• ۱۴۰۳ سه شنبه ۹ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5275 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۰ مرداد

سريع‌ترين مرد و سريع‌ترين زن ايران گل كاشتند

درخشش يوزهاي ايراني در قونيه

مرضيه حسين‌خاني

 

دو يوز ايراني با ثبت نتايجي قابل توجه به كار خود در رقابت‌هاي دوي سرعت بازي‌هاي اسلامي پايان دادند. حسن تفتيان سريع‌ترين مرد ايران موفق به ركورد ملي ايران شد و فرزانه فصيحي به نشان ارزشمند نقره دست پيدا كرد. 
مسابقات دووميداني بازي‌هاي كشورهاي اسلامي روز دوشنبه آغاز شد و در دور مقدماتي مردان حسن تفتيان ركورددار دوي ۱۰۰ متر ايران با ثبت زمان ۹.۸۸ پيست را پيمود و به عنوان نفر اول گروه راهي نيمه نهايي شد. البته با توجه به اينكه سرعت باد در اين رقابت بيش از استانداردهاي تعيين‌شده بود، ركورد تفتيان برايش محسوب نشد. گرچه تاثير سرعت باد در دويدن شركت‌كنندگان به چشم مي‌آمد اما به هر حال تفتيان اولين ايراني تاريخ لقب گرفت كه توانسته صدمتر را زير ۱۰ ثانيه بدود. 
در بخش زنان نيز فرزانه فصيحي ركورد ۱۱.۲۴ را از خود برجاي گذاشت، اما با توجه به شرايط محيطي ركورد او نيز برايش محسوب نشد. با اين حال فصيحي توانست به مرحله نيمه نهايي راه پيدا كند.
در دور نيمه‌نهايي مسابقات كه عصر روز گذشته برگزار شد حسن تفتيان در رقابت گروه مردان با ثبت زمان ۱۰.۰۵ ثانيه دوم شد و به فينال رسيد. ركورد تفتيان در اين مرحله دو صدم ثانيه بيشتر از ركورد شخصي او بود. همچنين فرزانه فصيحي هم در اين مرحله زمان ۱۱.۳۰ ثانيه را ثبت كرد و به عنوان نفر اول گروه خود راهي فينال شد. 
با اين حال دقايقي بعد از برگزاري مرحله نهايي اعلام شد فصيحي دچار عارضه تنفسي شده و به مركز درماني انتقال پيدا كرده است. سايت خبري كميته ملي المپيك نوشت: «فرزانه فصيحي بعد از رقابت نيمه نهايي و صعود به فينال رقابت‌ها، دچار عارضه تنفسي شد. توصيه كادر درمان، اعزام فصيحي به مركز درماني بود كه با مخالفت اين ورزشكار مواجه شد. فصيحي كه مدتي است به عارضه تنفسي مواجه شده، خواستار باقي ماندن در مسابقات و انجام رقابت نهايي شد. در پي اين تقاضا و با تاييد پزشك قرار شد دونده ماده دوي ۱۰۰ متر تيم ملي زنان ايران با رضايت خود ترخيص شده و در رقابت فينال حضور بيابد و بعد از آن روانه مركز درماني شود.»
بانوي دونده كشورمان كه در مسابقات المپيك هم شركت كرده بود با وجود مشكلي كه داشت در رقابت فينال حاضر شد و در ماده ۱۰۰ متر با ثبت حد نصاب يازده ثانيه و دوازده صدم ثانيه در جايگاه دوم ايستاد و مدال نقره را از آن خود كرد. مدالي ارزشمند و تاريخي كه نام فصيحي را براي هميشه در تاريخ دووميداني زنان ايران ماندگار خواهد كرد. 
در بخش مردان تفتيان در روزي كه مشكل باد وجود نداشت، توانست ركورد شخصي خود كه ده ثانيه و ۳ صدم ثانيه بود و ركورد ملي ايران به حساب مي‌آمد را يك صدم ثانيه ارتقا دهد. او با زمان ده ثانيه و دو صدم ثانيه از خط پايان گذشت اما موفق به كسب مدال نشد. در اين ماده دونده‌اي از ساحل عاج با ثبت زمان ۹.۸۹ موفق به كسب مدال طلا شد.
يوزهاي ايراني در شرايطي به اين نتايج دست پيدا كرده‌اند كه در سال‌هاي گذشته با مشكلات زيادي مواجه بوده‌اند. با اين حال آنها نشان دادند كه با تمرين بيشتر و سرمايه‌گذاري بهتر فدراسيون و داشتن امكانات كافي اين توانايي را دارند كه به ركوردهاي بهتري هم دست پيدا كنند. بدون شك تفتيان اگر همين روند را ادامه بدهد، مي‌تواند در شرايط نرمال هم بالاخره ركورد زير ۱۰ ثانيه را به ثبت برساند. او تنها ۳ صدم ثانيه با اين مهم فاصله دارد و البته كيست كه نداند ارتقاي ركورد حتي به ميزان يك‌صدم ثانيه چقدر در دووميداني آن‌هم دوي صدمتر، سخت است.
از آن طرف فصيحي كه به خاطر عدم صعود از دور مقدماتي در المپيك با انتقادات زيادي مواجه شده بود (!) و برخي رسانه‌هاي تندرو او را توريستي معرفي كردند كه فقط با شوآف و تغيير رنگ لاك ناخن به رنگ پرچم ايران خواسته توجهات را به خود جلب كند، نشان داد چه ورزشكار قدرتمندي است و مي‌تواند با همه محدوديت‌هايي كه وجود دارد در مسابقاتي كه دوندگان آفريقايي نيز حضور دارند روي سكو برود. او بارها و بارها در چند ماه گذشته ركورد دوي سرعت زنان ايران را جابه‌جا كرده و اگر به همين شكل جلو برود، مي‌تواند به ركورد زير ۱۱ ثانيه نيز حمله كند. ركورد دوي سرعت زنان فعلا ۱۰ ثانيه و ۴۹ صدم ثانيه است. فصيحي تا دو سال پيش بيش از يك ثانيه با اين ركورد فاصله داشت اما حالا توانسته اين فاصله را تا حد زيادي كاهش دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون