• ۱۴۰۳ سه شنبه ۹ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5275 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۰ مرداد

روي موج خبر

پيام تسليت سيدمحمد خاتمي  در پي درگذشت ابتهاج
رييس دولت اصلاحات در پيام تسليت خود نوشت: سخن‌سراي بلندآوازه روزگار ما كه كلمه را مي‌شناخت و قدر كلمه را مي‌دانست و انسان را مي‌استود و ايران را دوست مي‌داشت، استاد هوشنگ ابتهاج (هـ. الف. سايه) ديده بر جهان فرو بست و انبوه مشتاقان خود را داغدار كرد. متن پيام تسليت حجت‌الاسلام سيدمحمد خاتمي براي درگذشت هوشنگ ابتهاج به شرح زير است: به نام خداوند بخشايشگر مهربان. سخن‌سراي بلندآوازه روزگار ما كه كلمه را مي‌شناخت و قدر كلمه را مي‌دانست و انسان را مي‌استود و ايران را دوست مي‌داشت، استاد هوشنگ ابتهاج (هـ. الف. سايه) ديده بر جهان فرو بست و انبوه مشتاقان خود را داغدار كرد. اين مصيبت را به همه اصحاب سخن و هنر و فرهنگ و به خاندان محترم ابتهاج و همه بستگان عزادار تسليت مي‌گويم و شادي روان بلند او را آرزو مي‌كنم.
 سيدمحمد خاتمي. ۱۹ مردادماه ۱۴۰۱


يادداشت سيد حسن خميني  به ياد هوشنگ ابتهاج
حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد حسن خميني در پيامي به مناسبت درگذشت هوشنگ ابتهاج در صفحه اينستاگرام خود نوشت: نوجوان بودم كه اولين‌بار نام سايه به گوشم خورد. وقتي غزل جاودانه «نشود فاش كسي آنچه ميان من و توست» را خواندم و مبهوت مضمون و ساختار عالي آن شدم و فهميدم كه شاعر آن، هـ. الف.سايه است. هيچ‌گاه او را نزديك نديدم، ولي احساس مي‌كنم او را مي‌شناسم. شايد اين حس بيش از هر چيز مرهون كتاب بي‌نظير «پير پرنيان انديش» باشد. جالب آنكه تاكنون نويسندگان خوش ذوق اين كتاب را هم ملاقات نكرده‌ام ولي به نظرم اين كتاب در معرفي يك شخصيت، كاري است فراتر از معمول و با دقت و ذوق و نكته‌سنجي و در قالبي بسيار دلنشين و جديد نگاشته شده و احتمالا همين كتاب دو جلدي بيشتر سايه را براي امثال من ملموس كرده است. زبان شعر هوشنگ ابتهاج سعدي‌گونه است و از پيچيدگي‌هاي سبك هندي فاصله دارد و كمتر رندي‌هاي حافظ را همراه دارد و اگرچه در چند غزل طنين ترقص مولانا را همراه شعر خود كرده، اما باز هم استحكام اشعارش به سعدي مي‌ماند و همين هم طعم سخن او را دلنشين‌تر مي‌سازد. بگذريم. ابتهاج بي‌ترديد از سرآمدان شعر عصر ماست. خدايش رحمت كند. اميد آنكه -چنانكه سروده بود -اينك هم بگويد: «مژده بده مژده بده يار پسنديد مرا».


آيا فرق مي‌كند چه كسي رييس‌جمهور باشد؟

اعتماد |در شرايطي كه طي سال‌هاي قبل، مردم شاهد انتقادات فراوان برخي مداحان سياسي و جناحي از بحث گراني‌ها و افزايش نرخ تورم بودند، امسال با تغيير دولت اين رويه تغيير كرد و هيچ نشانه‌اي از افزايش قيمت‌ها در اظهارات و اشعار مداحان كشور نمايان نشد. در همين خصوص معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رياست‌جمهوري روحاني، ضمن اشاره به تغيير رويه سياسي خطيبان و مداحان و خودداري امسال آنان از بيان «معيشت مردم رنج‌ديده» با هدف «بدنام كردن رقيب» نوشت: «گويا واقعا فرق مي‌كند چه كسي رييس‌جمهور باشد.» عليرضا معزي در توييتر نوشت: خطابه‌ خطيبان و نوحه‌ مداحان آن هم در روزگار تحريم كشور و تنگناي ملت، نبايد خرج تسويه‌حساب و انتقام‌گيري سياسي شود. نبايد معيشت مردم رنج‌ديده، دستمايه آلودن مجالس روضه به بددهاني و بدنام كردن رقيب شود، آنچنانكه امسال نشد بر خلاف سال‌هاي پيش. گويا واقعا فرق مي‌كند چه كسي رييس‌جمهور باشد.


اخبار ضد و نقيض از حمله طالبان به مرزهاي ايران

برنا |در حالي كه برخي رسانه‌ها از حمله طالبان به مرزبانان ايران و شهادت يك سرباز و مجروح شدن سرباز ديگري خبر داده‌اند، معاون استاندار خراسان رضوي، وقوع هر درگيري طالبان و نيروهاي كشورمان را تكذيب كرد. درگيري مرزي ايران و طالبان در ساعات گذشته باز هم به وقوع پيوسته و به نظر مي‌رسد باز هم عدم توجيه نيروهاي طالبان و عدم اشراف آنها بر خطوط مرزي تكرار شده است. برخي منابع از درگيري طالبان با مرزباني فراجا در هنگ مرزي شهرستان تايباد خبر مي‌دهند. ظاهرا نيروهاي طالبان به خودروي گشتي گروهان مرزي هشتادان تايباد حمله كردند. گفته مي‌شود يكي از سربازان وظيفه در اين درگيري به شهادت رسيده و يك سرباز وظيفه ديگر زخمي شده است. هنوز هيچ مقام رسمي كابينه درباره اين درگيري مرزي واكنشي نشان نداده است.


تحميل‌كنندگان فاجعه برجام بايد در يك دادگاه ويژه، مواخذه شوند!
كيهان| در شرايطي كه سياستگذاران كشور در مسير تصميم‌سازي در خصوص يكي از مهم‌ترين پرونده‌هاي حوزه سياست خارجي كشورمان قرار دارند، حسين شريعتمداري، مديرمسوول روزنامه كيهان در يادداشتي از بي‌نتيجه ماندن مذاكرات وين خبر داده و مي‌نويسد: «برخلاف آنچه مقامات و رسانه‌هاي غربي اعلام مي‌كنند و در داخل كشور توسط شماري از مدعيان اصلاحات و اعضاي دولت قبلي تكرار مي‌شود، تا‌كنون مذاكرات وين به هيچ نتيجه‌اي كه تضمين‌كننده منافع ملي كشورمان و مخصوصا تامين‌كننده انتفاع اقتصادي ايران باشد، نرسيده است.» شريعتمداري در بخش‌هايي در اين يادداشت آورده: «باتوجه به فراواني نمونه‌هاي خلاف‌گويي آشكار جريان مورد اشاره و نيز خسارت جبران‌ناپذيري كه به نظام و مردم تحميل كرده‌اند، پيشنهاد مي‌شود كه افراد شاخص اين جريان در يك مركز مسوول، نظير بازرسي كل كشور يا دادگاه ويژه رسيدگي به جرايم مديران دولتي، مورد مواخذه علني قرار گيرند تا خلاف‌گويي و وارونه‌نمايي آنها با ارايه اسناد غير قابل انكار موجود بر همگان آشكار شود. به عنوان مثال، از آنها بخواهند فقط به يكي از دستاوردهاي برجام براي كشورمان اشاره بفرمايند!!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون