مجموعه نمايشي شهرزاد به كارگرداني حسن فتحي در 3 فصل ساخته شده بود و بازيگراني چون علي نصيريان، ترانه عليدوستي، شهاب حسيني، مصطفي زماني و پريناز ايزديار نقش‌هاي اصلي آن را برعهده داشتند. فصل اول آن در سال ۱۳۹۴ در ۲۸ قسمت و فصل دوم آن در سال ۱۳۹۶ در ۱۵ قسمت پخش شد و فصل سوم و آخر اين سريال هم در ۱۶ قسمت در ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ پايان يافت. 
حواشي سريال شهرزاد همزمان با آغاز فيلمبرداري فصل دوم اين سريال آغاز شده بود. خبر بازداشت محمد امامي سرمايه‌گذار و تهيه‌كننده مجموعه «شهرزاد» به اتهام ارتباط با موضوع فساد مالي صندوق ذخيره فرهنگيان از همان زمان حواشي بي‌شماري براي اين سريال به وجود آورد و گمانه‌زني‌ها درباره ادامه ساخت اين سريال ضد و نقيض بود؛ اما با تمام حرف وحديث‌ها همان زمان محمد امامي با مذاكره و حل اصل موضوع، توانست از زندان آزاد شود. هادي رضوي ديگر تهيه‌كننده اين مجموعه، همان زمان از سريال جدا شد اما نتوانست از اتهامات رها شود و از سوي دادگاه به 20 سال حبس، رد مال و ۲۴ ضربه شلاق محكوم شده است؛ اما در ادامه پرونده سريال شهرزاد با پيچيدگي‌هاي زيادي در دادگاه مواجه بود. هرماني نماينده دادستاني در يكي از جلسات دادگاه از نبود اين اسناد مي‌گويد و بيان مي‌كند: آقاي رضوي، دلاويز (متهم ديگر بانك سرمايه) و امامي (تهيه‌كننده شهرزاد) تراز مالي واقعي از ساخت سريال‌ها را به ما ارايه نكردند كه اين مبهم است. آقاي رضوي مدعي شده كه ۸ و نيم ميليارد تومان از آقاي امامي طلب دارد در حالي كه آقاي امامي نيز مي‌گويد همين مبلغ را از آقاي رضوي طلب دارد. اگر اسناد ساخت سريال‌ها موجود بود، مي‌توانستيم دقيقا بررسي كنيم اما متاسفانه تراز مالي وجود ندارد. اگرچه سرنوشتي كه هادي رضوي و محمد امامي در فصل اول و حتي فصل‌هاي بعدي سريال «شهرزاد» رقم زدند با بلاتكليفي و پيچيدگي زيادي مواجه بود اما نه تنها در زمان فصل اول كه حتي زمان بازداشت‌هاي اوليه سرمايه‌گذاران اين سريال در ابتداي توليد فصل دوم، عوامل و بازيگران همه حواشي را تكذيب مي‌كردند. بعد از حواشي فصل اول و جدا شدن رضوي سرمايه‌گذار اوليه اين سريال در فصل دوم، اين مجموعه درحالي در مهرماه 95 كليد خورد كه حواشي بازداشت محمد امامي در رسانه‌ها پيچيده بود و به‌رغم نبود اطلاعات كافي و اخبار رسمي، برخي هنرمندان به دفاع از پروژه پرداختند و حتي در مقطعي سينماگران به رييس قوه قضاييه براي آزادي محمد امامي به عنوان يك چهره فرهنگي اما يكي از بزرگ‌ترين بدهكاران نظام بانكي در شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌ها نامه نوشتند كه اين نامه خود با واكنش‌هاي زيادي همراه بود. 
محمد امامي در چهارمين جلسه رسيدگي به اتهاماتش گفته بود: از ظلم بزرگي كه در حق بازيگران شريف سريال شهرزاد شد و از آنها به دليل همه توهين‌هايي كه به خاطر من صورت گرفته بود، با تمام وجود عذرخواهي مي‌كنم و از نامه حمايتي كه براي مرخصي من نوشتند كمال تشكر را دارم. محمد امامي از تهيه‌كنندگان جوان سينماست كه با سرمايه‌گذاري و تهيه‌كنندگي در سريال‌هاي نمايش خانگي از جمله «شاهگوش» براي نخستين‌بار كار هنري خود ر ا آغاز كرد و بعدها توانست «شهرزاد» را نيز تهيه كند. اساسا نام او با سرمايه‌گذاري كلان در پروژه‌هاي مختلف گره خورده و او به همين واسطه توانست در فيلم‌هاي ديگري چون «ابد و يك روز»، «خوك» و «مصادره» نيز به عنوان سرمايه‌گذار حضور داشته باشد. ديروز امامي متهم رديف اول پرونده بانك سرمايه به جرم اخلال كلان در نظام اقتصادي به ۲۰ سال حبس و رد مال و انفصال از خدمات دولتي محكوم شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون