كارشناس صنعت خودرو:
مردم حق اعتراض به قيمت و كيفيت خودرو دارند اما نمايندگان خير
نمايندهاي كه كارگاه 3 نفره را مديريت نكرده چطور از فعاليت قطعهسازان ميگويد
اوضاعشان خراب است و خراب است و خراب؛ حرف از قطعهسازاني است كه اين روزها دل پري از خودروسازان، از دولت، از صحبتهاي غيرمنطقي نمايندگان مجلس، از چينيها و قطعات چيني، از ماليات بر ارزش افزوده، از شهرداري، از اداره كار و بسياري ديگر دارند. پاي درد دل يكي از آنها نشستيم، او از دولتيها گله كرد كه چرا مشكلات قطعهسازان را باور نميكنند؛ بدبختي اينجاست كه با اين همه مشكل، مسوولان ميگويند مشكلي نيست و بانك مركزي ميگويد مساله توليد با نقدينگي حل نميشود و جالبتر اينكه مشكلات صنعت خودرو را به گردن قطعهسازان مياندازند. به گفته اين قطعهساز، اگر كاري براي حل مشكلات و مسائل ما نميكنيد، حداقل آنها را بپذيريد و اتاق فكر تشكيل دهيد، چون وقتي مشكلات را قبول نميكنيد، ته دل قطعهسازان بيشتر خالي ميشود؛ اكنون قطعهسازان بابت فعاليت مستمري كه دارند و براي روي كار ماندن اين صنعت زيان 47 هزار ميليارد توماني كردهاند و باز هم به فعاليت خود ادامه ميدهند. او گفت: سال گذشته تعداد خودروهاي ناقص كف پاركينگ خودروسازان به 170 هزار خودرو رسيده بود و اگر قطعهسازان نبودند و قطعات مورد نياز را فراهم نميكردند اكنون همين خودروسازان با افتخار اعلام نميكردند كه خودروهاي كف پاركينگ صفر شده است. نه تنها اين قطعهساز، بلكه تمام قطعهسازان كشور شرايط مشابه و مشكلات زيادي بر سر راه توليد دارند؛ آنها بعد تحريمها آمدند و پاي كار ماندند، با سرمايه شخصي بدون كمك بانكها سالن توليد راه انداختند و براي بسياري از نانآوران كشور شغل ايجاد كردند، دانشجوياني را مشغول به كار كردند كه به راحتي نميتوانستند كاري پيدا كنند. عاشق توليد بودند و با وجود اينكه از دولت بدهكار بودند و مطالباتشان سر به فلك كشيد و ميلياردي شد، اما كار را تعطيل نكردند؛ حال چگونه نمايندهاي كه هيچ اطلاعاتي از اين صنعت ندارد و نميداند ايجاد يك واحد توليدي چه سختيهايي دارد ميآيد و درباره آنها اظهارنظر ميكند؟ قطعا با دانشي كه دارد و تجربه نداشتهاش، استنباط او درست است. اميرحسن كاكايي، عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت با بيان اينكه مردم حق اعتراض به قيمت و كيفيت خودرو دارند اما نمايندگان خير، تاكيد كرد: نمايندگان مجلس پاسخ دهند كه تاكنون كدام مانع مهم را از از مسير صنعت خودروسازي برداشتهاند كه ميآيند در مورد فعاليت قطعهسازان اظهارنظر ميكنند؟ به گفته اين كارشناس صنعت خودرو، وكيل مجلس فقط سوالكننده نيست، پاسخگو نيز هست. شرايط كنوني برآيند مجموعهاي از اقدامات حاكميتي است كه مسير اصلاح آن از مجلس ميگذرد. به گفته يكي از قطعهسازان، نماينده مجلسي كه تاكنون يك كارگاه سه نفره را مديريت نكرده چگونه ميتواند در مورد آن انتقاد كند؟ ميگويند كيفيت قطعات ضعيف است، تا به حال به اين فكر كردهايد كه همين صنعت چگونه بدون حمايت سر پا مانده؟ قطعهسازان با اين حجم زياد از طلبي كه دارند باز كار را تعطيل نكردهاند. همين نمايندگان مجلسي كه صنعت خودرو و قطعهسازي را مورد انتقاد قرار ميدهند، تاكنون براي تهيه مواد اوليه به بورس كالا رفتهاند؟ با بانكها سروكله زدهاند؟ خير. بله، اين نماينده مجلس درست ميگويد، مشكل اين صنعت قطعهسازاني هستند كه باز با وجود مشكلات ادامه دادند. بله آقاي ايزدخواه، قطعهسازان اشتباه ميكنند با وجود اينكه كشورهاي ديگر همچون امارات از آنها دعوت ميكند كه در اين كشور فعاليت كنند، دعوت آنها را پس ميزنند و به فكر رشد كشور هستند. مطمئن باشيد دعوتهاي مستمر امارات بياثر نخواهد بود و روزي همين صحبتهاي شما آنها را از اين كشور فراري داده و مردم ضرر ميكنند.