• ۱۴۰۳ سه شنبه ۹ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5275 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۰ مرداد

خبرخوان

دارندگان مجوز استخراج رمزارز براي واردات اقدام كنند
علي صالح‌آبادي رييس كل بانك مركزي درباره تاخيرها در واريز وام ازدواج اظهار كرد: از زماني كه مدارك فرد تكميل باشد حداكثر ظرف ده روز كاري بايد وام به حساب فرد واريز شود و اگر بانكي اين كار را نمي‌كند، حتما تخلف كرده است و بايد به هيات انتظامي بانك مركزي معرفي شود و خواهش دارم در مواردي كه تخطي مشاهده مي‌شود مردم به سامانه‌هاي ارتباطي بانك مركزي اعلام كنند. وي در پاسخ به اينكه در جلسه اخير شوراي پول و اعتبار موضوع نرخ سود بين بانكي را مطرح كرديد، بحث نرخ سود سپرده بانكي چه شد؟ گفت: درباره سپرده‌هاي بانكي هنوز جمع‌بندي خاصي اتفاق نيفتاده است و هر وقت بررسي شود اطلاع‌رساني مي‌شود. رييس كل بانك مركزي خاطرنشان كرد: در كشورهاي مختلف وقتي تورم جهاني اتفاق افتاد نرخ سود بانكي را اصلاح كردند و در كنترل تورم جهاني موثر هم بود. كشورهاي اروپايي، امريكا و حتي روسيه نرخ سودشان را اصلاح كردند. ما هم بايد اينها را بررسي كنيم و در دست بررسي هم داريم. وي درباره ثبت سفارش خارجي و تجارت خارجي با استفاده از رمزارزها گفت: موضوع ثبت سفارش با استفاده از رمزارزها اواخر سال گذشته بين بانك مركزي و وزارت صمت تفاهم شد و دارندگان رمزارز كه استخراج را قانوني انجام دهند، مي‌توانند رمزارز استخراجي خود را براي واردات ارايه كنند. رويه‌ اين كار بين بانك مركزي و وزارت صمت تفاهم شده است و الان در مرحله اجرا قرار دارد. وي افزود: خوشبختانه از زماني كه نماد روبل و ريال در بازار توافقي تعريف شد ميانگين روزانه حدود دو ميليون روبل در اين بازار معامله شده است. البته اول كار است و در آينده نزديك افزايش مي‌يابد. هنوز موضوع ارز اربعين به جمع‌بندي نهايي نرسيده است. الان روي دينار عراق داريم كار مي‌كنيم. اميدواريم بتوانيم زيرساخت‌هاي آن را فراهم كنيم كه امسال هم كه هموطنان به سفر اربعين مشرف مي‌شوند، بتوانند از ارز دينار استفاده كنند. زيرساخت‌هاي آن در حال تهيه است و به‌موقع خود اطلاع‌رساني مي‌شود.


وزير اقتصاد: تخريب مي‌كنند تورم تحت كنترل است
وزير اقتصاد و دارايي با انتقاد از رسانه‌هايي كه ارقام غيرمستند درباره وضعيت اقتصادي كشور در اين روزها منتشر مي‌كنند، گفت: متاسفانه در رسانه‌ها از داده‌هاي غلط گاهي استفاده مي‌شود كه فايده‌اي جز تخريب اذهان عمومي جامعه ندارد. سيد احسان خاندوزي با اشاره به سالگرد شروع به كار دولت سيزدهم اينكه گزارش‌هاي مربوط به ارزيابي عملكرد دولت در رسانه‌هاي مختلف مطرح و در مورد آن بحث شود را طبيعي دانست و افزود: ما اين فرصت را براي مشاركت صاحب‌نظران و منتقدان مغتنم مي‌شماريم. وي خاطرنشان كرد: درخواست جدي دارم اينكه همه اصحاب رسانه سعي كنند مستند به اعداد و ارقام رسمي كشور مطالب را تهيه كنند. متاسفانه از داده‌هاي غلطي گاهي استفاده مي‌شود كه فايده‌اي جز تخريب اذهان عمومي جامعه ندارد. وي با بيان اينكه واقعيتي هست كه برخي از آنها نقاط ضعف است، گفت: در فاصله بين ارديبهشت تا تير ماه به لحاظ شاخص‌هاي قيمتي فشار بيشتري روي مردم بود و شاخص‌هاي تورمي هم اين را نشان مي‌دهد، اما مسير تحت كنترل است و همان‌طور كه تورم تير ماه كاهش داشت در مرداد هم همين كاهش را نسبت به تير ماه شاهد خواهيم بود. در بهار ۱۴۰۱ پايه پولي كشور ۶درصد افزايش يافته است در حالي كه در ۱۴۰۰، ۹ درصد بود يا دولت در بهار امسال با يك پنجم تنخواه بودجه‌اي سال گذشته خودش تمام هزينه‌اي مصرفي‌اش را مديريت كرد اينها نشان مي‌دهد كه اين دست مسيرهاي بلندمدت اقتصاد تحت كنترل است. خاندوزي گفت: درباره چهار ماه اخير امسال هم آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد كه توانستيم ۲۲درصد افزايش صادرات داشته باشيم و ۱۶درصد افزايش واردات داشته باشيم و اين افزايش‌ها به لحاظ وزني نيست، بلكه توانستيم صادرات با ارزش افزوده بيشتر را داشته باشيم يا افزايش ۴۰درصدي درآمد ناشي از ترانزيت از مصاديقي است كه نشان مي‌دهد روند كلي در حوزه رونق اقتصادي رو به بهبود است. وزير اقتصاد و دارايي توجه به فضاسازي در رسانه‌هاي عمومي در موضوع رسوب كالا در بنادر، گفت: تلاش جدي صورت گرفت كه عقب افتادگي كشور در اين بخش جبران شود و بيش از يك ميليون و ۲۵۰ هزار تن از كالاها با فشار جدي دولت و وزارت اقتصاد از بنادر ترخيص شد و بخش كوچك ديگري باقي مانده است.


ايران براي برگشت به قرارداد با ايرباس شروطي دارد
محمد محمدي‌بخش، رييس سازمان هواپيمايي كشوري اظهار داشت: اگر فرصتي فراهم شود، نوسازي و بازسازي ناوگان هوايي از اين مسير جزو دستورات نظام است و همه اين موضوع و روند را قبول دارند اما شرط ايران براي بازگشت به قرارداد ايرباس، اصلاح قرارداد قبلي است. معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سوال كه ايرباس به كدام يك از تعهدات خود پايبند نبوده و چه بخشي از قرارداد بايد مورد اصلاح قرار بگيرد، گفت: پشتيباني قطعات، تامين قطعات و به‌روزرساني نشريات و واگذاري هواپيماهاي بعدي طبق قرارداد، از مواردي بوده كه ايرباس به آنها متعهد نبود و علي‌رغم اينكه تمام اين موضوعات در قرارداد ديده شده، ايرباس به اجراي آن پايبند نبود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون