• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۲ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5203 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۰ ارديبهشت

بازداشت همراه با خشونت در سد لتيان

شعار پليس همواره اين است كه پليس در مقابل مردم مهربان و در مقابل اشرار مقتدر است اما متاسفانه در ماجراي سد لتيان اين شعار را برعكس نشان داده است. فيلمي كه در چند روز اخير در فضاي مجازي خبر از بازداشت زني توسط ماموران در سد لتيان را منتشر كرد واكنش‌هاي مختلفي را از سوي مردم در برداشته است. اين فيلم زني را به تصوير مي‌كشد كه توسط ماموران پليس در سد لتيان به طرز وحشتناكي سوار ماشين مي‌شود. اين وحشت با صداي جيغ و فرياد زن شروع مي‌شود. دختر جوان در ابتدا ناسزا مي‌گويد و فرياد مي‌كشد و عقب عقب مي‌رود. مرد جوان كه به نظر مي‌رسد مامور است كنار ماشين پليس ايستاده و با لباس شخصي به سمت دختر مي‌رود و سعي دارد او را داخل ماشين پليس سوار كند، اما دختر مقاومت مي‌كند اين‌بار مامور به زور متوسل مي‌شود. دختر جوان را طوري روي زمين مي‌كشد كه قسمتي از لباس اين دختر جوان بالا رفته و حتي بخشي از بدنش مشخص مي‌شود.
در گوشه ديگر تصوير مامور ديگري كه لباس انتظامي به تن دارد سرباز وظيفه را به سمت دختر جوان هل مي‌دهد و از او مي‌خواهد تا در سوار كردن دختر به ماشين با همكارشان همراهي كند. دختر جيغ مي‌كشد و مامور لباس شخصي بدون هيچ توجهي در عقب ماشين را باز مي‌كند و دختر جوان را به طرز وحشتناكي روي صندلي عقب مي‌اندازد. پس از انتشار اين تصاوير بلافاصله فرمانده انتظامي تهران دستورات لازم را براي پيگيري ويژه اين حادثه و برخورد با ماموران متخلف صادر كرد. سرهنگ مراد مرادي نيز درباره تصاوير منتشرشده خانمي كه در منطقه سد لتيان توسط ماموران كلانتري دستگير شد، توضيحاتي ارايه و عنوان كرد كه سردار حسين رحيمي؛ فرمانده انتظامي تهران بزرگ دستور رسيدگي فوري به اين ماجرا را صادر كرد. در اين حادثه عوامل انتظامي مستقر در ايست و بازرسي سد لتيان به لحاظ حركات مخاطره‌آميز به سرنشينان خودرو مظنون و دستور ايست صادر كردند، ولي آنها بدون توجه به فرمان پليس از صحنه متواري مي‌شوند. دو خانم سرنشين ماشين، پس از دستگيري و موقع دلالت به مقر انتظامي، در برابر ماموران مقاومت كرده و موجب بروز چنين حادثه‌اي شدند. در بازرسي از داخل خودروي توقيف شده، مقاديري مواد مخدر از نوع گراس كشف و پرونده قضايي در اين زمينه تشكيل شد. شيوه دستگيري اينها برخلاف آموزه‌هاي پليس بوده و مورد تاييد نيست و در اين خصوص برابر مقررات و ضوابط موضوع تحت رسيدگي بوده و مراحل قانوني خود را طي مي‌كند.
برنا در گزارشي نوشته است كه اين برخورد نامناسب پليس، موضوع جديدي نيست و پيش از اين هم تكرار شده است كه نمونه آن را در مهرماه سال گذشته شاهد بوديم و فيلم برخورد ماموران پليس امنيت عمومي در تهران با يك زن سر و صداي زيادي به راه انداخت. همچنين مشابه همين رفتار در سال ۹۸ نيز اتفاق افتاد و فيلم برخورد خشن ماموران پليس با دختر جوان در بوستان پليس واقع در تهرانپارس واكنش‌هاي منفي زيادي را روانه پليس كرد. آيا حمل مقاديري مواد مخدر دليلي بر آن رفتار به دور از انسانيت پليس با يك زن است؟ آيا پليس با اشرار و سارقان نيز همان‌قدر قاطعانه برخورد مي‌كند؟ 
زهره الهيان عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد كه اخيرا فيلمي در فضاي مجازي از برخورد يك مامور لباس شخصي ناجا با يك خانم منتشر شد و پيگيري‌هايي در اين بازه از نيروي انتظامي داشتيم. نيروي انتظامي نيز اعلام كرد كه مامور خاطي شناخته شده و سردار اشتري دستور پيگيري موضوع را دادند و كميته‌اي تشكيل و تيمي به محل براي بررسي بيشتر موضوع ارسال شده است تا آسيب‌شناسي نسبت به اين موضوع صورت گيرد تا از تكرار اين وقايع پيشگيري شود. جلساتي را كميسيون امنيت ملي با نيروي انتظامي دارد تا مشكلات و مباحث امنيتي بررسي شود، اما به لحاظ بودجه، نيروي انساني و امكانات، نيروي انتظامي دچار كمبود است و در شرايط فعلي نيروي انتظامي خود درگير مشكل است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون