• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5252 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۰ تير

ادامه از صفحه اول

براي ژاپن سخن بگو

 ارايه لوايح قانوني و برنامه‌هاي اصلاحات خود در زماني كه متوجه مي‌شد با مخالفت روبه‌رو مي‌شود، تجديدنظر مي‌كرد و از خود انعطاف نشان مي‌داد يا در زمان اجراي آنها يا در برنامه اصلاحات تغييراتي را به وجود مي‌آورد تا مورد اجماع و قبول مردم قرار گيرد. آبه براي بسامان كردن امور اقتصادي شوراي اقتصاد و سياست مالي تاسيس كرد. 
بخش امنيت ملي، امور نظامي و سياست خارجي زمينه‌هايي بودند كه نخست‌وزيران ديگر يا اصلا به آن ورود نمي‌كردند يا نتوانستند اقدام خاصي بكنند‌، اما او توانست با تفسير جديد از ماده 9 قانون اساسي (ماده الزام ژاپن به صلح و عدم اقدام نظامي) قوانين جديدي را در زمينه امنيت ملي و امور نظامي تدوين و تصويب كند كه اقتدار ملي ژاپن را بيش از پيش ارتقا بدهد. او شوراي امنيت ملي ژاپن را زيرنظر خود تاسيس كرد و براي نخستين‌بار دستور داد استراتژي دفاع ملي ژاپن تدوين شود. او در امور نظامي با تعريف جديد از «دفاع ملي» نخست بودجه نظامي را افزايش داد و سپس جايگاه «آژانس دفاع ملي» را به وزارت دفاع ملي ارتقا داد. او در اين زمينه پا را فراتر گذاشت و قانون اجازه به نيروي نظامي براي دخالت در منازعات خارجي كشورهاي ديگر را مجاز دانست. اين قانون از جنجالي‌ترين قوانين زمان آبه به شمار مي‌رود كه مخالفين زياد داشت. اما به گونه‌اي آن را تدوين كرد كه امريكا از اين قانون حمايت كرد. البته طبيعي بود كه چين آن را نشانه‌اي از بازگشت ژاپن به زمان جنگ‌طلبي ژاپن تلقي كند. در واقع ژاپني‌ها اين قانون را به‌گونه‌اي تدوين كردند كه به جاي امريكا يا در همسويي با آن كشور اقدام به دخالت مي‌كنند و هدف آن بيشتر حفظ صلح بين طرف‌هاي درگير خواهد بود. اين كار براي ژاپن كه بعد از جنگ جهاني دوم امكان داشتن نيروي نظامي و دخالت در منازعات بين‌المللي نداشت امر محالي به نظر مي‌رسيد كه با وجود مخالفت‌ها توانست به كرسي بنشاند. در همين راستا واحد ضد تروريسم بين‌المللي ژاپن را نيز تاسيس كرد. در سياست خارجي آبه يكي از پركارترين نخست‌وزيران ژاپن محسوب مي‌شود. او براي ژاپن يك سياست جهاني تعريف كرد و به دنبال آن بود كه براي كشورش رسالت جهاني بسازد و از اين بابت نيز تا حدود زيادي موفق بود، زيرا در دوره خود ابتكارات متعدد و موفقي را توانست به وجود آورد؛ اتحاديه اقتصادي اقيانوس آرام با استراليا، هند، امريكا و ژاپن. همچنين اتحاد با كره‌جنوبي، چين و امريكا را به وجود آورد. با اتحاديه اروپا ترتيبات همكاري نزديك‌تري را رقم زد. به چين سفر كرد و با اين كشور توانست فضاي جديد همكاري ايجاد كند و از سوءتفاهمات بكاهد. او اولين نخست‌وزير ژاپن بود كه به ايران سفر و تلاش كرد تا در مورد پايدار ماندن برجام ميانجيگري كند. پدر او شيتارو آبه نيز در زمان جنگ تحميلي به ايران سفر كرده و نقش مهم و مثبتي در مذاكرات قطعنامه 598 به عمل آورده بود و بالاخره در بخش اجتماعي تاكيد بر آموزش و دانشگاه‌ها، ساختار جمعيت و ارتقاي جايگاه زن نه تنها در بخش اشتغال، بلكه در بخش مديريتي و رهبري از جمله مهم‌ترين زمينه‌هاي اصلاحاتي او بود. او اولين نخست‌وزير ژاپن بعد از جنگ قلمداد مي‌شود كه بعد از دور اول نخست‌وزيري‌اش دوباره براي نخست‌وزيري كانديدا شد. 
كسي نمي‌داند آيا او دوباره به فكر زمامداري افتاده بود كه به چنين سرنوشتي دچار شد؟ هنوز زود است كه درباره علل اين ترور تحليل قابل قبولي ارايه داد ولي مي‌توان گفت كه آبه با آن همه كارهاي نو بي‌شك يكي از برجسته‌ترين قهرمانان تاريخ معاصر ژاپن است. به نوبه خود اين ضايعه را از طرف انجمن غيردولتي دوستي ايران و ژاپن به مردم ژاپن تسليت عرض كرده و براي ملت ژاپن سرافرازي و صلح و ترقي آرزو مي‌كنم. 
رييس فعلي انجمن دوستي ايران و ژاپن 
و سفير اسبق ايران در ژاپن


ترانزيت ريلي كالا

 افزايش مطلوبيت مسيرهاي ريلي ترانزيتي موجود از جمله سرخس، اينچه‌برون، مرز شرقي به تركيه و البته نخجوان اهميت بيشتري داده شود تا تقاضاي ترانزيت ريلي روز به روز افزايش يابد. جا دارد يادي كنيم از آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و مهندس تركان كه در دوران سازندگي با جديت مسير ريلي بافق-بندرعباس و اتصال ريل مشهد-سرخس را به همين منظور فراهم كردند، مهندس تركان در اواخر عمر پربركت خود در مصاحبه‌اي چنين گفتند؛ در سال در زمان افتتاح پروژه ريلي بافق-بندرعباس آيت‌الله هاشمي، سران آسياي ميانه را به بندرعباس دعوت كردند. همه آمدند. در اين مراسم تنگ گوش من ‌گفتند، مسير ريلي مشهد -سرخس را چه كار مي‌كنيد. گفتم پول نداريم، گفت اگر پول باشد چه مي‌شود، گفتم يك‌ساله تمام مي‌شود. آيت‌الله هاشمي در سخنراني افتتاحيه خود ناگهان از سران كشورها براي يك‌سال بعد به جهت افتتاح مسير ريلي مشهد-سرخس دعوت كردند و همه را متعجب ساختند. لذا عصر همان روز بچه‌ها نشستند كه ببينيم مسير سرخس را چه كار كنيم. البته هاشمي به عهد خود عمل كرد و هر چه خواستيم، داد. بالاخره پروژه با همت مهندس تركان و همكاران به سختي تمام شد. سال بعد مقامات آسياي ميانه آمدند و افتتاح پروژه ريلي سرخس انجام شد، حمايت‌ها و پشتيباني هاشمي‌رفسنجاني از مديران بي‌نظير بود. البته خودش به كارها هم مسلط بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون